دروانا:

جراحی پلاستیک اسکار جراحی است که برای بهبود، ترمیم اسکار یا از بین بردن اسکارها (از بین بردن جای زخم، بخیه و جوش) انجام می شود. جراحی پلاستیک اسکار به منظور ترمیم تغییرات پوستی و از بین بردن اسکار ناشی از آسیب پوستی مانند اسکار زخم اسکار بخیه ناشی از جراحی انجام می شود.

اسکار زخم بعد از بهبود زخم و آسیب پوستی اجاد می شود و یا اسکار بخیه بعد از انجام جراحی که نیاز به بخیه داشته روی پوست ایجاد می شود.

نوع و اندازه اسکار ایجاد شده روی پوست بستگی به موارد زیر دارد:

  • اندازه، عمق و موقعیت زخم 
  • سن فرد
  • مشخصات پوستی مانند رنگ پوست (پیگمنتاسیون)

با توجه به نوع اسکار و نوع جراحی، جراحی پلاستیک اسکار می تواند در زمان هوشیاری (با استفاده از بی حسی موضعی) یا در زمان خواب، خواب عمیق و بدون درد (بیهوشی عمومی) انجام شود.

این که چه زمان جراحی پلاستیک اسکار باید انجام شود همیشه مشخص نیست. مادامی که فرد بزرگ تر می شود اسکارهای پوستی کوچک شده و کمتر قابل رویت می شود. اسکارها می توانند متفاوت باشند. برخی اوقات باید چند ماه یا حتی یک سال بعد از بهبود زخم برای انجام جراحی پلاستیک اسکار زخم منتظر بود. در مورد برخی اسکارها بهترین زمان برای جراحی پلاستیک اسکار 60 تا 90 روز بعد از ایجاد شدن اسکار می باشد.

راه های متعددی برای ترمیم و از بین بردن اسکار زخم، بخیه یا اسکار سوختگی وجود دارد:

  • ممکن است اسکار زخم خودبخود بعد از بهبود زخم و بسته شدن زخم به طور کامل از بین برود.
  • یکی از راه های از بین بردن اسکار، درم ابریژن است. درم ابریژن عبارت است از لایه برداری پوست یا برداشتن لایه های بیرونی پوست با استفاده از بُرسی مخصوص. پوست جدید بعد از لایه برداری می تواند روی ناحیه اسکار ایجاد شود و اسکار از بین برود. درم ابریژن می تواند برای نرم کردن پوست یا ترمیم نواقص پوست انجام شود.
  • آسیب های بسیار بزرگ پوستی مانند سوختگی می تواند سبب از دست رفتن نواحی وسیعی از پوست شود و می تواند اسکار سوختگی یا اسکارهای هایپرتروفیک ایجاد کند. اسکار سوختگی می تواند حرکت ماهیچه ها، مفاصل و تاندون ها را محدود کند. جراحی پلاستیک اسکار به از بین رفتن اسکار سوختگی کمک می کند. این روش جراحی پلاستیک اسکار شامل ایجاد برش های کوچک در هر دو طرف محل اسکار می باشد به نحوی که ضربه های پوستی V شکل ایجاد شود. نتیجه این برش ها اسکارهای ظریف تر و نازک تر است و این برش ها به نحوی اسکار را جهت دهی می کند که سبب می شود با چین های طبیعی پوست همخوانی داشته باشد.
  • روش درمانی دیگر برای از بین بردن اسکار پیوند پوست است. پیوند پوست عبارت است از برداشت لایه نازکی از پوست از بخش دیگری از بدن و جایگزین کردن آن در نواحی آسیب دیده. در جراحی پلاستیک پیوند پوست ضخامت کاملی از پوست، چربی، عروق عصبی و ماهیچه ها از بخش سالم بدن به بخش آسیب دیده منتقل می شود. این تکنیک ها وقتی استفاده می شود که بخش زیادی از پوست طی آسیب دیدگی از بین رفته است. در این مورد نگرانی عمده بهبود عملکرد پوست می باشد و تنها ظاهر پوست مطرح نیست.
  • روش جراحی پلاستیک گسترش بافت (Tissue expansion) یا جراحی زیبایی سینه یا پستان برای بازسازی پستان استفاده می شود. بالون سیلیکونی زیر پوست وارد می شود و تدریجا با آب نمک پر می شود. این روش به کشیدگی پوست کمک می کند.

جراحی پلاستیک اسکار چرا انجام می شود؟

مشکلات پوستی که نیاز به انجام جراحی پلاستیک اسکار را ضروری می کند عبارت است از:

  • کلوئید که نوعی اسکار غیر نرمال می باشد و ضخیم تر بوده و رنگ متفاوتی دارد و بافت آن با بقیه پوست متفاوت می باشد. کلوئید می تواند از لبه زخم فراتر رود. کلوئید اغلب ضخیم است و مانند تومور می باشد.
  • اسکاری که در زاویه خطوط طبیعی پوست قرار دارد.
  • اسکارهایی که ضخیم شده اند.
  • اسکارهایی که سبب اختلال در حرکت یا عملکرد نرمال پوست شده است.

خطرات جراحی پلاستیک اسکار چیست؟

خطرات بیهوشی در طول جراحی پلاستیک اسکار عبارت است از:

  • واکنش حساسیتی به داروهای بیهوشی
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی، لخته های خونی و ایجاد عفونت در اثر بیهوشی

خطرات و عوارض جراحی پلاستیک اسکار عبارت است از:

  • عود اسکار پوست
  • تشکیل یا عود کلوئید
  • جدایی (یا باز شدن) زخم

قرار گرفتن اسکارهای پوستی در مواجه با نور خورشید می تواند سبب تیره تر شدن آن ها شود و می تواند با انجام جراحی پلاستیک اسکار که در آینده ممکن است انجام شود تداخل داشته باشد.

بعد از انجام جراحی پلاستیک اسکار:

بعد از جراحی کلوئید، برای از بین بردن کلوئیدها، فشار یا پانسمان الاستیک می تواند بعد از جراحی پلاستک اسکار انجام شود تا از عود کلوئید پیشگیری شود.

برای سایر انواع جراحی پلاستیک اسکار از پانسمان های سبک تری استفاده می شود. بخیه ها معمولا بعد از سه تا چهار روز برای نواحی صورت برداشته می شود و برای برش هایی که در سایر قسمت های بدن انجام شده، پنج تا هفت روز بعد انجام جراحی پلاستیک اسکار بخیه ها کشیده می شود.

بازگشت شما به فعالیت های روزمره خود به نوع، درجه و موقعیت جراحی پلاستیک اسکار بستگی دارد. اغلب افراد می توانند خیلی زود، بعد از جراحی به فعالیت های روزمره بازگردند. جراح پلاستیک احتمالا به شما توضیح خواهد داد تا از انجام فعالیت هایی که سبب کشیدگی می شود و ممکن است زخم جدید را گشادتر کند بپرهیزید.

برای محافظت پوست از نور خورشید از ضد آفتاب استفاده کنید.

برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه