درمان زگیل تناسلی به کمک داروهای موضعی، کرایوتراپی و روش های جراحی مختلف انجام می گیرد که جزئیات بیشتر آن ها را در این مقاله بررسی می کنیم.

دروانا:

درمان زگیل تناسلی چیست؟

عموما زگیل های تناسلی بدون علامت هستند اما ممکن است دردناک، خارش دار و ناخوشایند باشند. خوشبختانه، راه های زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. برای درمان زگیل تناسلی خارجی گزینه های زیر در دسترس است:

  • کرم ها، ژل ها و پمادها
  • کرایوتراپی (فریز کردن زگیل ها)
  • جراحی
  • محلول های اسیدی

پزشک بسته به تعداد زگیل ها، محل و اندازه آن ها و البته ترجیح شما روش مناسب را برای درمان زگیل تناسلی برمی گزیند.

درمان زگیل تناسلی: کرم ها، ژل ها و پماد ها

این راه درمان زگیل تناسلی شامل کرم ایمی کیومود، ژل پودوفیلوکس و پماد سینکاتچینز می باشد.

ایمی کیمود کرمی است که به منظور تقویت سیستم ایمنی به طور موضعی استفاده می شود.

ژل پودوفیلوکس و پودوفیلین برای از بین بردن زگیل های تناسلی طراحی شده اند. بعد از مالیدن این داروها بر روی زگیل، پوست باید قبل از تماس با لباس در معرض هوا قرار گیرد. پودوفیلوکس برای درمان زگیل تناسلی در سرویکس، واژن یا کانال مقعدی توصیه نمی شود. این دارو همچنین برای درمان زگیل تناسلی در نواحی وسیع مناسب نیست. اگر از مقدار زیادی ژل استفاده کنید و یا اجازه قرارگیری در معرض هوا را ندهید، ژل به نواحی دیگر پراکنده شده و عوارض جانبی به دنبال دارد. به همین دلیل، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا استفاده از این دارو برای درمان زگیل تناسلی را چندان توصیه نمی کند.

پماد سینکاتچینز از عصاره چای سبز ساخته شده است. پماد 15 درصد این دارو سه بار در روز تا 16 هفته برای درمان زگیل تناسلی مصرف می شود. زمانی که پماد بر روی پوست شما قرار دارد از برقراری تماس جنسی بپرهیزید. در صورتی که باردار هستید، از پماد سینکاتچینز برای درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید.

درمان زگیل تناسلی: کرایوتراپی

پزشک ممکن است با فریز کردن زگیل ها به کمک نیتروژن مایع و اپلیکاتور پنبه ای یا یک وسیله خاص به نام کرایوپروب درمان زگیل تناسلی را انجام دهد. در این راه درمان زگیل تناسلی، سرما برای 10-20 ثانیه بر روی زگیل اعمال می شود. اگر شما تعداد زیادی زگیل تناسلی داشته باشید و یا زگیل ها بزرگ باشند، پزشک قبل از کرایوتراپی ناحیه مورد نظر را با ماده بی حسی بی حس می کند.

درمان زگیل تناسلی: محلول های اسیدی

پزشک از محلول های تریکلرواستیک اسید یا بی کلرواستیک اسید برای درمان زگیل تناسلی استفاده می کند. شما مقدار کمی از این محلول ها را یک بار در هفته روی زگیل می مالید و اجازه می دهید خشک شود. این روش در درمان زگیل تناسلی برای رفع زگیل های کوچک و مرطوب مناسب است و برای درمان زگیل تناسلی واژینال و مقعدی کاربرد دارد.

درمان زگیل تناسلی داخلی

اگر در ناحیه سرویکس یا واژن زگیل دارید، راه های توصیه شده برای درمان زگیل تناسلی شامل موارد زیر است:

  • کرایوتراپی یا نیتروژن مایع
  • برداشت به کمک جراحی
  • محلول اسیدی

اگر در لوله های حالب دچار زگیل شده اید (لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برند)، بهترین گزینه برای درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی یا برداشت به کمک جراحی است.

دکتر حمیده فرج زاده متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان می دارند سن تزریق واکسن بر طبق رفرنس های ما متخصصین پوست برای خانم ها تا 27 سالگی و برای آقایان تا 23 سالگیست. درمان شامل کرایوتراپی (نیتروژن 180 درجه) چندین جلسه و در موارد مقاوم تر درمان های دیگر توصیه می شود. ویروس hpv عامل اصلی زگیل تناسلی می باشد که در 99 درصد موارد از طریق تماس جنسی منتقل می شود، شایعترین نوع آن انواع 11 و 6 و به طور کمتر 32، 18 و 16 می باشد که موارد آخر احتمال در انواع بدخیمی ها از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و سرطان مخاط دهان نقش اصلی را دارند. باید مد نظر داشته باشیم:

  1. همیشه در درمان، شریک جنسی نیز باید معاینه شود.
  2. کاندوم مانع سرایت نمی شود و فاکتور محافظت کننده نیست.
  3. واکسن به عنوان فاکتور پیشگیری کننده از ابتلا به زگیل تناسلی به خصوص انواع بدخیم می باشد و نه فاکتور درمانی

تیپ های شماره 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 با ابتلا به سرطان های گردن رحم، واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو ارتباط نزدیکی دارند.

تیپ های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 ارتباط نزدیکی با حضور سلول هایی دارند که پیش نیاز شکل گیری سرطان دهانه رحم هستند.

تیپ های 6 و 11 منجر به زگیل تناسلی می شوند.

تحقیقات اخیر در آمریکا نشان داده که شیوع hpv نسبت به دهه 80 میلادی چندین برابر بیشتر شده که دلیل آن افزایش تعدد شرکای جنسی می باشد.

دکتر حمیده فرج زاده

دکتر حمیده فرج زاده

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دكتر حميده فرج زاده متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی و سابقه تدریس به عنوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمیده فرج زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه