غربالگری زنان شامل مجموعی از تست ها می باشد که بر اساس نتایج آن احتمال برخی بیماری های زنان بررسی می شود. در این مقاله به لیست برخی تست های غربالگری زنان که در حوزه کاری متخصصین زنان می باشد خواهیم پرداخت.

دروانا: 

تست های غربالگری زنان با هدف شناسایی زودهنگام برخی بیماری ها اعم از سرطان سینه و سرطان دهانه رحم انجام می شود. تشخیص به موقع و زودهنگام احتمال درمان موفق را افزایش می دهد. زمان انجام غربالگری زنان، دفعات تکرار تست های غربالگری زنان و زمان متوقف کردن انجام غربالگری زنان از مواردی است که بیماران باید نسبت بدان آگاه باشند. به خاطر داشته باشید که محاسن و معایب انجام غربالگری زنان با افزایش سن تغییر می یابد و شما باید متناسب با توصیه های متخصص زنان خود غربالگری زنان را دنبال کنید. در ادامه لیستی از مهم ترین تست های غربالگری زنان را مطرح خواهیم کرد.

  • غربالگری زنان (تست سنجش تراکم استخوان): انجام تست تراکم استخوان حداقل یک بار در سن 65 سالگی یا بعد از آن توصیه می شود. لزوم انجام تست سنجش تراکم استخوان و تکرار آن در سنین زیر 65 سال وابسته به نظر متخصص زنان خواهد بود. تست سنجش تراکم استخوان نشان می دهد آیا شما به پوکی استخوان دچار هستید یا خیر. پوکی استخوان بیماری است که شما را مستعد شکستگی استخوان ها خواهد کرد.
  • غربالگری زنان (معاینه لگن): معاینه لگن روشی برای ارزیابی ارگان های داخلی مانند دهانه رحم، رحم، تخمدان ها، رکتوم و ناهنجاری های لگنی همچنین واژن و ولوو می باشد. در طول معاینه لگن ممکن است پاپ اسمیر نیز انجام شود. با استفاده از معاینه لگن سلامت ارگان های ژنیکولوژیک مورد بررسی قرار می گیرد. در طول معاینه لگن اندازه، شکل رحم و تخمدان ها با استفاده از لمس ارزیابی می شود. به منظور انجام این روش غربالگری زنان ابتدا ولوو به لحاظ وجود برخی ناهنجاری ها، قرمزی و تورم بررسی می شود. سپس با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم دیواره واژن باز شده و داخل واژن و دهانه رحم بررسی می شود. متخصص زنان در ادامه با استفاده از دستکش و لوبریکاسیون انگشت خود را وارد واژن می کند و سپس با انشگت دیگر از روی شکم نقاطی را لمس خواهد کرد.
  • غربالگری زنان (سرطان سینه): روش غربالگری زنان به منظور تشخیص زودهنگام سرطان سینه انجام ماموگرافی می باشد. انجام ماموگرافی در مورد خانم های 50 تا 74 ساله هر دو سال یک بار توصیه می شود. در مورد افراد بالای 75 سال تکرار غربالگری زنان (ماموگرافی) بستگی به نظر متخصص خواهد داشت. در روش ماموگرافی بافت سینه با استفاده از اشعه ایکس بررسی می شود. توصیه می شود نتایج غربالگری ماموگرافی را نزد خود نگاه دارید تا در صورت انجام ماموگرافی بعدی بتوان نتایج قدیمی تر را با آن مقایسه نمود.
  • غربالگری زنان (سرطان دهانه رحم): سرطان دهانه رحم یکی از سرطان های شایع زنان می باشد که با استفاده از غربالگری پاپ اسمیر امکان تشخیص زودهنگام و درمان آن وجود دارد. انجام تست پاپ اسمیر از سنین 21 تا 65 سالگی هر سه سال یک بار به خانم هایی توصیه می شود که دهانه رحم خود را حفظ کرده اند. در سن 30 سالگی به بعد می توان تست پاپ اسمیر و تست اچ پی وی را هر 5 سال یک بار انجام داد. در مورد خانم های بالای 65 سال تکرار این تست ها به عنوان غربالگری زنان وابسته به نظر متخصص خواهد بود. در تست پاپ اسمیر نمونه ای از سلول های دهانه رحم و مخاط آن برای بررسی بیشتر جدا شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا احتمال وجود تغییرات ناهنجار سلولی بررسی شود. ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی عاملی است که احتمال ایجاد تغییرات سلولی مخرب در دهانه رحم را افزایش می دهد. در نمونه برداری که به منظور پاپ اسمیر انجام می شود اثراتی از ویروس اچ پی وی نیز در نمونه بررسی خواهد شد. اگر نتایج به دست آمده غیر نرمال باشد انجام تست های دیگری مانند کولپوسکوپی و نمونه برداری ضرورت خواهد یافت تا میزان و درجه ناهنجاری ها مشخص شده و بر اساس آن تصمیمات درمانی اتخاذ شود.
  • غربالگری زنان (بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و سیفیلیس): اگر فرد به لحاظ جنسی فعال باشد و یا در صورت بارداری انجام غربالگری به منظور بررسی احتمال عفونت کلامیدیا ضروری می باشد. عدم درمان عفونت هایی مانند کلامیدیا و سوزاک احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند بیماری التهابی لگن و نازایی را به همراه دارد. سیفلیس بیماری باکتریایی است که در صورت عدم درمان در طولانی مدت عوارض مخرب بر سیستم عصبی را به دنبال خواهد داشت.
برگرفته از: وبسایت های
https://www.cdc.gov
https://www.health.harvard.edu
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه