درمان عفونت ادراری در زنان مبتنی بر استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد. تشخیص آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری و بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در زنان همچنین دوره استفاده از آنتی بیوتیک به عهده متخصص زنان می باشد.

دروانا: 

 درمان عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری عفونتی است که سیستم ادراری (کلیه ها، مجرای ادرار، حالب و مثانه) را درگیر می سازد. عفونت ادراری در زنان بیش از مردان شایع می باشد. درمان عفونت ادراری در زنان مبتنی بر استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. تشخیص بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در زنان به عهده متخصص زنان و یا متخصص مجاری ادرار می باشد. اما انجام برخی اقدامات می تواند به کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان کمک کند.

انواع عفونت ادراری در زنان

انواع عفونت ادراری در زنان بسته به محل عفونت طبقه بندی شده و می تواند علائم خاصی را به دنبال داشته باشد:

علائم عفونت ادراری در زنان

بخش هایی از سیستم ادراری که می تواند تحت تاثیر عفونت ادراری قرار گیرد:

کلیه ها:

  • درد در طرفین
  • تب بالا
  • لرز
  • تهوع
  • استفراغ

مثانه:

  • احساس فشار در لگن
  • احساس درد و ناراحتی در بخش پایینی شکم
  • تکرر ادرار و سوزش ادرار
  • وجود خون در ادرار

مجرای ادرار:

  • احساس سوزش در ادرار
  • وجود ترشحات

فاکتورهای خطر دخیل در عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در زنان شایع تر از مردان می باشد. اغلب خانم ها در طول زندگی خود بیش از یک بار به عفونت های ادراری دچار می شوند. فاکتورهای خطر دخیل در عفونت ادراری در زنان عبارت است از:

  • آناتومی: مجرای ادراری در زنان کوتاه تر از مردان می باشد به این ترتیب باکتری ها برای رسیدن به مثانه مسیر کوتاه تری را طی می کنند.
  • فعالیت جنسی: زنانی که به لحاظ جنسی فعال می باشند اغلب به عفونت های ادراری دچار می شود.
  • برخی روش های کنترل بارداری: زنانی که از دیافراگم برای کنترل بارداری استفاده می کنند بیشتر در خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند.
  • یائسگی: عفونت ادراری در زنان مسن و خانم های یائسه شایع تر می باشد، زیرا افت مقدار استروژن سبب بروز تغییراتی در مسیر ادراری می گردد که احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان را افزایش می دهد.

گزینه هایی برای درمان عفونت ادراری در زنان

برای درمان عفونت ادراری در زنان از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می شود. استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ادراری در زنان در خط اول گزینه های درمانی قرار دارد. تعیین نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری و به طور کلی تشخیص بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان به عهده متخصص زنان می باشد.

در درمان عفونت های ادراری ساده در زنان معمولا داروهای زیر در نظر گرفته می شود:

دسته ای از آنتی بیوتیک ها به نام فلوروکینولون ها مانند سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین عموما برای درمان های عفونت های ادراری ساده تجویز نمی شود زیرا ریسک عوارض جانبی ناشی از این داروها بر منافع احتمالی در درمان عفونت ادراری در زنان غالب می باشد. در مواردی که عفونت ادراری شدید بوده و گزینه دیگری برای درمان عفونت ادراری در زنان وجود نداشته باشد، در آن صورت تجویز فلوروکینولون ها مورد توجه پزشک قرار خواهد گرفت.

در اغلب موارد چند روز بعد از شروع درمان علائم عفونت ادراری در زنان رفع می شود. اما استفاده از آنتی بیوتیک باید حداقل به مدت یک هفته و یا بیشتر ادامه داشته باشد. دوره درمان با آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری در زنان باید به طور کامل طی شود. در مواردی که عفونت ادراری چندان شدید نمی باشد پزشک متخصص زنان دوره درمانی کوتاه تری را برای بیمار در نظر خواهد داشت. تصمیم گیری در مورد دوره مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری در زنان بر حسب علائم و سابقه پزشکی افراد صورت می پذیرد. برای تخفیف احساس سوزش حین ادرار پزشک ممکن است مسکن ضد درد را برای بیمار تجویز کند.

عفونت های ادراری عود شونده در زنان

در مواردی که عفونت ادراری در زنان به صورت تکرار شونده روی می دهد پزشک متخصص زنان گزینه های زیر را در نظر می گیرد:

  • دوز اندک آنتی بیوتیک برای مصرف شش ماه (در برخی موارد ممکن است دوره ای بیش از شش ماه مورد نظر پزشک باشد)
  • استفاده از تک دوز آنتی بیوتیک بعد از داشتن نزدیکی جنسی، اگر ابتلا به عفونت ادراری در زنان با فعالیت جنسی آن ها ارتباط داشته باشد.
  • استفاده از استروژن واژینال اگر فرد در دوران پیش از یائسگی قرار داشته باشد.

در مواردی که عفونت ادراری در زنان شدید باشد برای دریافت آنتی بیوتیک های تزریقی بستری شدن در بیمارستان الزامی خواهد بود.

به خاطر داشته باشید عفونت ادراری در زنان می تواند دردناک باشد، بنابراین انجام اقداماتی مانند نوشیدن آب کافی، پرهیز از نوشیدنی های محرک مثانه مانند قهوه و کافئین همچنین استفاده از پدهای حرارتی می تواند در کنترل درد و علائم عفونت ادراری در زنان موثر باشد.

در درمان عفونت ادراری در زنان، مقاومت به آنتی بیوتیک ها چه دشواری هایی را به دنبال دارد؟

دکتر ماندانا منظوری لشگری اظهار می دارند که متاسفانه درمان ناقص و خودسرانه و استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها موجب ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک ها می شود که باعث ایجاد مقاومت زیاد در همان بیماران می شود.

دکتر ماندانا منظوری لشگری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ماندانا منظوري لشگري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ماندانا منظوری لشگری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه