این مقاله در راستای ارتقاء آگاهی و دانش بیماران پیرامون علل عفونت ادراری در زنان تهیه گردیده است.

دروانا: 

اغلب موارد عفونت های ادراری در بخش های پایینی مسیر ادراری ایجاد می شود. در بخش پایینی مسیر ادراری مجرای ادراری و مثانه وجود دارد. باکتری های حاصل از روده در نزدیکی پوست مقعد یا واژن یافت می شوند. این باکتری ها می توانند از طریق دهانه ادراری وارد بدن شوند. اگر این باکتری ها بتوانند از مجرای ادرار بالا روند ممکن است عفونت مثانه را به دنبال داشته باشند. باکتری هایی که مثانه را آلوده می کنند ممکن است به بخش های بالاتر و کلیه ها نیز وارد شوند. عفونت کلیه پیلونفریت نامیده می شود. عفونت مسیر بالایی ادرار می تواند بیماری های شدیدی را به دنبال داشته باشد.

خانم ها بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند زیرا مجرای ادراری آنها کوتاه تر از مردان می باشد. در خانم ها باکتری می تواند آسان تر به مثانه دسترسی پیدا کند.

علت عفونت ادراری در زنان

آناتومی زنان مهم ترین علت عفونت ادراری در زنان را تشکیل می دهد. آناتومی زنان سبب می شود آن ها بعد از داشتن تماس جنسی به راحتی به عفونت دچار شوند. دهانه مجرای ادرار در جلو واژن قرار دارد. در طول مقاربت جنسی باکتری های نزدیک واژن می توانند از طریق تماس با آلت جنسی مردانه، انگشتان یا سایر موارد وارد مجرای ادرار شوند.

عفونت های ادراری می تواند در خانم هایی که به تازگی رابطه جنسی را شروع کرده اند ایجاد شود. افزایش دفعات رابطه جنسی موجب بالا رفتن احتمال عفونت ادرار می شود. استفاده از ترکیبات اسپرم کش یا دیافراگم و کاندوم هم می تواند منجر به بروز عفونت ادراری شود. عفونت ادراری هم چنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که مثانه به طور کامل تخلیه نشده باشد. عدم تخلیه کافی مثانه می تواند به دلایل زیر باشد:

  • انسداد یا وجود سنگ در مجرای ادرار، کلیه ها یا مثانه
  • باریک شدن لوله یا مجرا در مسیر ادراری
  • مشکلاتی در ماهیچه های لگن یا عصب ها

فاکتورهای دیگری که ریسک ایجاد عفونت مجاری ادراری در زنان را افزایش می دهد عبارتند از:

  • داشتن سابقه ابتلا به عفونت های ادراری
  • زایمان های متعدد
  • ابتلا به دیابت
  • چاقی
  • بارداری
  • یائسگی

در طول دوران یائسگی میزان استروژن کاهش می یابد. این کاهش می تواند تغییراتی را در بافت پیرامون مجرای ادراری در پی داشته و احتمال بروز عفونت های مجاری ادرار را در زنان افزایش می دهد. عفونت ادراری در زنان باردار نیز شایع است. اگر شما باردار هستید و تصور می کنید ممکن است به عفونت های ادراری دچار باشید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. عدم درمان عفونت ادراری در بارداری می تواند خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد. در کسانی که سابقه عفونت ادراری دارند باید در طول حاملگی آزمایش ادرار از لحاظ عفونت انجام دهند.

دکتر منصوره شعبانی زنجانی

دکتر منصوره شعبانی زنجانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر منصوره شعباني زنجاني جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران، دکتر منصوره شعبانی زنجانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر منصوره شعبانی زنجانی
برگرفته از: وبسایت https://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه