دیابت بارداری و زایمان با هدف بررسی تاثیر دیابت بارداری بر زایمان تنظیم گردیده است. در این مقاله ارتباط دیابت بارداری و زایمان را بررسی می کنیم.

دروانا: 

دیابت بارداری نوعی دیابت می باشد که تنها در خانم های باردار روی می دهد. دیابت بارداری در خانم هایی روی می دهد که پیش از بارداری قند خون نرمالی داشته اند. اغلب خانم های مبتلا به دیابت بارداری می توانند زایمان بی خطر و نرمالی داشته باشند. دیابت بارداری در برخی موارد بر نحوه زایمان تاثیر می گذارد. به خاطر داشته باشید صرف ابتلا به دیابت بارداری به این معنی نخواهد بود که زایمان نرمالی نخواهید داشت. در مورد ارتباط دیابت بارداری و زایمان موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • دیابت بارداری و زایمان (تعادل قند خون و انسولین): کنترل قند خون در محدوده مناسب در زمان زایمان بسیار حیاتی می باشد و در سلامت فرزند و مادر بسیار موثر است. اگر در طول بارداری از انسولین استفاده نکرده باشید احتمالا در طول وضع حمل یا زایمان نیز بدان نیاز نخواهید داشت. اگر انسولین در طول بارداری استفاده شود نیاز به یک شات انسولین در آغاز وضع حمل وجود دارد. ممکن است در این زمان انسولین به صورت تزریق وارد جریان خون شود.
  • دیابت بارداری و زایمان (زایمان زودرس): دیابت بارداری سبب می شود فرد بیشتر در خطر ابتلا به پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) قرار داشته باشد. پره اکلامپسی به افزایش ناگهانی فشار خون اشاره دارد. این عارضه می تواند بسیار خطرناک باشد. تنها راه درمان پره اکلامپسی انجام زایمان می باشد اما ممکن است انجام زایمان بهترین گزینه برای مادر و فرزند نباشد. در این شرایط مادر در بیمارستان تحت کنترل قرار می گیرد و تست های متعددی بر روی او انجام خواهد شد تا مشخص شود آیا انجام زودهنگام زایمان خطری در پی دارد یا خیر.
  • دیابت بارداری و زایمان (زایمان سزارین): ارتباط بین دیابت بارداری و زایمان ممکن است بر نوع زایمان تاثر بگذارد. زایمان سزارین نوعی جراحی برای تولد جنین می باشد که بر خلاف زایمان طبیعی از طریق واژن انجام نمی شود. ابتلا به دیابت بارداری لزوما منجر به زایمان سزارین نخواهد شد اما ممکن است دلایل دیگری مانند تغییر در وضعیت سلامت مادر یا سلامت جنین منجر به انجام سزارین شود.

بعد از تولد نوزاد بدن مادر باید به طور موثری از انسولین استفاده کند. مدت کوتاهی بعد از زایمان جفت خارج می شود. از آنجایی که جفت سبب بروز مقاومت به انسولین می گردد با خارج کردن آن دیابت بارداری معمولا از بین می رود. اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده قرار خواهید داشت. دیابت نوع 2 همانند دیابت بارداری زمانی روی می دهد که بدن نتواند از انسولین به طور مناسبی استفاده کند. با متناسب نگاه داشتن وزن بدن، انجام فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسب احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهید. 

دکتر هما اصغری فرد متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار می دارند اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید لازم است 6 هفته بعد از زایمان آزمایشات تحمل گلوکز را انجام دهید. در صورت اختلال در این آزمایشات باید تحت نظر متخصص غدد درمان دیابت را ادامه دهید.

دکتر هما اصغری فرد

دکتر هما اصغری فرد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر هما اصغري فرد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای بورد تخصصی و پزشک نمونه درفول در سال 1394 می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر هما اصغری فرد
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه