برداشت خال و خال گوشتی: در صورت وجود سلول های سرطانی در بافت خال، پزشک فورا آن را برمی دارد. در مواردی به علت ظاهر یا حس ناخوشایندی که با وجود خال ایجاد می شود، شما ممکن است بخواهید برداشت خال را انجام دهید. در ادامه با نحوه جراحی خال و برداشت خال گوشتی آشنا می شویم.

دروانا:

خال چیست؟

خال تجمعی از سلول های پوستی معمولا به رنگ قهوه ای یا سیاه است که در هر قسمتی از بدن ظاهر می شود. خال ها معمولا در سنین قبل از 20 سالگی ظاهر می گردند و بیشتر آن ها خوش خیم هستند؛ بدین معنی که بافت سرطانی ندارند.

در صورت ایجاد خال های جدید در طول زندگی و یا تغییر در رنگ، اندازه یا شکل خال به متخصص پوست مراجعه کنید. در صورت وجود سلول های سرطانی در بافت خال، پزشک فورا آن را برمی دارد. بعد از برداشتن خال سرطانی، به منظور پیشگیری از رشد مجدد این بافت باید به طور منظم تحت نظر پزشک باشید.

در مواردی به علت ظاهر یا حس ناخوشایندی که با وجود خال ایجاد می شود، شما ممکن است بخواهید برداشتن خال را انجام دهید.

تشخیص خال سرطانی

در ابتدا به منظور تشخیص خال سرطانی، پزشک خال را به خوبی معاینه می کند. در صورتی که پزشک متوجه غیر طبیعی بودن خال گردد، می تواند از بافت آن نمونه برداری کرده و یا برداشتن خال را به طور کامل انجام دهد. این کار توسط متخصص پوست انجام می شود.

پزشک نمونه یا بیوپسی پوستی را به آزمایشگاه می فرستد. در صورت مثبت بودن نتیجه نمونه برداری، بافت خال سرطانی است و برداشت خال به همراه بافت های اطراف آن انجام می شود و بدین ترتیب از پیشروی سلول های سرطانی پیشگیری می گردد.

نحوه جراحی خال

برداشت خال یکی از ساده ترین انواع جراحی محسوب می شود. پزشک می تواند جراحی خال را در مطب، کلینیک و یا مرکز جراحی سرپایی انجام دهد. عموما یکی از دو روش زیر برای جراحی خال انتخاب می شوند:

جراحی برشی: در این نوع از برداشت خال با جراحی، پزشک ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس می کند. سپس از یک چاقوی کوچک جراحی یا تیغ مدور و تیز برای بریدن خال و بافت های سالم اطراف آن استفاده می کند. برای به کمک بخیه پوست را می بندد.

جراحی تراشیدن خال: این روش در برداشت خال با جراحی عموما برای برداشت خال های کوچک تر به کار گرفته می شود. پزشک بعد از بی حس کردن ناحیه مورد نظر، از یک تیغ کوچک جراحی برای تراشیدن خال و بافت های اطراف آن استفاده می کند. در این جراحی خال، نیاز به انجام بخیه نیست.

عوارض برداشت خال یا جراحی خال

برداشت خال با جراحی ممکن است اسکارهایی را بر روی پوست به جای بگذارد. جدی ترین عارضه ای که ممکن است بعد از جراحی خال رخ دهد، عفونت در محل جراحی است. تا زمانی که زخم ناشی از جراحی خال بهبود یابد، به دقت از آن مراقبت کنید. شما باید زخم ناشی از برداشت خال را تمیز، مرطوب و پوشیده نگاه دارید.

در برخی موارد ممکن است بعد از برداشت خال خونریزی اندکی در محل مورد نظر رخ دهد خصوصا اگر بیمار از داروهای رقیق کننده خون استفاده کند. شما می توانید بعد از جراحی خال، محل را به مدت 20 دقیقه و به کمک یک پارچه یا گاز استریل به آرامی فشار دهید. در صورت متوقف نشدن خونریزی بعد از برداشت خال، با پزشک خود تماس بگیرید.

یک خال معمولی بعد از برداشت کامل آن مجددا باز نمی گردد. یک خال ممکن است دارای سلول های سرطانی باشد و در صورت عدم برداشت به موقع آن امکان پراکندگی سلول ها به نواحی دیگر وجود دارد. دقت بیشتری بر روی ناحیه مورد نظر داشته باشید و در صورت بروز تغییر پزشک را مطلع سازید.

خال گوشتی چیست؟

خال گوشتی یک برآمدگی از بافت گوشتی رنگ است که با پایه کوچکی از پوست شما آویزان شده است. شما معمولا در بخش هایی که نواحی مختلف پوست شما به هم ساییده می شوند یا در چین خوردگی ها مانند زیر بغل، گردن، پلک ها، زیر سینه ها و یا در کشاله ران متوجه وجود خال گوشتی می شوید.

احتمال بروز خال های گوشتی در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، به دیابت مبتلا بوده و یا باردار هستند بیشتر است. جنسیت عموما تاثیری در ایجاد خال گوشتی ندارد. این در حالی است که کودکان معمولا خال های گوشتی را ظاهر نمی کنند.

برداشت خال گوشتی

یک خال گوشتی به طور طبیعی بی خطر و بدون درد است. شما ممکن است برای ظاهر ناخوشایند آن و یا ساییده شدن خال گوشتی حین برخورد با اجسام دیگر مایل باشید آن را بردارید. پزشک یکی از راه های زیر برای به منظور برداشت خال گوشتی انتخاب می کند:

  • برش زدن: در این روش برداشت خال گوشتی، پزشک ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس می کند. سپس خال گوشتی را به کمک قیچی های مخصوص می برد. این روش منجر به برداشت آنی خال گوشتی می شود.
  • کرایوتراپی: در این روش برای برداشت خال گوشتی، از نیتزوژن مایع بسیار سرد استفاده می شود. خال گوشتی 10-14 روز بعد از انجام کرایوتراپی می افتد. از جمله عوارض این روش آسیب دیدن پوست اطراف خال گوشتی است.
  • سوزاندن: در این روش، یک الکترود جریان الکتریکی را به خال گوشتی وارد می کند. این کار موجب خشک شدن پوست و در نتیجه افتادن خال می گردد.

در بیشتر موارد، خال های گوشتی بعد از برداشت مجددا رشد نمی کنند اما امکان رشد آن ها در نواحی دیگر بدن وجود دارد.

 

دکتر حمیده فرج زاده

دکتر حمیده فرج زاده

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دكتر حميده فرج زاده متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی و سابقه تدریس به عنوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمیده فرج زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه