برداشتن خال: روش برداشتن خال عمدتا به دو صورت انجام می شود. برداشتن خال با لیزر نیز در مورد برخی خال ها در نظر گرفته می شود. متخصص پوست بر اساس نوع و عمق خال روش برداشتن خال را انتخاب خواهد کرد. احتمال ایجاد اسکار و در برخی موارد عفونت از عوارض برداشتن خال محسوب می شود.

دروانا:

برداشتن خال

برداشتن خال به دلایل مختلفی انجام می شود. روش برداشتن خال به دو صورت انجام می شود:

  • برداشتن خال با استفاده از لیزر
  • برداشتن خال با استفاده از تیغ جراحی

در مورد برخی خال ها برداشتن خال با لیزر انجام می گیرد. اما در مورد خال های بسیار عمیق این روش انتخاب نمی شود؛ زیرا اشعه لیزر به اندازه کافی نمی تواند برای برداشتن خال نفود کند.

علت ایجاد خال

برخی افراد به هنگام تولد خال دارند اما برخی خال ها در طول زندگی فرد ایجاد می شود. قرار گرفتن در معرض خورشید علت ایجاد خال در نظر گرفته می شود و حتی در ایجاد خال های دیسپلاستیک و غیر معمول نیز دخیل است. نقش وراثت در ایجاد خال چندان مشخص نیست و از موضوعاتی است که مورد بحث قرار دارد. خال های غیر معمول ریسک ایجاد ملانوما را در پی دارند.

آیا برداشتن خال خطرناک است؟ عوارض برداشتن خال چیست؟

خطرات برداشتن خال از عفونت گرفته تا آلرژی به مواد بی حسی و حتی آسیب به عصب متغیر می باشد. در انتخاب جراح یا متخصص پوست به منظور برداشتن خال باید دقت فراوانی داشت. باید فردی با مهارت و تجربه کافی به منظور برداشتن خال انتخاب شود. به این ترتیب ریسک ایجاد عوارض برداشتن خال کاهش می یابد.

سایر خطرات برداشتن خال بستگی به ناحیه برداشت خال و روش برداشتن خال دارد. یکی از شایع ترین مشکلات بعد از برداشتن خال ایجاد اسکار می باشد. افراد زیادی به دلایل زیبایی اقدام به برداشتن خال می کنند و متوجه نیستند که برداشتن خال می تواند منجر به ایجاد اسکار یا جای زخم شود. 

اغلب جراحان قبل از تصمیم گیری در مورد برداشتن خال به بیمار آگاهی هایی در مورد نحوه و شکل احتمالی اسکار ایجاد شده می دهند.

آماده سازی قبل از جراحی برداشتن خال

قبل از جراحی برداشتن خال، ابتدا ناحیه مورد نظر پاک می شود. بسته به اولویتی که جراح دارد پاک سازی می تواند با استفاده از الکل، بتادین یا سایر ترکیبات مناسب دیگر انجام شود. سپس ناحیه با استفاده از ماده بی حس کننده (مانند لیدوکائین) بی حس می شود. اقدام برای بی حس سازی در جراحی برداشتن خال چندان زمان بر نمی باشد. برخی جراحان ترجیح می دهند حدود 10 دقیقه منتظر بمانند تا جریان خون به منطقه تحت جراحی کاهش یابد. بسته به اندازه خال و روش به کار رفته برای برداشتن آن، پارچه استریل در ناحیه قرار داده می شود. اگر چه در شرایط استریل نیازی به انجام این کار نمی باشد.

برداشتن خال با بخیه

برداشتن خال با استفاده از برش و بخیه در نواحی مطلوب می باشد که به لحاظ زیبایی حساس باشد هم چنین به این ترتیب می توان روند ایجاد اسکار ناشی از برداشتن خال را به نحو بهتری کنترل کرد. در این روش برداشتن خال، نیز ابتدا محل مورد نظر پاک سازی شده و سپس بی حس می شود. از تیغه کوچک جراحی برای بریدن خال استفاده می شود و حاشیه ای از نواحی اطراف خال نیز برداشته می شود. اندازه حاشیه برداشته شده بستگی به نگرانی های جراح در مورد خال دارد. اگر نگرانی هایی در مورد پیش سرطانی شدن خال وجود داشته باشد حاشیه بیشتری برداشته می شود تا اطمینان حاصل شود که خال به طور کامل برداشت شده است.

بسته به عمق خال، بخیه ها نیز عمیق زده می شوند. این بخیه ها نیازی به کشیدن ندارند و جذب بدن می شوند. هم چنین ممکن است سطح بالایی پوست بخیه زده شود که در این صورت قابل جذب نخواهد بود.

مراقبت های بعد از برداشتن خال

بعد از برداشتن خال شما باید کرم ترمیم کننده و پانسمان را روی زخم قرار دهید. زخم را روزی یک تا دو بار با آب و یا با هیدروژن پراکساید رقیق شده تمیز کنید. بعد از تمیز کردن زخم باید مجددا از پانسمان استفاده کنید. این اقدامات باید تا بهبودی کامل زخم ناشی از برداشتن خال ادامه پیدا کند.

برخی افراد تصور می کنند که زخم ناشی از برداشتن خال در صورت باز بودن و قرار گرفتن در معرض هوا بهبود می یابد. این فرضیه با استفاده از مطالعات رد شده است. بهبود سریع تر زخم با استفاده از پانسمان مناسب هم چنین با استفاده از پماد بعد از برداشتن خال مانند پمادهای آنتی بیوتیک انجام می شود. 

نکته دیگر این که افراد ممکن است تصور کنند استفاده از ویتامین E بتواند روند بهبود زخم ناشی از برداشتن خال را تسریع کند. این تصور نیز چندان صحیح نمی باشد. ویتامین E روند بهبود زخم را کُند می کند و حتی اگر ویتامین E مستقیما روی محل قرار داده شود ممکن است اسکارهای ایجاد شده بدتر نیز بشود. در بازار محصولاتی وجود دارد که می تواند اسکار را بهتر کند. پس از برداشتن خال نیازی برای مراجعه مکرر به پزشک وجود ندارد.

برای برداشتن خال لازم است به مطب پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. کشیدن بخیه هایی که روی صورت زده می شود ظرف چهار تا هفت روز بعد از جراحی انجام می شود. در مورد بخیه های سایر نواحی بدن کشیدن بخیه ظرف هشت تا بیست و یک روز بسته به محل بخیه ها و انتخاب جراح انجام می شود.

ناحیه تحت جراحی را نباید آلوده کنید. از اعمال فشار نیز باید اجتناب شود.

بعد از برداشتن خال، چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید:

در صورت بروز علائم زیر فورا با پزشک تماس حاصل کنید:

  • وجود ترشح یا خونریزی از محل زخم، هم چنین ترشحاتی با بوی بد
  • تب بالا
  • وجود درد شدید که حتی پس از مصرف داروهایی مانند استامینوفن نیز از بین نرود.

 به خاطر داشته باشید از مصرف آسپرین بپرهیزید. این داروها احتمال بروز خونریزی را افزایش می دهد. اگر از آسپرین یا داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید قبل از جراحی با پزشک مشورت کنید. شاید لازم باشد مصرف این داروها به طور موقتی قبل از جراحی برداشتن خال قطع شود.

به ندرت بعد از برداشتن خال لازم است به بیمارستان مراجعه کنید. در مواردی که خونریزی بعد از جراحی برداشتن خال شدید باشد یا سطح هوشیاری تغییر کرده و یا عفونت شدیدی اتفای بیفتد لازم است فورا به بیمارستان مراجعه کنید. برای کنترل درد ناشی از برداشتن خال می توانید از یخ استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که یخ نمی تواند خونریزی را قطع کند.

به طور کلی پزشکان متخصص پوست به افراد توصیه می کنند نسبت به خال های موجود و تغییراتی که در طول زمان در مورد آن ها اتفاق می افتد توجه ویژه داشته باشید. این نکته مخصوصا در مورد خال های تیره و خال های مسطح از اهمیت بیشتری برخوردار است. هم چنین بسیار اهمیت دارد که پوست خود را در برابر نور خورشید محافظت کنید و از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

دکتر لیلا خرازی

دکتر لیلا خرازی

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دكتر ليلا خرازي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از فرانسه و دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا خرازی
برگرفته از: وبسایت https://www.emedicinehealth.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه