دکتر ژیلا غفوریان متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون دیابت بارداری پاسخ داده و توضیحاتی ارائه می نمایند.

دروانا: 

علت دیابت بارداری چیست؟

علت اصلی دیابت بارداری مشخص نیست. اما احتمالا هورمون ها در ایجاد آن موثرند. در زمان بارداری بدن شما بعضی از هورمون ها را بیشتر تولید می کند که این هورمون ها مقاومت به انسولین را افزایش می دهند. از طرفی این هورمون ها روی جفت تاثیر گذاشته و مانع از سقط جنین می شوند. اگر مقاومت به انسولین شدت پیدا کند سطح قند خون غیر طبیعی می شود و این موضوع منجر به دیابت بارداری می شود.

علائم دیابت دوران بارداری چگونه است؟

دیابت بارداری معمولا علایم خاصی ندارد. برخی از این علایم خفیف عبارتند از:

خستگی، تاری دید، تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، خرناس یا خروپف در هنگام خواب.

خانم های باردار باید به طور مرتب تحت مراقبت ها و بررسی های پزشکی قرار بگیرند. اگر در اوایل بارداری سابقه دیابت یا قند خون نداشته اید احتمالا پزشک در هفته 24 تا 28 بارداری احتمال وجود دیابت بارداری را در شما بررسی می کند.

چگونه از ابتلا به دیابت بارداری در امان بمانیم؟

پیشگیری کامل از دیابت بارداری ممکن نیست. با این حال داشتن عادت های سالم می تواند احتمال پیشرفت بیماری را کاهش دهد. اگر باردار هستید و به یکی از عوامل خطر مربوط به دیابت بارداری دچارید (عوامل خطر شامل اضافه وزن، عدم تحرک، فشار خون بالا، کاهش کلسترول خوب خون HDL، تری گلیسرید بالا در خون، سابقه خانوادگی دیابت، داشتن سابقه دیابت بارداری، به دنیا آوردن نوزادی با وزن بالا در گذشته) از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و مرتبا ورزش نمایید حتی تمرین سبکی مثل پیاده روی می تواند برای سلامت شما مفید باشد. اگر می خواهید در آینده ای نزدیک باردار شوید و اضافه وزن دارید بهترین کار این است که با مشورت پزشک وزن خود را کاهش دهید. حتی کاهش مقدار کمی از وزن، کمک می کند تا خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما کاهش پیدا کند.

چه نکاتی به کنترل دیابت بارداری کمک می کند؟

در صورتی که به دیابت بارداری مبتلا باشید، درمان شما وابسته به سطح قند خون بدنتان در طول روز خواهد بود. در بیشتر مواقع پزشک از شما می خواهد که سطح قند خون خود را قبل و بعد از مصرف غذا اندازه بگیرید و شرایط شما را با تغذیه سالم و ورزش های منظم مدیریت می کند. در بعضی از موارد تزریق انسولین تجویز می شود. بر اساس گزارش ها فقط 10 تا 20 درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری برای کنترل بیماری شان به تزریق انسولین نیاز دارند. برای اندازه گیری سطح قند خون باید از دستگاهی مناسب استفاده کنید. ممکن است که تزریق انسولین تا زمان زایمان ادامه داشته باشد. رژیم غذایی متعادل کلید مدیریت دیابت بارداری است. در واقع خانم های مبتلا به دیابت بارداری باید توجه خاصی به میزان کربوهیدرات، پروتئین و چربی دریافتی شان داشته باشند. تغذیه منظم به صورت هر دو ساعت یک بار کمک می کند تا سطح قند خونتان را کنترل کنید. کربوهیدرات باید تنها 40 تا 50 درصد از کالری مصرفی شما را تشکیل دهد. سعی کنید 20 تا 25 درصد از کالری مورد نیاز را از طریق پروتئین و 25 تا 35 درصد آن را از مصرف چربی تامین کنید. می توانید کربوهیدرات های سالم را از مواد زیر دریافت کنید: غلات کامل، برنج قهوه ای، لوبیا، نخود فرنگی، عدس و سایر حبوبات، سبزیجات دارای نشاسته، میوه های با قند کم

دکتر ژیلا غفوریان

دکتر ژیلا غفوریان ابدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژيلا غفوريان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشک نمونه از طرف بیمه سلامت و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر ژیلا غفوریان

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه