جراحی ماموپلاستی سینه به منظور افزایش اندازه و تغییر شکل سینه ها انجام می گیرد. 

دروانا:

ماموپلاستی افزاینده روشی برای بزرگ کردن یا تغییر شکل سینه ها است. جراحی ماموپلاستی افزاینده با قرار دادن ایمپلنت در پشت بافت سینه یا زیر ماهیچه قفسه سینه انجام می گیرد. ایمپلنت یک کیسه پر شده از آب نمک استریل (سالین) یا ماده ای به نام سیلیکون است. جراحی ماموپلاستی افزاینده روشی برای افزایش اندازه سینه ها است. این روش برای تغییر شکل سینه ها یا اصلاح نقایص مادرزادی نیز انجام می گیرد. جراحی در مرکز جراحی سرپایی یا بیمارستان انجام می شود؛ بیشتر خانم ها برای ماموپلاستی افزاینده تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند در نتیجه در طول جراحی در خواب بوده و دردی احساس نمی کنند. جراح بسته به شرایط بیمار روش مناسب را برای ماموپلاستی افزاینده انتخاب می کند. روش های گوناگونی برای قرار دادن ایمپلنت های سینه وجود دارند:

  • در رایج ترین روش، جراح برشی در زیر سینه در چین پوستی طبیعی آن ایجاد می کند و ایمپلنت را از این طریق قرار می دهد. اگر فرد لاغر و جوان باشد و تاکنون باردار نشده باشد، اسکار باقیمانده بسیار کوچک خواهد بود.
  • ایمپلنت از طریق برشی در زیر بغل در جای خود قرار می گیرد. جراح ممکن است این جراحی را به کمک اندوسکوپ انجام دهد؛ این یک وسیله جراحی مجهز به دوربین است که از طرق برش ایجاد شده وارد می شود. در این روش اسکاری در اطراف سینه باقی نمی ماند اما اسکار آشکاری در زیر بغل بر جای می ماند.
  • جراح برشی در اطراف حاشیه ناحیه تیره نوک سینه ایجاد میکند و ایمپلنت از طریق این برش در محل مناسب قرار میگیرد. فرد ممکن است مشکلاتی در شیردهی داشته باشد و حس خود را در اطراف نوک سینه از دست بدهد.
  • ایمپلنت سالین ممکن است از طریق برشی در نزدیکی ناف وارد شود. در این روش به کمک یک اندوسکوپ ایمپلنت به بالا منتقل می شود. زمانی که کیسه در محل مناسب قرار گرفت، با سالین پر می گردد.

اقدامات قبل از ماموپلاستی افزاینده

قبل از جراحی ماموپلاستی افزاینده، فرد باید پزشک را از بارداری یا قصد بارداری خود آگاه سازد؛ پزشک همچنین باید از داروها، مکمل ها یا گیاهانی که فرد بدون نسخه مصرف می کند، مطلع باشد. در روزهای قبل از جراحی، فرد باید سونوگرافی یا ماموگرافی (تصویربرداری با اشعه ایکس) را انجام دهد؛ جراح یک معاینه روتین بر روی سینه ها انجام میدهد. چند روز قبل از ماموپلاستی، از فرد خواسته می شود که مصرف آسپیرین، ایبوپروفن، وارفارین و هر داروی دیگری که در تشکیل لخته خون اختلال ایجاد می کند را متوقف کند؛ فرد باید پیرامون داروهایی که امکان مصرف آن ها تا روز جراحی وجود دارد با پزشک مشورت نماید. فرد ممکن است قبل از جراحی نیز داروهای ضد درد مصرف کند. او باید از فردی بخواهد که بعد از ماموپلاستی او را به منزل رسانده و برای یک یا دو روز آینده همراه او بماند. اگر بیمار سیگار می کشد، باید آن را ترک کند؛ سیگار موجب بروز مشکلاتی در روند بهبودی بعد از جراحی می شود. از ساعت 12 شب قبل از عمل ماموپلاستی افزاینده از بیمار خواسته می شود که از خوردن و آشامیدن بپرهیزد؛ او باید داروهای مصرفی را با مقدار کمی آب مصرف کند. بهتر است بیمار لباس های آزاد و جلو باز بپوشد.

اقدامات بعد از ماموپلاستی افزاینده

هنگامی که اثر بیهوشی از بین می رود و فرد می تواند راه برود، آب بنوشد و به توالت برود، به منزل بازمی گردد. بعد از جراحی ماموپلاستی افزاینده، حجم زیادی از گاز استریل در اطراف سینه ها و قفسه سینه پیچیده می شود و یا فرد یک لباس زیر مخصوص می پوشد. لوله های تخلیه نیز ممکن است به سینه ها متصل شوند؛ این لوله ها در سه روز آینده برداشته می شوند. جراح همچنین آغاز ماساژ سینه ها را در پنج روز آینده توصیه می کند؛ ماساژ دادن به کاهش تشکیل کپسولی که ایمپلنت را احاطه کرده است، کمک می کند. فرد باید پیرامون آغاز ماساژ ایمپلنت سینه با پزشک مشورت نماید. 

دکتر ابوالقاسم آذرین فر
دكتر ابوالقاسم آذرين فر متخصص جراحی دارای 19 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های عمومی و زیبایی در مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ابوالقاسم آذرین فر
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه