لیفت بازو از جمله جراحی های زیبایی است که به منظور برداشتن پوست و چربی اضافی در بازوهای افتاده و شل به کار می رود. در این مقاله نکاتی را در مورد عمل لیفت بازو بررسی می کنیم.

دروانا:

لیفت بازو چیست؟

لیفت بازو یک روش جراحی زیبایی است که منظور بهبود ظاهر بخش زیرین بازو انجام می گیرد. در طور لیفت بازو یا همان براکیوپلاستی، پوست و چربی اضافی در حد فاصل زیر بغل و آرنج برداشته می شود. پوست باقی مانده بر روی کانتورهای جدید قرار می گیرد تا ظاهری بهتر در بازو ایجاد کند.

لیفت بازو: علت انجام

همچنان که سن شما افزایش می یابد، پوست بالای بازو تغییر کرده و دچار شلی و افتادگی می شود. کاهش وزن زیاد نیز می تواند علتی برای افتادگی و شلی بازوها باشد. در حالی که ورزش کردن می تواند ماهیچه های بازو را تقویت کرده و تونیسیته آن ها را بهبود بخشد، ورزش نمی تواند پوست اضافی که الاستیسیته خود را از دست داده است مورد هدف قرار دهد. اگر قسمت زیرین بازوهای شما دچار افتادگی شده اند، می توانید عمل لیفت بازو را برای رفع این حالت انتخاب کنید. لیفت بازو همچنین شکل بدن شما را بهتر می کند.

لیفت بازو: عوارض و خطرات

از جمله عوارض لیفت بازو شامل موارد زیر هستند:

  • اسکار. اسکار شکاف های ناشی از عمل لیفت بازو دائمی هستند اما اغلب در نواحی قرار دارند که به راحتی دیده نمی شوند. در موارد نادر، شکاف های ناشی از جراحی لیفت بازو اسکارهای قرمز و برجسته ای را ایجاد می کنند. تزریق داروی کورتیکواستروئید یا سایر روش ها برای بهبود ظاهر اسکار بعد از لیفت بازو به کار می روند.
  • عدم تقارن در شکل بازوها. این حالت در اثر تغییرات در طول فرآیند بهبودی اتفاق می افتد. همچنین، در حالی که جراح پلاستیک سعی می کند تا حد امکان تقارن بازوها را طی جراحی لیفت بازو حفظ کند، رسیدن به تقارن کامل ممکن نیست.
  • تغییر در حس پوست. در طی عمل لیفت بازو، تغییر موقعیت بافت های بازو می تواند اعصاب حسی سطحی را تحت تاثیر قرار دهد. شما ممکن است در نواحی به طور موقت دچار بی حسی شوید.
  • مشکلات با بخیه ها. بخیه های مورد استفاده برای حفظ شکل جدید بازوها در لیفت بازو، ممکن است به سطح پوست راه یافته و نیاز به برداشتن داشته باشند. این حالت موجب بروز التهاب در پوست اطراف می شود. در نتیجه شما ممکن است به جراحی دیگری نیاز اشته باشید.

همانند سایر انواع جراحی بزرگ، لیفت بازو نیز با خطر خونریزی، عفونت و عوارض جانبی ناشی از بیهوشی همراه است. جراحی لیفت بازو برای همه قابل انجام نیست. جراح پلاستیک در شرایط زیر برای انجام عمل لیفت بازو با احتیاط عمل می کند:

  • افرادی که دچار اضافه وزن هستند.
  • بارها دچار تغییر در وزن خود شده اند.
  • به بیماری دچار هستند که روند بهبودی زخم را با مشکل روبه رو می کند.
  • سیگار می کشند.

لیفت بازو: آمادگی

در ابتدا، در مورد عمل لیفت بازو با جراح پلاستیک صحبت کنید. در ملاقات اول پزشک ممکن است موارد زیر را بررسی کند:

  • بررسی سابقه پزشکی شما. برای پاسخ به سوالاتی در مورد وضعیت پزشکی خود در گذشته و حال حاضر آماده باشید. در مورد داروهای مصرفی یا داروهایی که اخیرا مصرف کرده اید شامل داروهای غیر نسخه ای و مکمل های گیاهی و همچنین جراحی هایی که انجام داده اید با پزشک صحبت کنید.
  • انجام معاینه فیزیکی. قبل از لیفت بازو، برای تعیین گزینه های درمان، پزشک قسمت زیرین بازوهای شما را معاینه می کند. پزشک برای ثبت پزشکی عکس هایی از بازوهای شما می گیرد.
  • صحبت در مورد انتظارات. در مورد علت انجام لیفت بازو و انتظارات خود از ظاهر بازوها بعد از عمل لیفت بازو با جراح پلاستیک صحبت کنید. از این که از مزایا و معایب جراحی لیفت بازو همچون بروز اسکار آگاهی یافته اید اطمینان حاصل کنید.
  • ترک سیگار. سیگار کشیدن جریان یافتن خون به پوست را کاهش داده و روند بهبودی بعد از عمل لیفت بازو را کند می کند. اگر سیگار می کشید، پزشک توصیه می کند که قبل از جراحی لیفت بازو و در دوره ریکاوری آن را ترک کنید. برخی پزشکان در صورت سیگاری بودن بیمار عمل لیفت بازو را انجام نمی دهند؛ زیرا خطر بروز عوارض لیفت بازو افزایش می یابد.

لیفت بازو: روش انجام

در مواردی لیفت بازو با آرام بخش و بی حسی موضعی که تنها بخشی از بدن بی حس می شود، انجام می گیرد. در سایر موارد، بیهوشی عمومی که شما به طور کامل هوشیاری خود را از دست می دهید، برای عمل لیفت بازو توصیه می شود.

قبل از لیفت بازو

از مصرف برخی داروها بپرهیزید. قبل از لیفت بازو، از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی که خطر خونریزی را افزایش می دهند بپرهیزید.

در طول لیفت بازو

برای انجام جراحی لیفت بازو، جراح پلاستیک شکاف هایی را در قسمت زیرین بازوهای شما ایجاد می کند. جراح بافت های زیرین را فشرده کرده و آن ها را با بخیه محکم می کند. جراح ممکن است برای لیفت بازو از روش ساکشن برای برداشتن چربی استفاده نماید (لیپوساکشن).

سپس پوست شما بر روی خطوط جدید تنظیم می شود و پوست اضافی برداشته می گردد. بخیه ها یا نوارهای جراحی برای بستن شکاف های لیفت بازو مورد استفاده قرار می گیرند.

بعد از لیفت بازو

بعد از جراحی لیفت بازو، شکاف ها به کمک پانسمان پوشانده می شوند. برای کاهش تورم ناشی از لیفت بازو، بازوها در پانسمان های الاستیک پیچیده می شوند. لوله های کوچکی به منظور تخلیه خون یا مایع اضافی در بازوها قرار می گیرند. یک یا دو روز بعد از انجام جراحی لیفت بازو، شما به پزشک مراجعه می کنید. پزشک پانسمان و لوله تخلیه را برمی دارد. برخی از جراحان استفاده از لباس تنگ را برای چند هفته به منظور کنترل تورم ناشی از لیفت بازو توصیه می کنند.

در چند روز اول بعد از لیفت بازو نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از بردن بازوها به سطحی بالاتر از شانه ها برای سه تا چهار هفته بپرهیزید.
  • از انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی با بازوها که موجب کشیدگی شکاف ها می شوند برای چهار تا هشت هفته بعد از جراحی لیفت بازو خودداری کنید.
  • در صورت نیاز از داروهای مسکن برای کنترل درد و آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی برای پیشگیری از عفونت زخم های ناشی از عمل لیفت بازو استفاده کنید.

بعد از انجام عمل لیفت بازو، در صورت بروز علائم زیر فورا با پزشک تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  • قرمزی پوست و بروز تب
دکتر مهدی امین خاکی

دکتر مهدی امین خاکی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر مهدي امين خاكي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و نفر اول پره بورد جراحی در کشور می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مهدی امین خاکی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه