اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که با قرمزی، خارش و پوسته ریزی ظاهر می شود. عوامل ژنتیکی و فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی از جمله علل اگزما هستند. در ادامه برخی عوامل تشدید اگزما را نیز بررسی می کنیم.

دروانا:

علل اگزما چه هستند؟

علت اگزما به طور دقیق مشخص نیست. در هر حال در بیشتر انواع اگزما، محققین معتقدند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محرک های محیطی از علل اگزما محسوب می شوند.

سیستم ایمنی در افراد مبتلا به اگزما با قرارگیری در معرض یک ماده خارجی یا داخلی دچار فعالیت بیش از حد شده و پاسخ خود را با ایجاد التهاب ظاهر می سازد. به همین دلیل علائمی چون قرمزی، خارش و دردناک شدن پوست در بیشتر انواع اگزما بروز می کنند.

تحقیقات در مورد علل اگزما همچنین نشان می دهند که افراد مبتلا به این بیماری در ژن های مسئول تولید پروتئین فیلاگرین دچار جهش شده اند. فیلاگرین پروتئینی است که در سالم نگاه داشتن سد محافظتی بدن در لایه بالایی پوست کمک کننده است. بدون وجود فیلاگرین کافی برای ایجاد سد قوی پوستی، رطوبت پوستی از دست می رود و باکتری ها، ویروس ها می توانند به راحتی از پوست عبور کنند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به بیماری اگزما پوست خشک و مستعد ابتلا به عفونت دارند.

عوامل تشدید اگزما

تحت کنترل در آوردن علائم اگزما راهی مهم در حفظ سلامتی و راحتی در زندگی با اگزما است. زمانی که برای تشخیص عوامل تشدید اگزما در خود تلاش می کنید، در نظر داشته باشید که عود اگزما اندکی بعد از قرارگیری در معرض هر یک از عوامل تشدید اگزما بروز می کند. این بازه زمانی تشخیص عوامل تشدید اگزما را دشوار می سازد.

اگزما در افراد مختلف به صورت های گوناگون ظاهر می شود و برخی عوامل تشدید اگزما در یک فرد ممکن است این بیماری را در فرد دیگر تشدید نکنند. شما ممکن است علائم اگزما را در زمان های خاصی از سال و یا در بخش های مختلف بدن خود تجربه کنید.

در زیر برخی از رایج ترین عوامل تشدید اگزما که ممکن است موجب عود این بیماری گردند آورده شده اند:

عوامل تشدید اگزما: خشکی پوست

خشکی پوست از مهم ترین عوامل تشدید اگزما محسوب می شود. زمانی که پوست به شدت خشک می شود، به راحتی می تواند دچار پوسته ریزی، ناهمواری یا سختی شود که زمینه را برای عود اگزما آماده می کند.

عوامل تشدید اگزما: محرک ها

برخی فرآورده ها و مواد طبیعی می توانند موجب قرمزی، خشکی، خارش و سوزش پوست شوند. این مواد ممکن است ترکیباتی باشند که شما برای شستشوی بدن خود، ظرف ها و سطوح مختلف منزل از آنها استفاده می کنید. حتی برخی از مایعات طبیعی مانند آبمیوه های تازه، سبزیجات، گوشت ها نیز می توانند پوست را تحریک کرده و از عوامل تشدید اگزما محسوب شوند.

برخی از عوامل تشدید اگزما عبارتند از:

  • فلزات خصوصا نیکل
  • دود سیگار
  • صابون ها و پاک کننده های خانگی
  • برخی پارچه ها همچون نایلون و پلی استر
  • پمادهای آنتی بیوتیکی مانند نئومایسین و باسیتراسین
  • فرمالدهید که در ضد عفونی کننده ها، برخی واکسن ها و چسب ها وجود دارد.
  • ایزو تیازولینون ها؛ مواد ضد باکتری که در محصولات مراقبت فردی برای مثال دستمال مرطوب یافت می شوند.
  • کوکامیدوپروپیل بتائین مورد استفاده در شامپوها و لوسیون ها
  • پارا فنیلن دی آمین که در رنگ های چرم و تتوهای موقت یافت می شود.

عوامل تشدید اگزما: استرس

استرس های عاطفی نیز از جمله عوامل تشدید اگزما هستند اما علت دقیق این رابطه مشخص نیست. علائم اگزما در برخی افراد زمانی که آن ها احساس استرس می کنند تشدید می شوند؛ برخی دیگر ممکن است با احساس استرس و عود علائم پوستی، متوجه بیماری اگزما خود می شوند.

عوامل تشدید اگزما: آب و هوا و تعریق

تعریق یا احساس گرمای زیاد از دیگر عوامل تشدید اگزما است که موجب بروز احساس خارش یا عرق سوز در افراد مبتلا به بیماری اگزما می شود. در ماه های سرد زمستان نیز خشکی بیش از حد پوست موجب تحریک آن شده و از عوامل تشدید اگزما محسوب می شود.

تشدید اگزما در شما ممکن است در اثر قرارگیری در معرض هوای بسیار خشک یا بسیار مرطوب ایجاد شود. دوش گرفتن با آب داغ برای مدت طولانی نیز از عوامل تشدید اگزما به حساب می آید.

عوامل تشدید اگزما: عفونت

ویروس ها و باکتری های موجود در محیط نیز می توانند با آلوده کردن ناحیه درگیر اگزما موجب تشدید آن شوند. استافیلوکوکوس اورئوس از شایع ترین گونه های باکتریایی است که از عوامل تشدید اگزما محسوب می شود. ویروس مولوسکوم و هرپس و برخی از قارچ ها (قارچ کرم حلقوی یا پای ورزشکار) نیز می توانند به دنبال اگزما ایجاد شوند و یا از عوامل تشدید اگزما باشند. دانستن علائم این عفونت ها و عامل ایجاد آن ها در بررسی تشدید اگزما مهم است.

عوامل تشدید اگزما: آلرژن ها

بسیاری از مواد در محیط که شما روزانه در تماس با آن ها هستید می توانند موجب بروز واکنش آلرژیک شده و از عوامل تشدید اگزما باشند. برخی از این مواد شامل دانه گرده های فصلی، گرد و غبار، موی حیوانات خانگی هستند.

شناسایی دقیق آلرژن هایی که موجب پایداری طولانی مدت علائم اگزما و یا بازگشت آن ها می شوند، دشوار است. شناسایی آلرژن هایی که در واقع عوامل تشدید اگزما هستند بسیار اهمیت دارد و شما را در کنترل علائم یاری می کند.

عوامل تشدید اگزما: هورمون ها

هورمون ها مواد تولید شده در بدن هستند که اثرات گوناگونی را به دنبال دارند و می توانند از عوامل تشدید اگزما باشند. زمانی که سطح برخی هورمون ها در بدن افزایش یا کاهش می یابد، برخی از افراد مبتلا به اگزما ممکن است دچار عود بیماری (خصوصا در خانم ها) شوند.

دکتر محمد صادق کلانتری

دکتر محمد صادق کلانتری

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر محمد صادق کلانتري، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن متخصصین پوست تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد صادق کلانتری
برگرفته از: وبسایت https://nationaleczema.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه