عمل جراحی فیبروم رحم گزینه ای است که در صورت شدت علائم و ناکارآمد بودن دارو درمانی توصیه می شود. در این مقاله به انواع عمل جراحی فیبروم رحم می پردازیم. 

دروانا: 

فیبروم رحم توده های غیر سرطانی می باشد که در داخل یا اطراف رحم رشد می کند. اغلب خانم های مبتلا به فیبروم رحم از وجود فیبروم اطلاعی ندارند زیرا علائم بالینی نشان نمی دهند. علائم فیبروم رحم عبارت است از:

  • پریودهای سنگین یا دردناک
  • درد شکمی
  • کمر درد
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • یبوست
  • درد و ناراحتی حین نزدیکی جنسی

در بیشتر موارد اگر فیبروم منجر به بروز علائم بالینی نشود نیازی به درمان نخواهد داشت. فیبروم رحمی بعد از دوران یائسگی کوچک می شود و معمولا در این دوران علائم از بین می رود. اگر نیاز به درمان فیبروم وجود داشته باشد استفاده از داروها در خط اول درمان قرار دارند. اما در برخی موارد برای درمان فیبروم نیاز به انجام عمل جراحی وجود دارد. در ادامه مقاله بر گزینه های مربوط به عمل جراحی فیبروم رحم متمرکز می شویم.

عمل جراحی فیبروم رحم: هیسترکتومی

هیسترکتومی یا برداشتن رحم روشی برای درمان فیبروم رحم می باشد. انجام هیسترکتومی در پیشگیری از عود فیبروم موثر می باشد. هیسترکتومی در صورتی به عنوان عمل جراحی فیبروم رحم در نظر گرفته می شود که اندازه فیبروم بزرگ بوده و خونریزی شدیدی را همراه داشته باشد. لازم به یادآوری است که انجام هیسترکتومی سبب می شود فرد قادر به بارداری نباشد. هیسترکتومی می تواند به طرق متفاوتی انجام شود. هیسترکتومی واژینال یا شکمی انواعی از هیسترکتومی می باشد. بسته به تکنیک به کار رفته هیسترکتومی می تواند با استفاده از بیهوشی اپیدورال یا اسپینال انجام شود، به این ترتیب بخش پایینی بدن بی حس می گردد. ریکاوری بعد از هیسترکتومی 6 تا 8 هفته به طول می انجامد. عوارض جانبی هیسترکتومی عبارت است از یائسگی زودرس و کاهش میل جنسی.

عمل جراحی فیبروم رحم: میومکتومی

میومکتومی نوعی جراحی برای برداشتن فیبروم از دیواره رحم می باشد. میومکتومی که به عنوان عمل جراحی فیبروم رحم شناخته می شود می تواند جایگزین هیسترکتومی شود زیرا امکان بارداری را از بین نمی برد. انجام میومکتومی برای همه انواع فیبروم مناسب نمی باشد. متخصص جراح زنان بر اساس فاکتورهایی مانند اندازه، تعداد و یا موقعیت فیبروم در مورد انتخاب عمل جراحی فیبروم رحم تصمیم گیری می کند. این نوع عمل جراحی فیبروم رحم بسته به اندازه فیبروم می تواند از طریق برش بسیار کوچک و یا برشی بزرگ انجام شود. این عمل جراحی فیبروم رحم با استفاده از بیهوشی جنرال انجام می شود. انجام این عمل جراحی احتمال عود فیبروم را همراه دارد.

عمل جراحی فیبروم رحم: برداشتن فیبروم به صورت هیستروسکوپیک

 در این نوع از عمل جراحی فیبروم رحم از ابزار تلسکوپی نازکی به نام هیستروسکوپ به منظور برداشتن فیبروم استفاده می شود. در انجام این عمل جراحی فیبروم رحم نیازی به برش وجود ندارد زیرا هیستروسکوپ از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم می شود. انجام این نوع عمل جراحی فیبروم رحم توان بارداری را مختل نمی کند. این عمل جراحی فیبروم رحم تحت بیهوشی جنرال انجام می شود. بعد از عمل جراحی فیبروم رحم ممکن است کرامپ های شکمی به مدت چند ساعت وجود داشته باشد. مقدار خونریزی واژینال به دنبال انجام این نوع عمل جراحی فیبروم رحم اندک می باشد. نوع دیگری از عمل جراحی فیبروم رحم با استفاده از هیستروسکوپ و برخی دستگاه های دیگر انجام می شود. در این روش هیستروسکوپ از طریق دهانه رحم وارد شده و سپس دستگاه مخصوصی به نام morcellator استفاده می شود تا بافت فیبروم بریده و برداشته شود. این نوع عمل جراحی فیبروم رحم با استفاده از بیهوشی جنرال و اسپینال انجام می شود و فرد پس از انجام این نوع عمل جراحی فیبروم رحم می تواند به خانه بازگردد. مزیت این روش در مقایسه با برداشت فیبروم به شیوه هیستروسکوپیک این است که در این روش هیستروسکوپ تنها یک بار وارد می شود و به این ترتیب احتمال بروز عوارض ناشی از عمل جراحی فیبروم رحم کاهش می یابد. انجام این نوع عمل جراحی فیبروم رحم در صورتی توصیه می گردد که احتمال بروز عوارض جانبی جدی وجود داشته باشد. این روش عمل جراحی فیبروم رحم  تکنیکی جدید می باشد و شواهد مربوط به بی خطر بودن و اثر بخشی آن در طولانی مدت محدود می باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه