تعیین مراحل درمان نازایی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. استفاده از انواع داروهای ناباروری در خط اول درمان قرار دارد. کلومیفن و گنادوتروپین از جمله مهم ترین داروهایی است که در لیست داروهای ناباروری قرار دارد.

دروانا: 

 داروهای درمان ناباروری زنان  

روند درمان نازایی و به عبارتی تعیین مراحل درمان نازایی به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  •  علت نازایی
  • مدت زمانی که فرد نازا بوده است
  • سن او و همسرش
  • اولویت های فردی

باید به خاطر داشت برخی از علل ناباروری قابل اصلاح نمی باشد. در مواردی که بارداری به طور خود به خود اتفاق نمی افتد زوجین می توانند از طریق استفاده از تکنولوژی کمک باروری به بارداری دست یابند. درمان ناباروری مستلزم هزینه، زمان و سرمایه گذاری فیزیکی و روانی است.

میلیون ها خانم در سرتاسر جهان قادر به بارور شدن نیستند. داروهای درمان ناباروری در این شرایط در خط اول درمان قرار خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت تمامی داروهای ناباروری که به صورت خوراکی یا تزریقی استفاده می شود می تواند روند تخمک گذاری را تقویت کند. و اما در این مقاله به لیست داروهای ناباروری می پردازیم که به طور معمول برای درمان نازایی در زنان استفاده می شوند.

پزشک می تواند ابتدا یکی از داروهای زیر را برای شما در نظر داشته باشد:

  • کلومیفن: کلومیفن با تحریک هورمون ها در مغز می تواند سبب آزادسازی یک یا چند تخمک از تخمدان ها شود.
  • گنادوتروپین ها: این ترکیبات تخمدان های شما را مستقیما به آزادسازی یک یا چند تخمک تحریک می کند.

به خاطر داشته باشید که داروهای نامبرده با انواع نام های تجاری در بازار دارویی عرضه می شوند.

در مورد برخی خانم ها انواع داروهای ناباروری می تواند با روش هایی مانند تلقیح درون رحمی یا آی یو آی و یا تکنیک های کمک باروری مانند لقاح مصنوعی یا آی وی اف ترکیب و توام گردد. خانم هایی که آی وی اف انجام می دهند ممکن است به مصرف داروهای دیگری نیاز داشته باشند که این داروها دیواره رحم را برای باروری آماده می سازد و مانع از تخمک گذاری توسط تخمدان ها می گردد.

تفاوت داروهای ناباروری در عملکرد

عملکرد داروی ناباروری در درمان ناباروی بستگی به علت ناباروری در فرد دارد. برای مثال خانم هایی که از مشکل تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان رنج می برند و به این دلیل باردار نمی شوند عموما به دارویی مانند کلومیفن به خوبی پاسخ می دهند. برخی خانم ها مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به ترکیب متفورمین و کلومیفن پاسخ می دهند.

خانم هایی که به هایپرلاکتینما دچارند مقدار زیادی پرولاکتین در خون خود دارند که این مقدار پرولاکتین در تخمک گذاری فرد اختلال ایجاد می کند. خانم هایی که به این مشکل دچارند در صورتی که قصد بارداری داشته باشند باید از داروی بروموکریپتین یا کابرگولین استفاده کنند تا به این ترتیب قابلیت تخمک گذاری در آن ها بازگردانی شود.

خطرات و عوارض ناشی از انواع داروهای ناباروری

خیلی از این داروها در خانم های بالای 40 سال می تواند به نحو موثر، موفقیت آمیز و بی خطری عمل کند. اما بر خلاف سایر درمان های ناباروری این داروها می تواند احتمال بارداری چند قلو، احتمال بروز عوارض بارداری از جمله سقط و زایمان زودرس را افزایش دهد. حدود ده درصد خانم هایی که از کلومیفن استفاده می کنند اغلب دو قلو باردار می شوند و حدود 30 درصد خانم هایی که از گنادوتروپین ها استفاده می کنند نیز اغلب چند قلو (و بیشتر دو قلو) باردار می شوند.

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه