سونوگرافی لگن در زنان نوعی روش تشخیصی بسیار پرکاربرد است. در این مقاله به سونوگرافی لگن در زنان می پردازیم.

دروانا: 

سونوگرافی لگن تستی است که در آن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ارگان های داخلی لگن استفاده می شود. سونوگرافی لگن در زنان برای معاینه بخش های زیر استفاده می شود:

  • دهانه رحم
  • لوله های فالوپ
  • تخمدان ها
  • رحم
  • واژن
  • مثانه

بررسی مشکلات مربوط به رحم یا تخمدان ها، بررسی احتمال سرطان در این ارگان ها، یافتن موقعیت دستگاه آی یو دی، بررسی موقعیت و میزان رشد تومورهای خوش خیم، فیبروم یا کیست، مشخص کردن علت خونریزی های غیر نرمال رحم، ارزیابی مشکلات ناباروری، مانیتور روند رشد جنین در بارداری، معاینه علائم بیماری التهابی لگن همچنین تشخیص بارداری خارج از رحم نمونه ای از مهم ترین کاربردهای سونوگرافی لگن می باشد. اگر سونوگرافی لگن از روی شکم انجام شود در آن صورت باید مثانه پر باشد. به این منظور باید یک ساعت قبل از انجام سونوگرافی لگن مقدار کافی مایعات بنوشید. اگر مثانه حین انجام سونوگرافی پر باشد وضوح تصویر بیشتر خواهد بود. در سونوگرافی لگنی از نوع ترانس واژینال مثانه خالی خواهد بود اما در این نوع سونوگرافی لگن پروب سونوگرافی به جای آن که روی شکم حرکت داده شود در داخل دهانه واژن قرار می گیرد.

سونوگرافی داپلر نوع دیگری از سونوگرافی می باشد که در آن سرعت و جهت خون در حال جریان در شریان های شکمی بررسی می شود. پزشک متخصص از این نوع سونوگرافی برای بررسی انسداد عروق خونی بهره خواهد برد.

خوشبختانه انجام سونوگرافی لگنی عوارض چندانی در پی ندارد. در این روش در معرض تابش امواج مضر قرار نخواهید داشت.

ممکن است بعد از دریافت نتایج سونوگرافی لگن انجام تست های دیگر ضرورت یابد. هیستروسکوپی روشی است که در آن دستگاهی مجهز به نور داخل واژن قرار داده شده و با استفاده از آن مشکلات داخل رحمی بررسی می شود. لاپاراسکوپی روش دیگری برای معاینه ارگان های لگنی می باشد. در این روش نیز  از لوله ای نازک و مجهز به نور استفاده می شود که از طریق دیواره شکم وارد ارگان های شکمی می شود. 

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه