رابطه کیست تخمدان و ناباروری چیست؟ آیا کیست تخمدان مانع حاملگی می شود؟ چه نوع کیستی باعث ناباروری میشود؟ برای یافتن پاسخ پرسش های مربوط به کیست تخمدان و ناباروری مقاله پیش رو را دنبال کنید.

دروانا: 

کیست های تخمدان کیسه هایی پر از مایع هستند که در تخمدان یا روی سطح آن وجود دارند. بدن خانم ها دارای دو تخمدان است که اندازه و شکل هر کدام مانند یک بادام می باشد. تخمدان ها در طرفین رحم قرار دارند. تخمک ها در تخمدان تولید و بالغ می شوند و سپس در چرخه های ماهانه آزاد می گردند.

اغلب خانم ها در طول زندگی کیست تخمدان را تجربه می کنند. اغلب کیست های تخمدان منجر به ناراحتی و یا درد نمی شوند. بیشتر کیست های تخمدان بدون نیاز به درمان ظرف چند ماه از بین می روند. در برخی موارد پارگی کیست تخمدان می تواند علائم جدی را در افراد ایجاد کند. بنابراین برای محافظت از سلامت خود بهتر است معاینه لگن توسط متخصص زنان به طور منظم انجام شود تا علائم احتمالی که می تواند منجر به بروز خطراتی در آینده گردد، به موقع شناسایی شوند.

معمولا ابتلا به کیست تخمدان علائم بالینی به همراه ندارد. اما برخی کیست های بزرگ می توانند مشکلاتی مانند درد لگن، احساس پری یا سنگینی در پایین شکم و یا نفخ را به همراه داشته باشند. بنابراین در برخی موارد اندازه کیست تخمدان مطرح می گردد.

چه نوع کیستی باعث ناباروری می شود؟

ممکن است کیست تخمدان و باروری دغدغه بسیاری از خانم ها باشد. به طور کلی امکان بارداری با وجود کیست تخمدان وجود دارد اما برخی از کیست های تخمدان می توانند احتمال کاهش قدرت باروری را به همراه داشته باشد. اما بروز چنین عارضه ای به نوع کیست تخمدان بستگی خواهد داشت.

کیست های تخمدان که می تواند بر قدرت باروری تاثیر بگذارد عبارت است از:

آندومتریوما (Endometriomas)

آندومتریوما کیست هایی هستند که در نتیجه آندومتریوز ایجاد می شوند. در بیماری آندومتریوز بافت نرمال دیواره رحم که آندومتریوم نام دارد به خارج از رحم رشد می کند. این گونه کیست های تخمدانی با احتمال بروز مشکلاتی در باروری ارتباط دارند.

کیست های تخمدان ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که مشخصه آن ایجاد تعداد زیادی کیست های کوچک در تخمدان ها می باشد. ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک عوارضی مانند پریودهای نامنظم و افزایش میزان برخی هورمون ها را در بدن به همراه دارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند منجر به بروز اختلال در تخمک گذاری شود. اختلال در تخمک گذاری نیز می تواند مشکلاتی را در باروری به همراه داشته باشد.

کیست های زیر در صورتی که اندازه بزرگی نداشته باشند اختلالی در باروری ایجاد نمی کنند:

کیست های فانکشنال

کیست های فانکشنال یا کیست ها کورپوس لوتئوم یا جسم زرد از جمله متداول ترین کیست ها می باشند. کیست های فانکشنال در نتیجه چرخه های نرمال قاعدگی ایجاد می شوند و در ایجاد ناباروری دخالت ندارند.

سیست آدنوما (Cystadenomas)

سیست آدنوما توده هایی در تخمدان هستند که از سطح تخمدان منشا می گیرند. سیست آدنوما به درمان نیاز دارد اما بر باروری تاثیری نمی گذارد.

درموئید

درموئیدها کیست های جامدی هستند که دارای بافتی مانند مو، پوست و یا حتی دندان می باشند. کیست های درموئید ارتباطی با ناباروری ندارند.

به طور کلی باید بدانید بارداری با وجود کیست تخمدان ممکن است. اگر به کیست تخمدان مبتلا هستید و نگرانی هایی را در مورد باردار شدن خود دارید باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. پزشک انتخاب های درمانی را پیش روی شما قرار خواهد داد که می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.

دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سوزان پیروان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن ناباروری و دارای بیش از 16 سال سابقه فعالیت تخصصی در حوزه زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سوزان پیروان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه