اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی علائمی مانند افسردگی را در پی دارد. در مقاله پیش رو به مرور  اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی می پردازیم.

دروانا: 

 اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی

تفاوت بین سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی چیست و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی چگونه درمان می شود؟

اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی فرم شدیدتری از سندرم پیش از قاعدگی می باشد. اگرچه سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی هر دو علائم فیزیکی و عاطفی را به همراه دارند اما اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی سبب ایجاد تغییرات خلقی شدیدی می شود به نحوی که اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی می تواند بر روابط افراد و عملکرد روزانه آن ها تاثیر منفی به همراه داشته باشد.

در هر دو مورد اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی علائم بین 7 تا 10 روز قبل از آغاز پریود شروع می شود و تا چند روز بعد از شروع پریود این علائم ادامه خواهد داشت. اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی هر دو نفخ، حساس شدن پستان ها، خستگی و تغییراتی در خواب و یا عادات غذا خوردن را همراه دارند. در اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی حداقل یکی از علائم عاطفی رفتاری زیر مشخص می باشد:

  • احساس ناراحتی و نا امیدی
  • اضطراب و تنش
  • تغییرات خلقی شدید
  • خشم و عصبانیت

علت اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی مشخص نیست. افسردگی و اضطراب زمینه ای از شایع ترین موارد دخیل در ایجاد سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی می باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که تغییرات هورمونی ناشی از پریود بتواند در ایجاد علائم خلقی دخالت داشته باشد.

درمان اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی مبتنی بر پیشگیری و به حداقل رسانی علائم قبل از قاعدگی و افسردگی پیش از قاعدگی می باشد. برخی گزینه ها که در درمان علائم قبل از قاعدگی در اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی استفاده می شود عبارت است از:

  • داروهای ضد افسردگی: مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین مانند فلوکستین و سرترالین می تواند علائم افسردگی پیش از قاعدگی مانند تغییرات عاطفی، خستگی، مشکلاتی در خواب و تغییراتی در خوردن را کاهش دهد (فلوکستین و سندرم پیش از قاعدگی). افراد مبتلا به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی می توانند مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین را در تمام طول ماه استفاده کنند. در برخی موارد در بازه بین تخمک گذاری و آغاز پریود مهارکننده های باز جذب انتخابی سروتونین مصرف می گردد.
  • قرص های ضد بارداری: مصرف قرص های ضد بارداری (بدون بازه های فاقد قرص و یا همراه با بازه های کوتاه شده فاقد قرص) می تواند در تخفیف علائم قبل از قاعدگی در سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی موثر باشد.
  • مکمل های غذایی: مصرف 1200 میلی گرم مکمل کلسیم به طور روزانه می تواند در کاهش علائم قبل از قاعدگی موثر باشد و به بهبود افسردگی پیش از قاعدگی کمک کند. مکمل هایی مانند ویتامین ب 6، ال تریپتوفان و منیزیم نیز می تواند در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و یا افراد مبتلا به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی موثر واقع شود.
  • داروهای گیاهی برای رفع علائم قبل از قاعدگی: برخی تحقیقات نشان داده است بعضی گیاهان ممکن است در کاهش افسردگی پیش از قاعدگی، عصبانیت، حساس شدن پستان ها، کرامپ و تغییراتی در خوردن موثر واقع شود و در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و یا افراد مبتلا به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی مورد توجه قرار گیرد، اما در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ مکمل گیاهی را برای درمان علائم قبل از قاعدگی در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و یا افراد مبتلا به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی تایید نکرده است.
  • تغییراتی در شیوه زندگی افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و یا افراد مبتلا به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی: انجام ورزش منظم در کاهش علائم قبل از قاعدگی موثر است. کاهش مصرف کافئین، اجتناب از مصرف الکل و ترک سیگار نیز می تواند در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و یا افراد مبتلا به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی موثر باشد. داشتن خواب کافی استفاده از تکنیک های ریلکسیشن مانند مدیتیشن و یوگا نیز کمک کننده خواهد بود. بهتر است تا حد امکان از قرار گیری در معرض محرک های عاطفی و استرس نیز جلوگیری شود.

اگر به سندرم پیش از قاعدگی و یا اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی مبتلا هستید می توانید علائم قبل از قاعدگی را با متخصص زنان مطرح سازید. با استفاده از ارزیابی های پزشک مشخص خواهد شد علائم قبل از قاعدگی در شما به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی مربوط است و یا مشکلات دیگری در میان است. اگر تشخیص اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی تایید شود در آن صورت گزینه هایی برای به حداقل رساندن علائم قبل از قاعدگی وجود خواهد داشت.

 

دکتر پریسا ظریف نجفی

دکتر پریسا ظریف نجفی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پریسا ظریف نجفی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای 14 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر پریسا ظریف نجفی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org/

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه