کرایوتراپی برای درمان زگیل های نواحی مختلف کاربرد دارد و اسکار اندکی بر جای می گذارد. در صورتی که درمان های موضعی به تنهایی نتوانند در درمان زگیل موثر باشند، روش کرایوتراپی انجام می شود. برای درک اثرگذاری کرایوتراپی زگیل به تحقیقات بیشتری نیاز است با این حال بسیاری از متخصصین پوست این روش را گزینه ای برای درمان زگیل می دانند.

دروانا:

کرایوتراپی چیست؟

از جمله روش هایی که پزشکان برای درمان زگیل ها به کار می گیرند منجمد کردن آن ها است. این روش درمانی روش کرایوتراپی نام می گیرد. در طول کرایوتراپی زگیل و درمان آن، متخصص پوست نیروژن مایع که ماده ای بسیار سرد است را مستقیما بر روی زگیل قرار می دهد. این کار موجب انجماد و از بین رفتن زگیل ها می شود.

در این مقاله در مورد اثرگذاری کرایوتراپی زگیل در مقایسه با سایر راه های درمان زگیل ها، روش انجام کرایوتراپی و دوره ریکاوری آن مطالعه می کنیم.

درمان چه نوع زگیل هایی به کمک کرایوتراپی یا منجمد کردن انجام می گیرد؟

بیشتر زگیل ها که در نواحی مختلف قرار دارند (دست، پا، نواحی تناسلی) با استفاده از روش کرایوتراپی قابل درمان هستند. تحقیقات نشان می دهند که کرایوتراپی می تواند به طور خاص در درمان زگیل دست اثرگذاری بیشتری در مقایسه با کرم های موضعی داشته باشد. کرایوتراپی زگیل همچنین در درمان زگیل کف پا کمک کننده است.

چه افرادی کاندید انجام کرایوتراپی هستند؟

در صورتی که درمان های غیر نسخه ای و موضعی مانند سالیسیلیک اسید در درمان زگیل موثر نباشند، شما کاندید انجام روش کرایوتراپی خواهید بود. کرایوتراپی همچنین گزینه مناسبی برای درمان سریع زگیل است.

افرادی که به درد حساس هستند مانند کودکان و افراد مسن ممکن است کاندید های مناسبی برای کرایوتراپی زگیل نباشند.

روش انجام کرایوتراپی چگونه است؟

کرایوتراپی اغلب در مطب متخصص پوست انجام می شود. در کرایوتراپی اغلب نیتروژن مایع به عنوان ماده منجمد کننده به کار گرفته می شود در حالی که کربن دی اکسید نیز ماده منجمد کننده دیگری است که در روش کرایوتراپی به کار می رود. کرایوتراپی ممکن است دردناک و آزار دهنده باشد. در برخی موارد، پزشک از ماده بی حس کننده موضعی بر روی زگیل استفاده می کند تا درد ناشی از آن حس نشود. کرایوتراپی زگیل به زمان زیادی نیاز ندارد. برای درمان زگیل های بزرگ تر، شما باید تعداد جلسات بیشتری برای انجام کرایوتراپی مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از کریوتراپی چه هستند؟

شما ممکن است تا سه روز بعد از کرایوتراپی زگیل احساس درد داشته باشید. شما معمولا در طول دو هفته آینده به طور کامل بهبود می یابید. احتمال بروز اسکار بعد از روش کرایوتراپی وجود دارد. همچنین ممکن است بر روی محل زگیل دچار تاول شوید. در صورت ترکیدن تاول، ناحیه مورد نظر را با ماده ضد عفونی کننده تمیز کنید. بدین ترتیب از گسترش ویروس زگیل پیشگیری می کنید.

در بیشتر موارد، تاول و زگیل در طول چند روز بعد از کرایوتراپی از بین می روند. اگر تاول هنوز دردناک است و یا از مایع پر شده است، مجددا به متخصص پوست مراجعه کنید.

میزان اثرگذاری کرایوتراپی در درمان زگیل چه قدر است؟

تحقیقات اندکی در مورد اثرگذاری کرایوتراپی در درمان زگیل انجام شده اند. یک مطالعه انجام شده در سال 2002 نشان می دهد که روش کرایوتراپی در 60 درصد از افراد به طور موفقیت آمیزی در درمان زگیل موثر خواهد بود. برای درک بهتر اثر کرایوتراپی زگیل به تحقیقات بیشتری نیاز است.

عوارض کرایوتراپی

کرایوتراپی زگیل عموما روش ایمنی است اما ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد. از جمله مهم ترین عوارض کرایوتراپی بروز عفونت خصوصا عفونت های باکتریایی در محل زخم است. علائم عفونت ناشی از کرایوتراپی شامل:

  • تورم بیش از حد
  • تب
  • درد شدید
  • ترشحات زرد رنگ
  • چرک کردن

عفونت های باکتریایی به عنوان مهم ترین عوارض کرایوتراپی با آنتی بیوتیک های خوراکی قابل درمان هستند. از دیگر عوارض احتمالی روش کرایوتراپی می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب به اعصاب که موجب بی حسی موقت می شود.
  • کندی روند بهبودی
  • تشکیل زخم
  • اسکار طولانی مدت یا تغییر رنگدانه ای پوست
  • ضایعات پوستی
دکتر احمد خزانی

دکتر احمد خزانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر احمد خزانی متخصص پوست، مو و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دارای 6 مقاله تخصصی و بین المللی  چاپ شده در PubMed می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر احمد خزانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه