جوانسازی و لایه برداری پوست روشهای مختلف داشته و برای رفع شرایط پوستی مختلف انجام می شود.

دروانا:

نور خورشید، اختلالات پوستی، افزایش سن و حتی وراثت می توانند در بروز ناهنجاری های پوستی بر روی صورت و هر بخش دیگری از بدن موثر باشند. این ناهنجاری ها شامل ناهنجاری های بافتی همانند چروک های پوستی و اسکارهای آکنه، تغییرات رنگدانه ای مانند کک و مک، لکه های نور خورشید یا قابل مشاهده بودن عروق خونی هستند. علاوه بر این، پوست ممکن است تونیسیته خود را از دست بدهد، سفتی کمتری داشته و شادابی دوران جوانی را از دست بدهد. روشهای درمانی مختلفی برای درمان جوانب متفاوت آسیب پوستی وجود دارند.

لایه برداری با لیزر، لایه برداری مکانیکی، پیلینگ شیمیایی و فرآورده های تزریقی می توانند خطوط ریز و چروک های تمام صورت یا آن هایی که در نواحی خاصی از صورت همانند بالای لب و اطراف چشم ها ظاهر شده اند را بهبود بخشند. این روش های درمانی همچنین برای رفع اختلالات رنگدانه ای همچون لکه های ناشی از نور خورشید و افزایش سن نیز کاربرد دارند و برای بهبود اسکارهای آکنه یا سایر شرایط پوستی به کار گرفته می شوند. نوع خاص درمان که برای هر فرد مناسب است بعد از مشاوره با پزشک متخصص مشخص می شود. بیشتر روش های درمانی پوست به صورت مجموعه ای از روش ها انجام می شوند تا نتایج بهتری حاصل گردد. بیمار باید بر این که به خوبی از پوست خود محافظت می کند تا نتایج به دست آمده برای مدت طولانی تری باقی بمانند، متعهد باشد. در ادامه با برخی از روش های مورد استفاده برای جوانسازی و لایه برداری پوست آشنا می شویم:

  • لیزر درمانی و نور با پالس قوی برای تغییر رنگ و یا سفت کردن پوست افتاده مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پیلینگ شیمیایی. اسیدهای مختلف در پیلینگ در ترکیب های مختلفی به کار می روند تا لایه های خارجی و آسیب دیده پوست را بردارند.
  • لیزر درمانی های کاهنده لایه های خارجی پوست را برمی دارند و موجب صاف شدن خطوط و چروک های پوستی می شوند.
  • فرسایش مکانیکی (درم آبریژن). خراش دادن پوست به کمک روشهای جراحی تا ناهنجاریهای پوستی صاف شوند.
  • روش های درمانی غیر فرسایشی (میکرودرم آبریژن، میکرونیدلینگ، پیلینگ با اسیدهای ضعیف). روش هایی با تهاجم کمتر برای درمان اسکارها و تغییر رنگ های سطحی به کار می روند.
  • فیلرهای پوستی. مواد قابل تزریق برای بهبود کانتور پوستی تزریق می شوند.
  • تزریق بوتولینوم توکسین نوع آ. انقباض ماهیچه ای را متوقف کرده و به رفع چروک ها کمک می کند.
  • درمان ورید عنکبوتی (اسکلروتراپی). انجام تزریقاتی برای فروکش کردن وریدهای سطحی که ظاهری ناخوشایند ایجاد کرده اند.

در زیر برخی شرایط پوستی را مطالعه می کنیم که مورد هدف روشهای جوانسازی و لایه برداری پوست قرار میگیرند:

  • چروک های ایستا. در تمام مواقع قابل مشاهده بوده و ظاهرشان با حرکات صورت عمیق تر می شوند.
  • چروک های دینامیک. چروک هایی که خطوط حالتی محسوب می شوند و هنگامی که پوست حرکت نمی کند به صورت چین خوردگی دیده می شوند و با حالات یا حرکات صورت عمیق تر می گردند.
  • پیگمنتاسیون. کک و مک، لکه های خورشیدی یا سایر لکه های تیره پوست که اغلب در اثر قرارگیری در معرض نور خورشید ایجاد می شوند.
  • اسکار. در نتیجه آکنه یا آسیب به پوست ایجاد می شود که موجب موج دار شدن، فرورفتگی، تغییر رنگ پوست و یا برآمدگی می گردد.
  • شرایط عروقی. عروق خونی قابل مشاهده در سطح پوست، ضایعات عروقی که به صورت عروق کوچک پر شده از خون دیده می شوند و یا قرمزی دائمی پوست
  • از دست رفتن تونیسیته پوست. تضعیف ساختارهای حمایت کننده پوست (رشته های کلاژن و الاستین) که موجب سستی پوست و یا ایجاد سلولیت می شود.
دکتر سیده زهره سیدی

دکتر سیده زهره سیدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر سیده زهره سیدی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیده زهره سیدی
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه