آزمایشات سقط مکرر عبارت است از کاریوتایپینگ، اسکن سونوگرافی و برخی آزمایشات خون. در این مقاله بر آزمایشات سقط مکرر متمرکز خواهیم شد. 

دروانا: 

سقط جنین خود به خودی علائم متغیری از لکه بینی گرفته تا ترشحات قهوه ای رنگ و یا خونریزی های سنگین همراه با لخته های خونی قرمز روشن را شامل می شود. خونریزی ناشی از سقط جنین خود به خودی ظرف چند روز از بین می رود. در سه ماهه اول بارداری خونریزی سبک واژینال نسبتا شایع است و لزوما به معنی سقط جنین نمی باشد. اگر در دوران بارداری دچار خونریزی واژینال شدید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید.

اگر به طور 3 بار متوالی دچار سقط جنین خود به خودی شدید باید آزمایشات سقط مکرر در مورد شما انجام گیرد. اگر چه در نیمی از موارد انجام آزمایشات سقط مکرر نیز علت زمینه ای سقط را نشان نمی دهد. و اما آزمایشات سقط مکرر چیست؟ آزمایشات سقط مکرر با هدف بررسی علل زمینه ای دخیل در سقط انجام می شود. اگر سقط جنین بعد از سه ماهه اول بارداری روی دهد در آن صورت ممکن است آزمایشات سقط مکرر به بررسی مشکل زمینه ای در مادر بپردازد. از جمله مشکلات زمینه ای در مادر می توان به دیابت کنترل نشده، افزایش شدید فشار خون، لوپوس، بیماری های کلیوی، مشکلات تیروئیدی و سندرم آنتی فسفولیپید اشاره کرد. وجود توده های غیر سرطانی مانند فیبروم، ساختار نامناسب رحم و ضعیف بودن دهانه رحم نیز در بروز سقط جنین دخالت دارد. در ادامه با عنوان آزمایشات سقط مکرر به این موضوع می پردازیم.

آزمایشات سقط مکرر: کاریوتایپینگ

اگر شما سومین سقط را تجربه کنید در آن صورت توصیه می شود تا جنین به لحاظ ناهنجاری های کروموزومی مورد بررسی قرار گیرد. اگر ناهنجاری ژنتیکی مشخص شود مادر و پدر نیز باید بررسی های کروموزومی به نام کاریوتایپینگ را انجام دهند. اگر نتایج کاریوتایپینگ وجود مشکلی را در پدر یا مادر نشان دهد در آن صورت باید به متخصص ژنتیک مراجعه کرد. متخصص ژنتیک در این شرایط احتمال بارداری موفق در آینده را بررسی خواهد کرد، همچنین استفاده از روش های کمک باروری مانند آی وی اف در مورد زوجین ارزیابی می گردد. به این فرایند مشاوره ژنتیک اطلاق می گردد.

آزمایشات سقط مکرر: اسکن های سونوگرافی

در این مورد از آزمایشات سقط مکرر با استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال ساختار رحم به لحاظ وجود ناهنجاری های احتمالی معاینه می شود. برای بررسی ناحیه پایینی شکم و ارگان های لگنی ممکن است از سونوگرافی سه بعدی استفاده شود. به این ترتیب احتمالاتی مانند ضعیف بودن دهانه رحم بررسی می شود. این آزمایشات سقط مکرر تنها زمانی انجام می گردد که فرد مجددا باردار شده است. این اسکن ها معمولا در هفته های 10 تا 12 بارداری انجام می شود.

آزمایشات سقط مکرر: آزمایش خون

ممکن است به منظور انجام آزمایشات سقط مکرر، نمونه خون به لحاظ افزایش آنتی بادی آنتی فسفولیپید و ترکیبات ضد انعقاد لوپوس بررسی می گردد. این مورد از آزمایشات سقط مکرر در شرایطی که فرد باردار نیست و با فاصله چند هفته انجام می شود. آنتی بادی های آنتی فسفولیپید احتمال ایجاد لخته های خونی را افزایش داده و بر نحوه اتصال پلاکت ها تاثیر می گذارد. لخته ها و تغییرات خونی تامین خون کافی به جنین را دشوار می سازد و بنابراین در ایجاد سقط دخالت دارد.

دکتر پروین صادقی

دکتر پروین صادقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروین صادقی دارای مدرک پزشکی عمومی تکمیلی از اتریش و بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که سال ها سابقه فعالیت در این حوزه و بخصوص درمان نازایی را دارا می باشند. همچنین خانم دکتر صادقی تحقیقات علمی در زمینه تومورهای بدخیم تخمدانی به انجام رسانده اند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروین صادقی

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه