ام آر آی دینامیک کف لگن روشی برای تشخیص اختلالات موجود در کف لگن می باشد. در این روش مروری بر ام آر آی دینامیک کف لگن خواهیم داشت.

دروانا: 

ام آر آی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی روشی غیر تهاجمی است که ما را در تشخیص علل بیماری ها یاری می سازد. در ام آر آی از میدان مغناطیسی قوی، پالس های فرکانس رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر جزئی از ارگان ها، بافت های نرم، استخوان ها و سایر ساختارهای داخلی بدن استفاده می شود. در ام آر آی دینامیک کف لگن تصاویر بسیار جزئی از کف لگن، شبکه ماهیچه ای واقع بین استخوان شرمگاهی و ستون قفرات و ارگان های شکمی زیر فراهم می آید:

  • مثانه، مجرای ادراری
  • واژن، دهانه رحم و رحم
  • رکتوم

در ام آر آی دینامیک کف لگن تصاویر در حالتی ایجاد می شود که بیمار در حال انقباض و ریلکس کردن عضلات کف لگن قرار دارد. موارد کاربرد ام آر آی دینامیک عضلات کف لگن عبارت است از:

  • به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ساختار کف لگن و نحوه عملکرد ماهیچه های لگنی
  • تعیین اجزای آسیب دیده لگن و کمک به تشخیص نواقص موجود در ماهیچه های کف لگن
  • به دست آوردن اطلاعاتی برای برنامه ریزی های درمانی یا انجام جراحی
  • تشخیص اختلالات کف لگن مانند پرولاپس ارگان های لگنی، کشیدگی یا پارگی کف لگن که ممکن است سبب بی اختیاری ادراری، بی اختیاری مدفوع، درد لگن یا یبوست شود

اساس عملکرد دستگاه ام آر آی دینامیک به گونه ای است که بدن در معرض تابش یونیزه قرار نخواهد گرفت و تغییرات شیمیایی در داخل بافت های بدن ایجاد نخواهد شد. در روش ام آر آی دینامیک کف لگن اتم های هیدروژن در تراز انرژی معمول خود می چرخند و بسته به نوع بافت بدن پالس های انرژی آزاد می کنند. اسکنر ام آر آی این انرژی را به دام انداخته و تصاویری را از بافت های اسکن شده بر اساس این اطلاعات ایجاد می کند. میدان مغناطیسی در روش ام آر آی دینامیک بر اثر عبور جریان الکتریی از طریق یک سیم پیچ ایجاد می شود. این جریان الکتریکی در تماس با بدن بیمار نخواهد بود. در روش ام آر آی دینامیک تمایز بافت های بیمار نسبت به بافت های سالم بسیار مشخص می باشد و این در مقایسه با سایر روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی است. در روش ام آر آی دینامیک از بیمار خواسته خواهد شد تا عضلات کف لگن را منقبض و سپس ریلکس کند. فرایند تصویربرداری ام آر آی دینامیک کف لگن نهایتا 15 دقیقه به طول می انجامد و در این روش نیازی به استفاده از داروهای حاجب تزریقی یا خوراکی نخواهد بود. احساس گرم شدن در نواحی از بدن که عکسبرداری از آن انجام می شود در طول ام آر آی دینامیک کف لگن طبیعی می باشد. شما متوجه زمان ثبت تصاویر حین انجام ام آر آی دینامیک کف لگن خواهید بود زیرا صدای ضربه شبیه به آنچه زمان عکاسی شنیده می شود را درک خواهید کرد. در این زمان سیم پیچ پالس های رادیوفرکانس فعالی را ایجاد خواهد کرد. به هنگام انجام ام آر آی دینامیک کف لگن در اتاق تنها خواهید بود.

ام آر آی دینامیک گف لگن به پزشک متخصص امکان می دهد تا کف لگن و ارگان های کف لگن را همزمان در حین ریلکس بودن و منقبض بودن عضلات کف لگن ارزیابی کند. یافته های حاصل از ام آر آی دینامیک کف لگن مخصوصا در مواردی موثر است که اختلالاتی با بیش از چند جز در کف لگن ایجاد شده باشد.

به طور کلی ام آر آی دینامیک کف لگن روش بسیار موثری است که اغلب خطری برای بیمار به همراه ندارد و صرف میدان مغناطیسی ایجاد شده در این روش چندان مضر نیست اما اگر فرد دارای دستگاه های فلزی داخل بدن خود باشد ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در طول انجام ام آر آی شود. وجود چنین دستگاه هایی سبب می شود کیفیت تصاویر به دست آمده کاهش یابد. در مورد محدودیت انجام ام آر آی دینامیک کف لگن در بارداری داده ای در دست نیست اما توصیه می شود خانم های باردار به طور کلی از انجام ام آر آی در سه ماهه اول بارداری اجتناب کنند مگر آن که ضرورتی وجود داشته باشد.

دکتر طاهره افتخار

دکتر طاهره افتخار

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر طاهره افتخار جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و دارای فلوشیپ اختلالات کف لگن زنان از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره افتخار
برگرفته از: وبسایت https://www.radiologyinfo.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه