خونریزی غیر طبیعی زنان زمانی روی می دهد که در فراوانی و کیفیت خونریزی قاعدگی تغییری ایجاد شود. در این مقاله مروری بر علل خونریزی غیر طبیعی زنان خواهیم داشت. 

دروانا: 

خونریزی قاعدگی که هر 21 تا 35 روز روی می دهد از جمله خونریزی های طبیعی زنان در نظر گرفته می شود. دوره نرمال خونریزی قاعدگی 2 تا 7 روز می باشد. همچنین بروز خونریزی یا لکه بینی در بازه ای بین پریودها نیز به عنوان خونریزی غیر طبیعی زنان در نظر گرفته می شود. در توضیح علل خونریزی غیر طبیعی زنان فاکتورهای مختلفی مطرح می گردد. خونریزی غیر طبیعی زنان عمدتا به دلیل اختلال در تخمک گذاری و یا سیستم باروری ایجاد می شود. خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند در صورت تجربه هر گونه خونریزی باید فورا به متخصص زنان خود مراجعه کنند. علل خونریزی غیر طبیعی زنان در دوران بعد از یائسگی متفاوت از دوران پیش از یائسگی می باشد.

خونریزی غیر طبیعی زنان: علل

در توضیح علل خونریزی غیر طبیعی زنان ابتدا می توان به ناهنجاری های رحمی توجه داشت. شایع ترین ناهنجاری های رحمی دخیل در خونریزی غیر طبیعی زنان عبارت است از پولیپ، فیبروم و آدنومیوز. سایر علل خونریزی غیر طبیعی رحم می تواند اوایل دوران بارداری، سقط و بارداری خارج از رحمی باشد. ابتلا به اختلالات خونی که در توانایی لخته شدن خون تاثیر می گذارد نیز می تواند در علت خونریزی غیر طبیعی زنان نقش داشته باشد. ضایعات موجود در دهانه رحم اعم از ضایعات خوش خیم و یا سرطانی، عفونت مزمن در لایه آندومتر (آندومتریت)، وجود اسکار در آندومتر همچنین استفاده از دستگاه درون رحمی نیز می تواند در ایجاد خونریزی غیر طبیعی زنان نقش داشته باشد. مصرف برخی داروها که بر آزاد شدن نرمال استروژن و پروژسترون تاثیر می گذارد همچنین ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، اختلالات کبدی، کلیوی، تیروئیدی یا اختلال در غده آدرنال نیز می تواند بر تولید و متابولیسم استروژن تاثیر گذاشته و در ایجاد خونریزی غیر طبیعی زنان نیز نقش داشته باشد. استرس های فیزیکی و عاطفی همچنین تغییراتی در وزن نیز می تواند بر آزادسازی هورمون محرک فولیکول و جسم زرد تاثیر بگذارد و در نتیجه تخمک گذاری را مختل کرده و منجر به خونریزی غیر طبیعی زنان شود.

خونریزی غیر طبیعی زنان: ناکارآمدی رحم

خونریزی غیر طبیعی زنان که به دلیلی غیر از ناهنجاری های ساختاری در رحم و لایه آندومتر روی می دهد نوع دیگری از خونریزی غیر طبیعی زنان می باشد که در صورتی مطرح می گردد که سایر علل مربوط به خونریزی غیر طبیعی زنان اعم از ناهنجاری های ساختاری، عوارض بارداری، تاثیرات هورمونی یا مشکلات مربوط به لخته شدن خون کنار گذاشته شود. ناکارآمدی رحم اغلب در 5 سال نخست بعد از شروع قاعدگی و یا با نزدیک شدن به دوران یائسگی روی می دهد اما ممکن است در هر زمان دیگری نیز مشخص گردد. علت این نوع خونریزی غیر طبیعی زنان اختلال در الگوی چرخه ای نرمال در تخمک گذاری می باشد.

خونریزی غیر طبیعی زنان: تشخیص و درمان

تشخیص خونریزی غیر طبیعی رحم بر اساس معاینه فیزیکی و تکنیک هایی مانند سونوگرافی و هیستروسکوپی  انجام می شود. درمان خونریزی غیر طبیعی زنان بر اساس علت زمینه ای انجام می گردد. برای مثال اگر ناهنجاری های ساختاری مانند فیبروم، پولیپ و یا بافت اسکار در خونریزی غیر طبیعی زنان مطرح باشد در آن صورت ممکن است درمان با استفاده از هیستروسکوپی انجام شود. در طول انجام هیستروسکوپی با استفاده از ابزارهایی که وارد حفره رحم می شود ناهنجاری های ساختاری برطرف می گردد. درمان خونریزی غیر طبیعی زنان در صورت مناسب بودن میزان استروژن با مصرف پروژستین سنتتیک مانند مدروکسی پروژسترون استات انجام می شود. در سایر موارد نیز همان طور که عنوان شد درمان خونریزی غیر طبیعی بر اساس عامل زمینه ای تعیین خواهد شد. 

دکتر مریم ایرانفر

دکتر مریم ایرانفر

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مریم ایرانفر جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان شیراز  و همکار برنامه پزشک خانواده شهری می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم ایرانفر
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه