تشخیص سقط جنین، درمان سقط جنین با هدف افزایش آگاهی بیماران در مورد سقط جنین تنظیم گردیده است. 

دروانا: 

از دست رفتن بارداری به طور خود به خود و در هفته های قبل از 20 ام بارداری با نام سقط جنین شناخته می شود که متفاوت از سقط عمدی جنین می باشد. علائم سقط جنین عبارت است از کرامپ های شکمی، کمر درد، لکه بینی سبک و یا خونریزی. اگر در بارداری با چنین علائمی مواجه شدید فورا متخصص زنان را در جریان قرار دهید. به خاطر داشته باشید خونریزی واژینال در بارداری لزوما به معنی تشخیص سقط جنین نخواهد بود.

تشخیص سقط جنین

بسته به مدت زمان بارداری متخصص زنان برای تشخیص سقط جنین روش های متفاوتی را در نظر خواهد گرفت:

  • روش اول تشخیص سقط جنین: آزمایش خون به منظور بررسی مقدار هورمون گنادوتروپین جفتی انسان انجام می شود. گنادوتروپین جفتی انسان با نام هورمون بارداری شناخته شده است.
  • روش دوم تشخیص سقط جنین: معاینه لگن برای بررسی اتساع یا نازک بودن دهانه رحم انجام می شود. این علائم می تواند از نشانه های سقط جنین باشد.
  • روش سوم تشخیص سقط جنین: سونوگرافی برای بررسی و معاینه داخل رحم و همچنین وضعیت جفت انجام می گردد.

اگر فرد سابقه بیش از یک بار سقط جنین داشته باشید در آن صورت ممکن است نمونه خون برای در نظر گرفتن مشکلات کروموزمی، اختلالات هورمونی یا اختلال در سیستم ایمنی مطالعه شود. زیرا موارد مذکور می تواند در تشخیص سقط جنین و علت زمینه ای آن متخصص را یاری سازد.

درمان سقط جنین

درمان سقط جنین عمدتا مبتنی بر اطمینان از عدم وجود بافت بارداری و دفع بی خطر و موثر آن می باشد. خانم هایی که دچار سقط می شوند در خطر عوارضی مانند خونریزی، درد و عفونت قرار دارند مخصوصا اگر بافت حاصل از بارداری داخل رحم باقی بماند. درمان سقط جنین بستگی به مدت بارداری، وضعیت سلامت فرد، سن او و سایر فاکتورها دارد. در خیلی از موارد سقط قبل از هفته 20 ام بارداری به درمان خاصی نیاز ندارد. خونریزی که در این شرایط ایجاد می شود به تخلیه مناسب رحم کمک می کند و دیگر نیازی به دریافت درمان سقط جنین نخواهد بود. خانم هایی که به دنبال سقط جنین دچار خونریزی سنگین می شوند باید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنند. برای تعیین میزان سنگین بودن خونریزی می توانید در نظر بگیرید اگر در طول یک ساعت بیش از دو پد خیس شود و این روند حداقل به مدت 2 ساعت متوالی ادامه داشته باشد خونریزی سنگین در نظر گرفته می شود. برخی خانم ها ممکن است برای درمان سقط جنین به کورتاژ نیاز داشته باشند تا باقیمانده بافت بارداری به این ترتیب از رحم خارج گردد. اگر خونریزی سنگین بوده و یا اگر سونوگرافی نشان دهد بافت بارداری داخل رحم باقی مانده است انجام کورتاژ ضرورت می یابد. اگر علائمی از عفونت مانند تب نیز وجود داشته باشد یا اگر فرد به مشکلاتی مانند اختلالات خونی و یا بیماری های قلبی عروقی مبتلا باشد باز هم انجام کورتاژ اهمیت می یابد. دارویی به نام میزوپروستول نیز وجود دارد که در درمان سقط جنین به دفع بافت باقی مانده و کنترل خونریزی کمک می کند. تحقیقات نشان داده است استفاده از این دارو در درمان سقط جنین در اغلب موارد بی خطر می باشد.

برخی خانم ها به دنبال سقط دچار عفونت در رحم می شوند که این عارضه می تواند مرگ بار باشد. اگر علائم زیر در مدت 24 ساعت بعد از سقط مشاهده گردید فورا به اورژانس مراجعه نمایید:

  • تب بالا که در بیش از دو نوبت مکرر ایجاد شود
  • درد شدید در پایین شکم
  • ترشحاتی از واژن که با بوی بد همراه می باشد
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه