آیا وجود توده برست خطرناک است؟ وجود توده برست یا توده سفت در سینه زنان از مواردی است که باید مورد ارزیابی های بیشتر قرار گیرد. سفت شدن سینه در زنان علل متفاوتی دارد که اغلب خوش خیم می باشد اما باید معاینات بیشتر انجام شود.

دروانا: 

اگر توده برست یا تغییرات دیگری در سینه ها روی دهد ممکن است نگرانی هایی در مورد سرطان سینه وجود داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید توده برست معمولا شرایطی شایع می باشد. در اغلب موارد توده برست سرطانی نیست و این امر مخصوصا در مورد خانم های جوان صادق می باشد. اما صرف نظر از سن، وجود توده سفت در سینه باید توسط متخصص زنان مورد معاینه قرار بگیرد، مخصوصا اگر توده سفت در سینه بافت متفاوتی نسبت به سایر بخش های سینه داشته باشد.

در مورد مشخصات سینه سالم باید توجه داشته باشید بافت سینه تراکم متغیری دارد. در بخش بالایی و بیرونی تر سینه در صورت لمس، احساسی مانند بافت گره دار را خواهیم داشت. در بخش داخلی و پایینی سینه بافت چربی احساس می شود که اغلب نرم است و بر خلاف بخش بالایی در صورت لمس، احساس گره مانندی را ایجاد نمی کند. خانم ها متناسب با چرخه قاعدگی تغییراتی را در بافت سینه خود احساس می کنند. بافت سینه همچنین متناسب با سن تغییر می کند و اغلب با افزایش سن بافت سینه ها چربی بیشتری پیدا کرده و تراکم خود را از دست می دهد.

چه زمان باید برای دریافت مشاوره به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

ابتدا باید توجه داشته باشید مشخصات سینه سالم به هنگام لمس کردن چگونه است به این ترتیب در صورتیکه تغییری در سینه ها رخ دهد بهتر می توانید آن را تشخیص داده و به متخصص زنان مراجعه کنید. در موارد زیر حتما باید برای دریافت مشاوره به متخصص زنان مراجعه کنید:

  • در صورت وجود توده برست (توده پستانی) یا وجود توده سفت در سینه
  • در صورت وجود توده برست و درد سینه ای که با پریود شدن نیز این درد برطرف نشود
  • در صورت بزرگ شدن توده برست و یا تغییرات دیگری در آن
  • در صورت تغییرات پوستی در سینه ها مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن و ترک خوردن
  • در صورت ایجاد تغییراتی در نوک سینه برای مثال فرو رفتن نوک پستان به داخل سینه ها
  • وجود ترشحاتی در نوک یکی از سینه ها، ترشحاتی که ممکن است شفاف، زرد رنگ، قهوه ای یا قرمز باشد

معاینه سینه چگونه انجام می شود؟

در صورت وجود توده برست و یا توده سفت در سینه ابتدا معاینه بالینی سینه انجام خواهد شد. در طول این معاینه متخصص زنان موارد زیر را در نظر خواهد داشت:

  • در مورد علائمی که تجربه می کنید همچنین فاکتورهای خطر سرطان سینه یا سابقه ابتلا به بیماری های پستانی سوالاتی از شما پرسیده خواهد شد.
  • سینه ها به لحاظ شکل و اندازه در موقعیت نشسته و ایستاده بررسی می شود.
  • پوست اطراف سینه ها معاینه می شود.
  • مشکلات مربوط به نوک سینه مانند وجود ترشحات و موقعیت نوک سینه بررسی می شود.
  • بخش های عمیق تر سینه و زیر بغل لمس می شود تا وجود توده برست یا نواحی ضخیم بررسی شود.

اگر متخصص زنان تایید کند که توده برست وجود داشته و یا نگرانی های دیگری مطرح است شما را به متخصص انکولوژی ارجاع خواهد داد تا تست های بیشتری در این مورد انجام شود.

انجام تست های بیشتر: تست های تصویربرداری و نمونه برداری

برای ارزیابی توده برست پزشک انجام یکی از تست های تصویربرداری زیر را در نظر خواهد داشت:

  • ماموگرافی: در ماموگرافی از اشعه ایکس برای بررسی توده برست و سایر علائم مانند ضخیم شدگی بافتی استفاده می شود. در ماموگرافی تشخیصی تمرکز بر بخشی از سینه می باشد. این روش به متخصص امکان می دهد تا موقعیت و اندازه ناهنجاری را بررسی کند. ماموگرافی تشخیصی اغلب با سونوگرافی همراه می باشد.
  • سونوگرافی: در سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل سینه استفاده می شود. تصاویر حاصل از سونوگرافی برای تعیین جامد بودن توده برست استفاده می شود. در برخی موارد توده برست جامد نبوده و از مایع پر می باشد.
  • ام آر آی: ام آر آی روشی تصویربرداری است که در آن از میدان مغناطیسی و امواج صوتی برای ایجاد تصاویر جزئی از داخل سینه استفاده می شود. ام آر آی زمانی به عنوان یک روش تشخیصی استفاده می شود که در تشخیص نهایی ابهاماتی وجود داشته باشد. وقتی از روش ام آر آی برای تشخیص سرطان سینه استفاده شود در آن صورت از ماده ای رنگی قبل از تصویربرداری استفاده می گردد تا وضوح بافت سینه در تصاویر ایجاد شده افزایش یابد. تفسیر نتایج حاصل از ام آر آی نیز با چالش هایی همراه است و احتمال بروز نتایج مثبت کاذب وجود دارد.
  • داکتوگرام: در این روش تشخیصی علت وجود ترشحات از نوک سینه بررسی می شود. مقدار اندکی رنگ به نوک سینه تزریق می شود. سپس با استفاده از اشعه ایکس احتمال وجود تومور در مسیر بررسی می گردد.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org/
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه