بستن لوله های رحم و عوارض آن از مواردی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت. بستن لوله های رحم در زنان روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری می باشد. عمل بستن لوله های رحم در حین سزارین نیز انجام می شود.

دروانا: 

نحوه بستن لوله های رحم

بستن لوله های رحم به سه صورت انجام می شود:

  • بستن لوله های رحم بعد از زایمان واژینال با استفاده از برش های کوچکی که زیر شکم انجام می شود (مینی لاپاراسکوپی)
  • بستن لوله های رحم در حین سزارین
  • انجام سرپایی بستن لوله های رحم به صورت لاپاراسکوپیک

قبل از بستن لوله های رحم تست بارداری انجام می شود تا از عدم بارداری شما اطمینان حاصل گردد. اگر بستن لوله های رحم به صورت سرپایی انجام شود در آن صورت برشی از طریق ناف ایجاد شده و شکم با استفاده از گاز کربن دی اکسید یا اکسید نیتروژن متورم می گردد. سپس لاپاراسکوپ وارد شکم می شود. در اغلب موارد متخصص برای وارد کردن ابزارهای مخصوص برش کوچک دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد. با استفاه از ابزارهایی که وارد می شود لوله های رحمی بسته می شود. به این ترتیب بخش هایی از لوله تخریب شده یا با استفاده از حلقه های پلاستیکی مسدود می گردد.

اگر بستن لوله رحم بعد از زایمان واژینال روی دهد در آن صورت برش کوچکی زیر ناف ایجاد شده تا دسترسی به رحم و لوله های رحمی تسهیل شود. اگر بستن لوله های رحم حین سزارین انجام شود در آن صورت پزشک از برشی که برای انجام زایمان سزارین استفاده کرده بهره می برد.

بعد از بستن لوله های رحم اگر از گاز استفاده شده باشد در آن صورت گاز باید خارج گردد. بستن لوله های رحم به دنبال زایمان نیازی به اقامت بیشتر در بیمارستان نخواهد داشت. ممکن است در محل برشی که به منظور بستن لوله های رحم انجام شده دچار مشکلاتی شوید:

  • درد یا کرامپ شکمی
  • خستگی
  • گیجی
  • گاز یا نفخ
  • درد شانه

قبل از مرخص شدن از بیمارستان توصیه هایی را مبنی بر کنترل درد پس از بستن لوله های رحم دریافت خواهید کرد. 48 ساعت بعد از بستن لوله های رحم می توانید حمام کنید، اما از سایش محل برش ها باید اجتناب کنید. به هنگام خشک کردن باید مراقب محل زخم ها باشید.

تا زمانی که پزشک اجازه نداده است باید از داشتن نزدیکی و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید. مدتی بعد  از بستن لوله های رحم می توانید به فعالیت روزمره خود بازگردید. نیازی به کشیدن بخیه وجود ندارد. در موارد زیر با پزشک معالج خود تماس حاصل فرمایید:

  • دمای 38 درجه سانتی گراد یا بیشتر
  • غش
  • درد شکمی شدید که بعد از 12 ساعت مرتبا تشدید می گردد
  • خونریزی از زخم ها
  • ترشحات بد بو از زخم ها

نتایج بستن لوله های رحم

بستن لوله های رحم عملی بی خطر و موثر می باشد که پیشگیری دائمی از بارداری را به همراه دارد، اما بستن لوله های رحم در برخی افراد موثر واقع نمی شود. احتمال بارداری بعد از بستن لوله های رحم کمتر از یک مورد از هر 100 مورد می باشد. هر چه سن فرد به هنگام بستن لوله های رحم کمتر باشد احتمال ناموفق بودن آن نیز بیشتر می باشد. اگر بارداری بعد از بستن لوله های رحم اتفاق افتد در آن صورت ممکن است بارداری خارج از رحم باشد. این بدین معنا است که تخمک بارور شده در فضای خارج از رحم و معمولا در لوله های فالوپ لانه گزینی را انجام داده است. بارداری خارج از رحم موقعیتی اورژانسی می باشد که به پیگیری فوری نیاز دارد. این نوع بارداری به تولد منتج نخواهد شد. به خاطر داشته باشید بعد از بستن لوله های رحم امکان باز کردن آن وجود دارد اما این جراحی بسیار پیچیده است و در برخی موارد ممکن است به درستی عمل نکند.

دکتر سکینه قربانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی این نکته را عنوان می دارند که در حال حاضر انجام بستن لوله های رحم طبق دستورالعمل كشوري براي همه ي خانمها امكانپذير نيست و بايد واجد شرايط این دستورالعمل باشند.

دکتر سکینه قربانی

دکتر سکینه قربانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سکینه قربانی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 13 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، همچنین ایشان خدمات پیکیر تراشی، لاغری موضعی با دستگاه اولترا زد (Ultra z) و دستگاه نمسیس (Nemesis) را ارائه می دهند.
 
تایید شده: توسط دکتر سکینه قربانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه