کولپوسکوپی روشی برای معاینه واژن و دهانه رحم با استفاده از وسیله ای به نام کولپوسکوپ می باشد، ابزاری دستی مجهز به نور و همچنین لنز هایی برای بزرگنمایی. دستگاه کولپوسکوپی به پزشک متخصص زنان این امکان را می دهد تا دهانه رحم یا سرویکس و واژن را برای بررسی احتمال سرطان و نواحی غیر نرمال که ممکن است سرطانی شود معاینه کند. کولپوسکوپی حدود 15 تا 30 دقیقه زمان می برد و نیازی به بیهوشی ندارد.

کولپوسکوپی چیست؟ کولپوسکوپی زخم دهانه رحم | کولپوسکوپی از رحم

کولپوسکوپی روشی برای معاینه واژن و دهانه رحم با استفاده از وسیله ای به نام کولپوسکوپ می باشد، ابزاری دستی مجهز به نور و همچنین لنز هایی برای بزرگنمایی. دستگاه کولپوسکوپی به پزشک متخصص زنان این امکان را می دهد تا دهانه رحم یا سرویکس و واژن را برای بررسی احتمال سرطان و نواحی غیر نرمال که ممکن است سرطانی شود معاینه کند. کولپوسکوپی حدود 15 تا 30 دقیقه زمان می برد و نیازی به بیهوشی ندارد.

بیوپسی چیست؟

زمانی که نتیجه تست پاپ اسمیر و یا پیگیری های اولیه بررسی دهانه رحم و واژن نتایج غیر نرمالی را نشان دهد، پزشکان متخصص بیماری های زنان از کولپوسکوپی برای بررسی احتمال سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس همچنین بررسی ضایعات پیش سرطانی در دهانه رحم استفاده می کنند. در طول کولپوسکوپی پزشک متخصص زنان می تواند نمونه ای از بافت دهانه رحم یا سرویکس را برای بررسی بیشتر بردارد که به آن بیوپسی گفته می شود.

قبل از انجام کولپوسکوپی چه آمادگی باید داشت؟

شما برای انجام کولپوسکوپی به آمادگی قبلی نیاز ندارید، مگر این که پزشک از شما خواسته باشد تا یک هفته قبل از انجام کولپوسکوپی آسپرین مصرف نکنید. روز قبل از انجام نیز نیازی به دوش یا کرم های واژینال نمی باشد. به هر حال از آن جایی که لازم است شما از کمر به پایین لباس خود را در بیاورید پوشیدن لباسی آزاد و یا دامن را در نظر داشته باشید. همچنین ممکن است به دلیل بیوپسی مقداری خونریزی واژینال اتفاق افتد، در این صورت بهتر است نوار بهداشتی همراه داشته باشید تا بعد از انجام معاینه از آن استفاده کنید.

قبل از انجام کولپوسکوپی باید تمام داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک متخصص زنان برسانید. مهم است که پزشک شما بداند شما باردارید یا خیر. قبل از انجام کولپوسکوپی نیازی به قطع مصرف روش های پیشگیری از بارداری نیست.

از آن جایی که خونریزی سنگین قاعدگی مانع از دیدن مناسب داخل واژن می شود بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که انجام کولپوسکوپی به دوره ای غیر از پریودتان موکول شود.

کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟

شما برای کولپوسکوپی باید لباس خود را از کمر به پایین درآورید. به شما کاوری داده می شود تا پاهای خود را بپوشانید. شما به پشت روی میز معاینه دراز می کشید و پاهای خود را باز کرده، زانوهای خود را خم می کنید و پاشنه های پای خود را روی رکاب ها قرار می دهید. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را که با مواد لغزنده آغشته شده وارد واژن می کند. به این ترتیب دیواره های واژن برای کولپوسکوپی باز می شود. در برخی موارد دهانه رحم و واژن ممکن است با محلول سرکه یا رنگ ید شستشو داده شود تا نواحی غیر نرمال بهتر رویت شود.

در ادامه پزشک از طریق کولپوسکوپ سرویکس و واژن را معاینه می کند. گاهی اوقات پزشک ممکن است با استفاده از کولپوسکوپ عکس هایی را برای سابقه پزشکی بگیرد. در صورت لزوم، پزشک از نواحی مشکوک نمونه برداری می کند (بیوپسی). پزشک ممکن است از بیهوشی موضعی برای انجام بیوپسی استفاده کند. به همین دلیل ممکن است کمی گرفتگی خفیف ایجاد شود. برخی پزشکان بیماران خود را تشویق می کنند تا قبل از انجام کولپوسکوپی همراه با بیوپسی از ضد درد خفیفی مانند ایبوپروفن استفاده کنند زیرا ممکن است کولپوسکوپی کمی با درد همراه باشد نمونه ای که برداشته می شود به آزمایشگاه و نزد متخصصی به نام پاتولوژیست ارسال می شود تا زیر میکروسکوپ بررسی شود. پاتولوژیست در صورت کشف ضایعات پیش سرطانی و یا سرطانی پزشک متخصص زنان را مطلع خواهد کرد.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی چیست؟

شما بعد از کولپوسکوپی به مراقبت های خاصی نیاز ندارید و می تواند به سرعت به فعالیت های روزمره خود بازگردید. اگر بعد از کولپوسکوپی محدودیتی برای نزدیکی جنسی داشتید با پزشک متخصص زنان مشورت نمائید.

اگر بیوپسی انجام دهید ممکن است خونریزی واژینال داشته باشید اما درد نخواهید داشت یا درد اندکی وجود خواهد داشت. چند روز بعد از کولپوسکوپی همراه با بیوپسی برای دریافت نتیجه با پزشک متخصص زنان تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر مورد غیر طبیعی در طول کولپوسکوپی یافت شود شما به انجام درمان های بیشتری نیاز خواهید داشت.

عوارض کولپوسکوپی چیست، آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

بطور کلی تست کولپوسکوپی تستی بی خطر می باشد و در این تست ریسک کمی برای عفونت و یا خونریزی سنگین وجود خواهد داشت، کولپوسکوپی عموما روشی بی خطر و بدون درد است.

بعد از انجام کولپوسکوپی چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

بعد از انجام کولپوسکوپی همراه با بیوپسی در صورتی که خونریزی واژن سنگین شد فورا با پزشک تماس بگیرید. اگر درد در ناحیه شکمی داشته و یا احساس ناراحتی کردید و همچنین در صورت بروز تب یا ترشحات بد بوی واژن با پزشک متخصص زنان تماس بگیرید.

دکتر نویدا نوروززاده

دکتر نویدا نوروززاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر نويدا نوروز زاده، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو انجمن ناباروری و انجمن جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نویدا نوروززاده
برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه