این مقاله در راستای افزایش آگاهی خوانندگان پیرامون علائم و تشخیص عفونت ادراری در زنان تهیه شده است.

دروانا: 

علایم عفونت ادراری زنان  

عفونت ادراری در زنان علائم مشخصی دارد. بی اختیاری در ادرار یکی از مهم ترین علائم عفونت ادراری در زنان محسوب می شود. احساس سوزش و یا درد در حین ادرار کردن که به آن دیسوری گفته می شود نیز یکی دیگر از علائم عفونت ادراری می باشد. تکرر ادرار نیز یکی دیگر از علائمی است که خانم های مبتلا به عفونت های مجاری ادراری آن را تجربه می کنند. احساس درد در ناحیه شکم نیز ممکن است در بعضی افراد مبتلا به عفونت های مجاری ادراری گزارش شود. سایر نشانه های عفونت ادراری در زنان عبارت است از:

  • بوی بد ادرار
  • کدر بودن ادرار
  • وجود خون در ادرار

خون در ادرار می تواند ناشی از عفونت مجاری ادراری باشد اما ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. در صورت مشاهده خون در ادرار فورا با پزشک متخصص تماس بگیرید.

اگر باکتری وارد مجرای ادراری شود و به کلیه ها برسد علائم زیر ممکن است بروز کند (علائم عفونت کلیه):

  • کمر درد
  • لرز
  • تب
  • تهوع
  • استفراغ

اگر چنین علائمی را تجربه می کنید فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا عفونت کلیه می تواند بسیار خطرناک باشد و به درمان فوری نیاز دارد.

برخی از علایم عفونت ادراری زنان مانند احساس درد در حین ادرار کردن می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برای مثال ایجاد عفونت واژن نیز می تواند این علامت را به همراه داشته باشد. برای تایید تشخیص به انجام برخی آزمایشات نیاز خواهد بود.  

تشخیص عفونت ادراری زنان

پزشک ابتدا دستور انجام آزمایش ادرار را خواهد داد تا بداند آیا شما به عفونت مجاری ادرار دچار شده اید یا خیر. برای انجام آزمایش ادرار از شما خواسته می شود تا نمونه ادرار خود را به آزمایشگاه تحویل دهید. نمونه ادرار در آزمایشگاه تست خواهد شد تا حضور برای سلول های سفید و قرمز خون و باکتری در ادرار بررسی شود. نمونه ادرار هم چنین با آنتی بیوتیک های مختلف تست خواهد شد تا مشخص شود کدام آنتی بیوتیک می تواند باکتری موجود در ادرار را از بین ببرد. 

دکتر هما اصغری فرد

دکتر هما اصغری فرد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر هما اصغري فرد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای بورد تخصصی و پزشک نمونه درفول در سال 1394 می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر هما اصغری فرد
برگرفته از: وبسایت https://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه