ممکن است سوالاتی مانند دلیل تاخیر در پریود چیست؟ چه عواملی باعث تاخیر در پریود میشود؟ چه داروهایی باعث تاخیر در پریود میشود؟ ذهن شما را درگیر کرده باشد. تاخیر در پریود دلایل متعددی دارد. برخی از عوامل تاخیر در زمان پریود در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دروانا: 

عقب افتادن پریود نشانه چیست؟

در برخی موارد شما می دانید که باردار نیستید اما عدم پریود یا به تعویق افتادن پریود شما را نگران می کند. عقب افتادن و یا قطع پریود می تواند به دلایل متعددی غیر از بارداری رخ دهد. اختلالات هورمونی تا وجود برخی بیماری های مزمن می تواند در عقب افتادن پریودها یا قطع آن نقش داشته باشد.

دو زمان در زندگی خانم ها وجود دارد که در آن تاخیر در قاعدگی تا چند روز طبیعی است: یکی زمان ابتدای آغاز پریودها و دیگری زمان شروع یائسگی. مادامی که بدن به سمت یائسگی پیش می رود چرخه های نرمال قاعدگی نظم خود را از دست می دهند. اغلب خانم هایی که به سنین یائسگی نرسیده اند معمولا چرخه هایی 28 روز دارند. اما به طور کلی طول بازه چرخه نرمال بین 21 تا 35 روز می باشد اگر پریودها به طور منظم در این بازه رخ ندهد ممکن است یکی از علل زیر در عقب افتادن پریودها دخالت داشته باشد.

استرس و تاخیر در پریود

آیا استرس باعث تاخیر پریود میشود؟ بله. استرس می تواند بر تعادل هورمونی تاثیر داشته باشد و حتی می تواند بر بخشی از مغز که مسئول تنظیم پریودها می باشد و هیپوتالاموس نام دارد تاثیر بگذارد. در طول زمان استرس می تواند منجر به بروز بیماری یا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود و همه این موارد می تواند چرخه نرمال قاعدگی را بر هم ریزد. اگر تصور می کنید استرس در بر هم خوردن چرخه های قاعدگی شما نقش دارد در این شرایط می توانید با استفاده از تکنیک های ریلکسیشن و ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی سبب بهبود شرایط شوید. افزودن ورزش در فعالیت های روزمره می تواند بسیار موثر واقع شود.

وزن اندک و تاخیر در پریود

خانم هایی که به اختلالات خوردن مانند انورکسی عصبی مبتلا هستند ممکن است تاخیر یا عدم پریود شدن را در زندگی خود تجربه کنند. وزن اندک سبب تغییر در عملکرد بدن شما شده و فرایند تخمک گذاری را متوقف می کند. بهتر است برای اختلالات خوردن به دنبال درمان باشید به این ترتیب چرخه های قاعدگی شما به شرایط نرمال باز می گردد. خانم هایی که ورزش های سنگین انجام می دهند نیز در خطر قطع پریود قرار دارند.

چاقی و تاخیر در پریود

همانطور که وزن اندک می تواند تغییرات هورمونی را به دنبال داشته باشد افزایش وزن نیز چنین تاثیراتی را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که چاقی به عنوان عاملی در شما شناخته شود که در قطع شدن پریودها دخالت دارد، در این شرایط پزشک به شما ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب را توصیه خواهد کرد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و تاخیر در پریود

سندرم تخمدان پلی کیستیک شرایطی است که سبب می شود بدن به مقدار زیادی هورمون آندروژن مردانه را ترشح سازد. کیست های حاصل از تخمدان ها در بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک در نتیجه اختلالات هورمونی ایجاد می گردد. این امر سبب می شود تخمک گذاری یا متوقف شده و یا به طور نامنظم اتفاق بیفتد.

برخی هورمون ها مانند انسولین نیز می توانند تعادل هورمونی را بر هم زند. مقاومت به انسولین در نتیجه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در افراد روی می دهد. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتنی بر کاهش و کنترل علائم می باشد. پزشک در این شرایط قرص های کنترل بارداری و یا داروهایی را برای شما در نظر خواهد گرفت که سبب می شود چرخه های شما به نظم نرمال خود بازگردد.

قرص های کنترل بارداری و تاخیر در پریود

شروع استفاده و یا قطع استفاده از قرص های کنترل بارداری می تواند تغییراتی را در چرخه های بارداری شما به همراه داشته باشد. قرص های کنترل بارداری حاوی هورمون استروژن و پروژسترون می باشد. این هورمون ها مانع از آزاد سازی تخمک از تخمدان ها می شود. بعد از قطع مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است شش ماه زمان برد تا چرخه ها دوباره به روند نرمال خود باز گردند. به غیر از قرص ها سایر انواع داروی های ضد بارداری مانند ایمپلنت ها و فرم ها تزریقی نیز می تواند سبب تاخیر در پریودها شود.

بیماری های مزمن و تاخیر در پریود

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک می تواند بر روند چرخه های قاعدگی شما تاثیر بگذارد. تغییر در سطح قند خون با تغییرات هورمونی ارتباط دارد. دیابت در صورتی که به طور ضعیفی کنترل شود می تواند سبب بی نظمی در پریودها گردد.

بیماری سلیاک می تواند التهابی را در روه کوچک به دنبال داشته باشد که سبب آسیب به این ارگان می گردد. در این شرایط بدن قادر به جذب مواد مغذی کلیدی نمی باشد. در نتیجه تاخیر و قطع پریودها در این شرایط اتفاق می افتد.

دوران قبل از یائسگی و تاخیر در پریود

اغلب خانم ها در سنین 45 تا 55 سالگی وارد دوران یائسگی می شوند خانم هایی که زودتر از 40 سال وارد دوران یائسگی می شوند دچار یائسگی زودرس هستند. این بدان معنی است که این افراد دیگر دچار قاعدگی نخواهند شد.

بیماری های مربوط به تیروئید و تاخیر در پریود

فعال بودن بیش از حد یا کم کاری غده تیروئید می تواند سبب تاخیر در قاعدگی شود. غده تیروئید متابولیسم بدن را تنظیم می کند بنابراین می تواند بر میزان هورمون ها تاثیر بگذارد. بیماری های مربوط به تیروئید می تواند با استفاده از دارو درمان شود. پس از درمان پریودها به روند نرمال بازخواهد گشت.

چه زمان باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

متخصص زنان می تواند به طور مناسبی علت تاخیر در  پریود و یا قطع پریود را در شما تشخیص دهد و در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت کند. روند قاعدگی همچنین سایر مشکلات زمینه ای که دارید را برای پزشک به دقت توضیح دهید. این موارد می تواند در تشخیص علت تاخیر در پریودها کمک کننده باشد.

در صورت بروز علائم زیر فورا با متخصص زنان تماس بگیرید:

  • خونریزی سنگین و غیر معمول
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع  و استفراغ
  • خونریزی که بیش از هفت روز به طول انجامد.
  • خونریزی بعد از وارد شدن به دوران یائسگی و زمانی که حداقل به مدت یک سال است که پریودهای شما متوقف شده باشد.
دکتر زویا صادقی پور

دکتر زویا صادقی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زویا صادقی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی پایه و پیشرفته و هیستروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زویا صادقی پور
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه