سقط جنین از نوع خود بخودی یکی از عوارض بارداری است که مشخصه آن خونریزی واژینال می باشد. در این مقاله به سقط جنین خود بخودی می پردازیم.

دروانا: 

سقط جنین خود بخودی علائم متغیری از لکه بینی گرفته تا ترشحات قهوه ای رنگ و یا خونریزی های سنگین همراه با لخته های خونی قرمز روشن را شامل می شود. خونریزی ناشی از سقط جنین خود به خودی ظرف چند روز از بین می رود. در سه ماهه اول بارداری خونریزی سبک واژینال نسبتا شایع است و لزوما به معنی سقط جنین نمی باشد. اگر در دوران بارداری دچار خونریزی واژینال شدید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید. اگر به طور 3 بار متوالی دچار سقط جنین خود به خودی شدید باید ارزیابی های بیشتری در مورد شما انجام گیرد. علاوه بر خونریزی علائمی مانند کرامپ و درد در بخش پایین شکم، ترشحات واژن، ترشحات بافتی از واژن و عدم تجربه علائم بارداری مانند درد سینه ها و احساس مریضی نیز از علائم سقط جنین خود به خودی می باشد. در موارد نادر سقط جنین خود به خودی به دلیل بارداری خارج رحم روی می دهد. بارداری خارج رحم عارضه ای بسیار جدی است که سبب خونریزی داخلی بسیار سنگینی می شود. علائم بارداری خارج رحم عبارت است از: درد بسیار شدید معمولا در یک طرف در ناحیه شکم، خونریزی واژینال که بعد از درد آغاز می گردد، درد در نوک شانه، اسهال و استفراع، احساس غش و سبکی در سر. علائم بارداری خارج رحم معمولا در هفته های 5 تا 14 بارداری روی می دهد.

علت بروز سقط جنین چندان مشخص نیست ولی به نظر می رسد ناهنجاری های کروموزومی در جنین می تواند دلیلی برای سقط جنین در اوایل بارداری باشد. اگر جنین کروموزوم کافی نداشته و یا کروموزوم اضافی داشته باشد در آن صورت نمی تواند به درستی رشد کند. وجود مشکلاتی در تشکیل جفت نیز از دیگر دلایل سقط جنین محسوب می شود. اگر سقط جنین بعد از سه ماهه اول بارداری روی دهد در آن صورت ممکن است مشکل زمینه ای در مادر منجر به ایجاد سقط جنین شده باشد. از جمله مشکلات زمینه ای در مادر می توان به دیابت کنترل نشده، افزایش شدید فشار خون، لوپوس، بیماری های کلیوی، مشکلات تیروئیدی و سندرم آنتی فسفولیپید اشاره کرد. ابتلا به عفونت هایی مانند روبلا، سیتومگالوویروس، اچ آی وی، کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و مالاریا در مادر نیز احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. مصرف داروهایی مانند میزوپروستول، رتینوئیدها و متوترکسیت نیز از جمله مواردی است که امکان سقط جنین را بالا می برد. وجود توده های غیر سرطانی مانند فیبروم، ساختار نامناسب رحم و ضعیف بودن دهانه رحم نیز در بروز سقط جنین دخالت دارد. عفونت در اطراف جنین که منجر به پاره شده زودرس کیسه آب می شود بی آنکه درد یا خونریزی را همراه داشته باشد همین طور باز شدن زودهنگام دهانه رحم نیز از دیگر دلایل سقط جنین در اواخر بارداری می باشد.

اقدامی برای پیشگیری از بروز سقط جنین وجود ندارد اما عدم مصرف سیگار و نوشیدن الکل حین بارداری می تواند احتمال بروز سقط جنین را کاهش دهد. چاقی مادر، افزایش سن بارداری، استفاده از مواد مخدر و مصرف کافئین زیاد نیز از دیگر فاکتورهای خطر سقط جنین محسوب می شود.

در اغلب موارد برای تشخیص سقط جنین سونوگرافی ترانس واژینال انجام می شود. ممکن است برای اندازه گیری هورمون های بارداری آزمایش خون انجام شود. معمولا دو آزمایش خون با فاصله زمانی 48 ساعت انجام می گیرد. در صورت تایید سقط باید به بارداری خاتمه داد. معمولا دفع بافت باقی مانده در بدن به طور طبیعی ظرف 1 تا 2 هفته اتفاق می افتد. در برخی موارد برای کمک به دفع بافت باقی مانده نیاز به مصرف دارو و یا انجام جراحی وجود خواهد داشت.

دکتر انسیه سرابی

دکتر انسیه سرابی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر انسيه سرابي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای بیش از 11 سال سابقه تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر انسیه سرابی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه