جواب آزمایش کولپوسکوپی ممکن است نرمال یا غیر نرمال باشد. در این مقاله مروری بر جواب آزمایش کولپوسکوپی خواهیم داشت. 

دروانا: 

کولپوسکوپی نوعی روش تشخیصی برای مشاهده سلول های غیر نرمال در دهانه رحم می باشد. آزمایش کولپوسکوپی در برخی موارد در ادامه پاپ اسمیر انجام می شود. در روش کولپوسکوپی دهانه رحم با استفاده از لنز های بزرگ کننده ای به نام کولپوسکوپ مشاهده می گردد تا ناهنجاری های احتمالی به دقت مشاهده شوند. اگر در جواب آزمایش کولپوسکوپی سلول های غیر نرمال مشاهده شود در آن صورت احتمال سرطان دهانه رحم مطرح می گردد. بنابراین برای پیشگیری از وقوع سرطان دهانه رحم باید ضایعات خارج گردد. در توضیح جواب آزمایش کولپوسکوپی باید توجه داشت 4 نفر از هر 10 خانمی که کولپوسکوپی انجام می دهند نتایج نرمالی دریافت می کنند. اگر جواب آزمایش کولپوسکوپی نرمال باشد در آن صورت دهانه رحم سالم بوده و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اندک می باشد. در این شرایط تکرار غربالگری سرطان دهانه رحم به 3 تا 5 سال آینده موکول می شود البته این امر بستگی به سن فرد نیز دارد. جواب آزمایش کولپوسکوپی 6 نفر از هر 10 نفری که این تست را انجام می دهند غیر نرمال است. غیر نرمال بودن جواب آزمایش کولپوسکوپی به این معنی است که سلول های غیر نرمالی در دهانه رحم وجود دارند که به اختصار  CIN خوانده می شوند. این تغییرات سرطانی نیستند اما در برخی موارد احتمال سرطانی شدن آن ها مطرح می باشد. جواب آزمایش کولپوسکوپی همراه با نمونه برداری تعیین می کند آیا باید اقدام به برداشت سلول های غیر نرمال نمود و یا این که باید آن ها را بدون تغییر باقی گذاشت. این امر بستگی به درجه  تغییرات سلولی غیر نرمال خواهد داشت:

  • جواب آزمایش کولپوسکوپی: اگر تغییرات غیر نرمال درجه پایینی داشته باشند احتمال سرطانی شدن آن ها اندک می باشد. اغلب این سلول ها که در جواب آزمایش کولپوسکوپی مشاهده می شود بدون درمان از بین می رود. در این شرایط نیاز به تکرار غربالگری دهانه رحم در طول 6 تا 12 ماه آینده وجود دارد تا سلول های غیر نرمال مجددا ارزیابی شوند.
  • جواب آزمایش کولپوسکوپی: اگر تغییرات غیر نرمال درجه بالایی داشته باشند در آن صورت احتمال سرطانی شدن آن ها بیشتر مطرح می گردد. در این شرایط برای آن که احتمال ایجاد سلول های سرطانی کاهش یابد ممکن است برداشت سلول های غیر نرمال به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود.

در موارد نادر جواب آزمایش کولپوسکوپی نشان می دهد فرد به سرطان دهانه رحم مبتلا می باشد. در این شرایط بیمار  به تیمی از متخصصین ارجاع داده خواهد شد. به خاطر داشته باشید افرادی که در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم قرار دارند شانس درمان مناسبی دارند.

اقدامات بعد از دریافت جواب آزمایش کولپوسکوپی

پس از دریافت جواب آزمایش کولپوسکوپی گزینه های درمانی روشن می گردد. در برخی موارد حین انجام کولپوسکوپی ممکن است سلول های غیر نرمال نیز خارج گردند. در این شرایط فرد هنگام درمان هوشیار خواهد بود و تنها برای کاهش درد ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود. پس از برداشت سلول های غیرنرمال غربالگری سرطان دهانه رحم در بازه زمانی کوتاه تری دوباره انجام خواهد شد تا مشخص شود آیا درمان رضایت بخش بوده است یا خیر. در صورت باردار بودن می توان بعد از زایمان اقدام به خارج کردن سلول های غیر نرمال نمود. برداشت سلول های غیر نرمال که بعد از روشن شدن جواب آزمایش کولپوسکوپی انجام می شود خطراتی را نیز به دنبال دارد. احتمال عفونت یکی از متداول ترین مشکلات می باشد. اگر بعد از درمان دچار علائم زیر شدید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید:

  • خونریزی سنگین
  • ترشحات بودار
  • درد مستمر در ناحیه پایینی شکم

برداشت سلول های غیر نرمال که خطر تبدیل آن ها به سرطان دهانه رحم مطرح می باشد ممکن است بر توانایی باردار شدن افراد تاثیر بگذارد. همچنین بارداری بعد از انجام چنین درمان هایی ممکن است با انجام زایمان زودرس همراه باشد. 

دکتر افسر احمدی

دکتر افسر احمدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر افسر احمدي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افسر احمدی
برگرفته از: وبسایت https://assets.publishing.service.gov.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه