آزمایش fsh نوعی تست هومونی است. در این مقاله به موارد کاربرد آزمایش fsh و تفسیر نتایج آزمایش fsh می پردازیم.

دروانا: 

 آزمایش fsh یا بررسی هورمون محرک فولیکول به اندازه گیری این هورمون در خون توجه دارد. آزمایش fsh به دلایل مختلف و همراه با سایر تست های هورمونی در زنان مورد توجه قرار دارد. دلایل انجام آزمایش fsh عبارت است از:

  • بررسی علت ناباروری
  • بررسی اختلال در عملکرد تخمدان ها
  • تشخیص اختلال در هیپوفیز و هیپوتالاموس
  • بررسی علل بی نظمی در چرخه های قاعدگی
  • پیش بینی شروع یا تایید وقوع یائسگی

تجویز آزمایش fsh در زنان در موارد زیر مورد توجه قرار دارد:

  • دشواری در باردار شدن
  • بی نظمی در پریودهای قاعدگی یا عدم بروز آن ها
  • تعیین ورود به دوران یائسگی

آزمایش fsh: تفسیر نتایج

تفسیر نتایج آزمایش fsh همراه با نتایج سایر تست های هورمونی اعم از آزمایش lh و تست هورمون استروژن انجام می شود. مقدار هورمون fsh و lh در خانم ها به تمیز بین نارسایی اولیه تخمدان و نارسایی ثانویه تخمدان کمک می کند. افزایش مقدار این هورمون ها عموما احتمال نارسایی اولیه تخمدان را به همراه دارد. نارسایی اولیه تخمدان به دلایل مختلفی اعم از نارسایی در شکل گیری تخمدان ها، ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم ترنر و نقص در تولید استروئید ها توسط تخمدان ها ایجاد می شود. نارسایی زودرس تخمدان ها نیز در اثر عواملی مانند قرار گرفتن در معرض پرتاب های رادیویی، شیمی درمانی و ابتلا به بیماری های خود ایمنی مشخص می گردد. نارسایی مزمن در تخمک گذاری نیز علل متفاوتی مانند ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری تیروئید و تومور تخمدانی را به دنبال دارد. با ورود به دوران یائسگی نیز تخمدان ها عملکرد خود را متوقف می کنند بنابراین در این شرایط آزمایش fsh افزایش مقدار این هورمون را نشان می دهد. کاهش مقدار این هورمون در آزمایش fsh به همراه هورمون lh نیز احتمالاتی مانند نارسایی ثانویه تخمدان را به دلایلی مانند مشکلات هیپوتالامیکی یا اختلال در هیپوفیز به همراه دارد. کاهش مقدار هورمون در آزمایش fsh ممکن است با افزایش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان همراه باشد.

مصرف برخی داروها مانند سایمتیدین، کلومیفن، دیجیتالیس و لودوپا بر نتیجه آزمایش fsh تاثیر گذاشته و سبب افزایش مقدار این هورمون می شود. مصرف کنتراسپتیوهای خوراکی، فنوتیازین ها و درمان های هورمونی نیز بر نتیجه آزمایش fsh تاثیر گذاشته و سبب کاهش مقدار آن می شود. در دوران بارداری مقدار این هورمون اندک می باشد. استفاده از اسکن های هسته ای پزشکی نیز بر نتیجه آزمایش fsh تاثیر خواهد گذاشت.

در بررسی ناباروری آزمایش fsh همراه با آزمایش lh انجام می شود. در این شرایط متخصص زنان از شما خواهد خواست تا دمای بدن خود را اندازه گیری کنید. دمای بدن در نزدیکی زمان تخمک گذاری افزایش می یابد. در این شرایط علاوه بر آزمایش fsh انجام تست های دیگری مانند هیستروسالپینگوگرافی نیز اهمیت می یابد تا احتمالاتی مانند انسداد لوله های فالوپ نیز بررسی شود.

برگرفته از: وبسایت https://labtestsonline.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه