بستن لوله های رحم و عوارض آن از مواردی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت. بستن لوله های رحم در زنان روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری می باشد. عمل بستن لوله های رحم در حین سزارین نیز انجام می شود.

دروانا: 

بستن لوله های رحم روشی دائمی برای کنترل و پیشگیری از بارداری می باشد. در طول بستن لوله های رحم لوله ها بریده، گره خورده و یا مسدود می شوند تا به طور دائم از وقوع بارداری جلوگیری شود. بستن لوله های رحم مانع از حرکت تخمک از تخمدان ها به سمت رحم می شود، همچنین مانع از آن می شود تا اسپرم به سمت تخمک حرکت کند. بستن لوله های رحم تاثیری بر چرخه های قاعدگی نخواهد داشت. بستن لوله های رحم در هر زمانی بعد از زایمان انجام می شود. همچنین بستن لوله های رحم در حین سزارین نیز قابل انجام خواهد بود. بنابراین بهترین سن بستن لوله در زنان چندان تعریف نشده است. عمل بستن لوله های رحم قابل بازیابی و معکوس شدن نخواهد بود. در مواردی که باز کردن لوله های رحم مورد توجه باشد به انجام جراحی بزرگ تری نیاز خواهیم داشت که همیشه موثر نمی باشد.

علت بستن لوله های رحم در زنان چیست؟

بستن لوله های رحم در زنان یکی از روش هایی است که برای پیشگیری دائمی از بارداری مورد توجه قرار دارد. با بستن لوله های رحم دیگر نیازی به استفاده از سایر روش های کنترل بارداری وجود ندارد. اما باید توجه داشت بستن لوله های رحم مانع از انتقال بیماری های مقاربتی نمی شود. بستن لوله های رحم خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد. بستن لوله های رحم برای همه افراد مناسب نیست. جراح و متخصص زنان خطرات و مزایای حاصل از بستن لوله های رحم را ارزیابی خواهد کرد. در این شرایط ممکن است متخصص گزینه های دیگری مانند استفاده از دستگاه های درون رحمی مانند آی یو دی یا داروهای کاشتنی در بازو را به شما پیشنهاد کند. یکی از راه های دائمی برای پیشگیری از بارداری عقیم سازی هیسترسکوپیک می باشد. در این روش پزشک متخصص فنر کوچکی را وارد لوله های فالوپ می کند. این وارد کردن سبب بروز بافت اسکار و انسداد لوله رحم می گردد.

بستن لوله های رحم چه عوارضی دارد؟ (ضررهای بستن لوله های رحم)

بستن لوله های رحم سبب ایجاد برش هایی در ناحیه شکم می شود. انجام بستن لوله های رحم نیاز به بیهوشی دارد. ضررهای بستن لوله های رحم (معایب لوله بستن) عبارت است از:

  • آسیب به عروق خونی، مثانه یا روده
  • واکنش نسبت به بیهوشی
  • عدم بهبود مناسب زخم ها یا ایجاد عفونت
  • دردهای مستمر در ناحیه لگن و زیر شکم
  • ناموفق بودن جراحی و بروز بارداری در آینده

مشکلات زیر احتمال بروز عوارض و ضررهای بستن لوله های رحم را افزایش می دهد:

  • سابقه جراحی در لگن یا زیر شکم
  • چاقی
  • ابتلا به دیابت

آمادگی قبل از انجام بستن لوله های رحم

قبل از بستن لوله های رحم جراح و متخصص زنان دلیل انجام این جراحی را از شما خواهد پرسید. سپس فاکتورهایی که ممکن است سبب پشیمانی شما از بستن لوله های رحمی شود با شما در میان گذاشته می شود. پزشک متخصص در موارد زیر با شما صحبت خواهد کرد:

  • خطرات و مزایای استفاده از روش های غیر دائمی در پیشگیری از بارداری
  • جزئیات عمل بستن لوله های رحم
  • علل و احتمالات مربوط به نارسایی این جراحی
  • راه هایی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های مقاربتی
  • بهترین زمان انجام عمل بستن لوله های رحم (برای مثال مدت کوتاهی بعد از زایمان یا بستن لوله های رحم در حین سزارین)
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه