قرص ضد بارداری از جمله روش های هورمونی برای پیشگیری از بارداری هستند. در این مقاله عوارض قرص ضد بارداری بررسی می شود.  

دروانا: 

قرص ضد بارداری و عوارض آن

قرص ضد بارداری حاوی هورمون است که از آزاد شدن تخمک از تخمدان ها طی تخمک گذاری جلوگیری می کند. قرص های ضد بارداری باعث افزایش غلظت مخاط دهانه رحم می شود که همانند سدی بین اسپرم و تخمک آزاد شده عمل می کند. در گذشته تنها یک روش برای مصرف قرص ضد بارداری وجود داشت که شامل مصرف روزانه قرص هورمونی برای 21 روز و سپس مصرف قرص بدون هورمون برای 7 روز بود. در طول هفته ای که فرد از قرص بدون هورمون استفاده می کند، قاعدگی رخ می دهد. امروزه، انواع مختلفی از قرص های ضد بارداری وجود دارند. برخی در بسته خود تنها چهار قرص بدون هورمون دارند، در حالی که برخی دیگر دارونما ندارند که در این صورت قاعدگی رخ نمی دهد.

عوارض قرص ضد بارداری

تمام اشکال ضد بارداری های هورمونی عوارض جانبی به دنبال دارند؛ بیشتر این عوارض خفیف هستند و بعد از دو تا سه ماه مصرف برطرف می شوند. این عوارض شامل آکنه، خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی، نفخ، فشار خون بالا، افسردگی، خستگی، احساس سرگیجه، تجمع مایع در بدن، سردرد، افزایش اشتها، بی خوابی، ملاسما، نوسانات خلقی، تهوع، حساسیت به درد یا درد در سینه ها، استفراغ و افزایش وزن هستند. اگر سازگاری با قرص های ضد بارداری برای بیمار دشوار بوده یا عوارض بیش از سه ماه طول بکشند، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. پزشک ممکن است مصرف قرص ضد بارداری دیگری را توصیه نماید.

اثرات قرص ضد بارداری بر روی سلامتی

تقریبا تمام ضد بارداری های حاوی استروژن خطر برخی مشکلات را بیشتر می کنند. اما این خطرات شایع نیستند.

از جمله عوارض خطرناک قرص های ضد بارداری عبارتند از:

  • تشکیل لخته خون
  • بیماری کیسه صفرا
  • حمله قلبی
  • فشار خون بالا
  • سرطان کبد
  • سکته مغزی

اگر فرد سیگار بکشد و یا سن او بالای 35 سال باشد، احتمال این عوارض افزایش می یابد. اگر قرار است فرد تحت جراحی قرار گیرد که باید برای مدتی حرکت زیادی نداشته باشد، در دوران بارداری یا در اثر مصرف قرص های ضد بارداری دچار یرقان شده است، دچار میگرن همراه با اورا است، سابقه فشار خون بالا یا سکته مغزی دارد، شاخص توده بدنی او بالا بوده و چاق است، درد قفسه سینه دارد و یا دچار حمله قلبی شده است، دیابت عواقبی را در عروق خونی، کلیه ها، اعصاب یا بینایی ایجاد کرده، سرطان کبد، سینه یا رحم دارد، به بیماری کبدی یا قلبی مبتلا است، قاعدگی های نامنظم دارد، سابقه تشکیل لخته خون دارد و یا از داروهای نسخه ای یا بدون نسخه که با داروهای هورمونی تداخل دارند استفاده می کند پزشک روش دیگری را برای پیشگیری از بارداری توصیه می نماید. برای کاهش عوارض قرص ضد بارداری پزشک باید از موارد زیر اطلاع داشته باشد: شیردهی بیمار، مصرف داروهای ضد صرع، احساس افسردگی یا تشخیص این بیماری، ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، بیماری قلبی کلیوی یا کبدی، زایمان یا سقط جنین که به تازگی رخ داده، مصرف مکمل گیاهی و یا وجود توده یا بروز تغییراتی در یک یا هر دو سینه.

آیا قرص ضد بارداری برای استفاده طولانی مدت توصیه می شود؟

قرص ضد بارداری معمولا برای مدت طولانی مصرف می شود اما برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف طولانی مدت قرص ضد بارداری خطر بروز برخی از انواع سرطان را افزایش می دهد. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، مصرف قرص های ضد بارداری در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان سینه یا سرطان دهانه رحم را بالا می برد. هر چه فرد برای مدت طولانی تری از این داروهای هورمونی استفاده کند، میزان این خطر نیز بیشتر می شود. با این حال، این مسئله ثابت نشده و مورد بحث است. این در حالی است که مصرف قرص های ضد بارداری موجب کاهش خطر برخی سرطان ها نیز می گردد. برخی تحقیقات نشان می دهند که قرص های ضد بارداری تا حد زیادی خطر سرطان تخمدان و اندومتر را کاهش می دهند، همچنین باعث کاهش خطر سرطان کولورکتال نیز می شوند. اگر فرد نگران عوارض قرص های ضد بارداری و خطر ابتلا به برخی سرطان ها است، باید با پزشک متخصص زنان صحبت کند. پزشک سایر فاکتورهای ابتلا به سرطان را در فرد بطور دقیق بررسی کرده و در انتخاب بهترین گزینه برای جلوگیری از بارداری به فرد کمک می کند.


دکتر فاطمه نیک پور

دکتر فاطمه نیک پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه نيك پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فاطمه نیک پور مفتخر به کسب عنوان رزیدنت نمونه در دوره دکترای تخصصی زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه نیک پور
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه