کولپوسکوپی دهانه رحم روشی است که به منظور بررسی ناهنجاری های دهانه رحم و تشخیص زودتر سرطان دهانه رحم انجام می شود. به دنبال انجام کولپوسکوپی دهانه رحم انجام بیوپسی در برخی موارد ضروری است (کولپوسکوپی و بیوپسی). از مراکز انجام کولپوسکوپی می توان به مطب پزشکان متخصص زنان اشاره کرد.

دروانا: 

کولپوسکوپی چیست؟

دکتر سیده فریبا بهنام جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان می دارند کولپوسکوپ دستگاهی است شامل یک میکروسکوپ الکتریکی و دارای یک منبع نوری که پزشک را قادر می سازد دهانه رحم را با بزرگنمایی و وضوح بیشتر مشاهده کند و سپس در صورت لزوم بیوپسی یا نمونه برداری از دهانه خارجی و گاه داخلی رحم صورت گیرد. کولپوسکوپ در تماس با بیمار قرار نمی گیرد.

علت انجام کولپوسکوپی دهانه رحم

موارد انجام کولپوسکوپی طبق نظر دکتر سیده فریبا بهنام جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:

  1. تست پاپ اسمیر غیر طبیعی
  2. تست اچ پی وی مثبت
  3. زخم های دهانه رحم که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند
  4. خونریزی و لکه بینی پس از مقاربت جنسی

آمادگی برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم

قبل از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم باید از مصرف ترکیباتی مانند کرم واژینال و مقاربت اجتناب کنید. کولپوسکوپی دهانه رحم در هر زمانی از چرخه قاعدگی قابل انجام می باشد اما در صورت وجود خونریزی سنگین بهتر است انجام کولپوسکوپی دهانه رحم را به روز دیگری موکول کنید. اگر از داروهای ضد لخته خونی استفاده می کنید (داروهایی مانند آسپرین، وارفارین، هپارین و کلوپیدوگرل) پیش از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم پزشک را در جریان قرار دهید. این داروها احتمال بروز خونریزی را به دنبال بیوپسی افزایش می دهد (کولپوسکوپی و بیوپسی).

اگر احتمال بارداری می دهید پزشک متخصص زنان را پیش از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم مطلع سازید. انجام کولپوسکوپی دهانه رحم در طول بارداری خطری در پی ندارد اگر چه اغلب متخصین زنان در زمان بارداری بیوپسی را انجام نمی دهند.

روش انجام کولپوسکوپی دهانه رحم

کولپوسکوپی دهانه رحم توسط پزشک متخصص زنان انجام می شود. مدت زمان لازم برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم 5 تا 10 دقیقه است. مراکز انجام کولپوسکوپی شامل مطب پزشک و کلینیک های مجهز می باشد. در پاسخ به این پرسش که آیا کولپوسکوپی درد دارد نیز باید عنوان کرد درد ناشی از کولپوسکوپی دهانه رحم خفیف است. کولپوسکوپی دهانه رحم همانند معاینه لگن انجام می شود. روش انجام کولپوسکوپی دهانه رحم به گونه ای است که شما ابتدا روی تخت دراز می کشید و سپس با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم دهانه واژن باز می شود تا داخل دهانه رحم رویت شود. با استفاده از محلولی مانند اسید استیک یا سرکه نواحی غیر نرمال مشخص می گردد به این ترتیب مشاهده با استفاده از کولپوسکوپ تسهیل خواهد شد. استفاده از این محلول سبب می شود بیمار احساس سرما و سوزش اندکی داشته باشد. در طول انجام کولپوسکوپی دهانه رحم ممکن است بخش کوچکی از بافت دهانه رحم نمونه برداری شود (کولپوسکوپی و بیوپسی). انجام بیوپسی به این معنا نخواهد بود که شما به ضایعات پیش سرطانی مبتلا هستید. قبل از انجام بیوپسی از داروی بیحس کننده استفاده نمی شود زیرا درد و کرامپ ناشی از بیوپسی بسیار اندک می باشد. نمونه بافت برای بررسی بیشتر به نزد متخصص پاتولوژیست ارجاع داده می شود.

برخی خانم ها در طول انجام بیوپسی دهانه رحم به نمونه برداری از بخش داخلی دهانه رحم نیاز دارند که به این روش کورتاژ اندوسرویکال گفته می شود. این نوع بیوپسی نباید در خانم های باردار انجام شود زیرا در بارداری اختلال ایجاد می کند. کورتاژ اندوسرویکال ممکن است کمی درد داشته باشد اما در اغلب خانم ها این درد به سرعت فروکش می کند.

 مراقبت های بعد از کولپوسکوپی دهانه رحم و عوارض کولپوسکوپی

اگر نیاز به بیوپسی به دنبال انجام کولپوسکوپی دهانه رحم وجود داشته باشد احتمال بروز خونریزی واژینال از عوارض کولپوسکوپی دهانه رحم محسوب می شود. اغلب خانم ها بعد از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم پس از چند ساعت قادرند به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردند. درد و کرامپ که از عوارض کولپوسکوپی دهانه رحم محسوب می شود ظرف یک تا دو ساعت از بین خواهد رفت. عدم استفاده از کرم واژینال، دوش واژینال یا تامپون یکی از موارد مراقبت های بعد از کولپوسکوپی دهانه رحم محسوب می شود. عدم داشتن نزدیکی به مدت 2 تا 4 هفته تا ترمیم کامل دهانه رحم نیز از دیگر مراقبت های بعد از کولپوسکوپی دهانه رحم می باشد.

در اغلب موارد انجام تست های بیشتر بستگی به نتایج کولپوسکوپی دهانه رحم و بیوپسی دارد. در برخی موارد تکرار تست پاپ اسمیر یا اچ پی وی در بازه شش ماه پس از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم ضروری می باشد. اگر بعد از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم موارد زیر را تجربه کردید، متخصص زنان خود را فورا در جریان قرار دهید (عوارض کولپوسکوپی):

  • خونریزی سنگین واژن (خونریزی که سبب خیس شدن نوار بهداشتی در مدتی کمتر از یک تا دو ساعت شود) برای جلوگیری از این خونریزی به مدت 3 تا 4 تامپون واژینال گذاشته شود.
  • خونریزی واژن که به مدت بیش از 7 روز ادامه داشته باشد
  • وجود ترشحات بد بوی واژن (به خاطر داشته باشید ترشحات قهوه ای رنگ در چند روز اول بعد از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم طبیعی می باشد)
  • درد یا کرامپ در ناحیه لگن، دردی که با مصرف ایبوپروفن بهبود نیابد
  • دمای بیش از 38 درجه سلسیوس 
دکتر فریبا بهنام

دکتر فریبا بهنام

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیده فریبا بهنام دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران هستند و بیش از 23 سال سابقه طبابت و فعالیت در این حوزه را دارند. مطب خانم دکتر فریبا بهنام مجهز به دستگاه NST، سونوگرافی، کرایو و کولپوسکوپی می باشد.
 

تایید شده: توسط دکتر فریبا بهنام

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه