شب ادراری کودکان مشکل شایعی است که اغلب در سنین زیر 5 سال رخ می دهد و به خودی خود برطرف می شود. در صورت عدم بهبودی شب ادراری کودکان بعد از این سن و عدم پاسخ به تغییرات شیوه زندگی، هشدار دهنده رطوبت و برخی داروها برای درمان شب ادراری کودکان به کار می روند.

دروانا:

شب ادراری کودکان چیست؟

شب ادراری کودکان یا همان ادرار در خواب کودکان ادرار کردن بی اختیار در خواب است؛ این حالت در سنینی اتفاق می افتد که انتظار می رود رختخواب کودک در طول شب خشک بماند. شب ادراری کودکان نشانه ای از آموزش نامناسب توالت رفتن به کودک نیست. شب ادراری کودکان در واقع بخش طبیعی از رشد کودک است.

به طور کلی، شب ادراری کودکان در سنین زیر 5 سال نگران کننده نخواهد بود. در این سنین، کودک هنوز در حال تکمیل کردن توانایی کنترل مثانه در طول شب است. اگر شب ادراری کودکان ادامه پیدا کند، درمان آن با صبر و شکیبایی انجام می شود. تغییرات شیوه زندگی، عادت دادن مثانه، هشدارهای رطوبت و در برخی مواقع دارو درمانی در کاهش شب ادراری کودکان کمک کننده هستند.

بیشتر کودکان در سن 5 سالگی به طور کامل دستشویی رفتن را آموخته اند اما در واقع تاریخ دقیقی برای تکامل کامل کنترل مثانه وجود ندارد. شب ادراری کودکان اغلب در سنین بین 5-7 سال مشکل ساز می گردد. بعد از سن 7 سالگی، تعداد کمی از کودکان هنوز دچار شب ادراری هستند.

شب ادراری کودکان: درمان

در بیشتر موارد شب ادراری کودکان به خودی خود برطرف می شود. اگر درمان شب ادراری کودکان مورد نیاز باشد، پزشک در مورد گزینه های موجود برای درمان شب ادراری کودکان با شما صحبت می کند و روش مناسب را انتخاب می نماید.

اگر کودک شما از شب ادراری ناراحت نشده و یا خجالت نمی کشد، تغییرات شیوه زندگی (خودداری از مصرف کافئین و مصرف کمتر مایعات، نمک و مواد قندی) می تواند در درمان شب ادراری کودکان کمک کننده باشد. در هر حال، اگر تغییرات شیوه زندگی در درمان شب ادراری کودکان کمک کننده نباشد، کودک نیاز به دریافت درمان های دیگر برای شب ادراری دارد.

قبل از درمان شب ادراری کودکان، علت زمینه ای این مشکل مانند یبوست یا آپنه خواب باید مشخص گردد. گزینه هایی که برای درمان شب ادراری کودکان وجود دارند شامل هشدار دهنده رطوبت و دارو درمانی هستند.

درمان شب ادراری کودکان: هشدار دهنده رطوبت

هشدار دهنده رطوبت دستگاه کوچکی است که با باتری کار می کند. این دستگاه برای درمان شب ادراری کودکان، به یک پد حساس به رطوبت بر روی رختخواب کودک متصل است. زمانی که پد رطوبت را حس می کند، هشدار فعال می گردد.

در حالت ایده آل، هشدار دهنده رطوبت برای درمان شب ادراری کودکان درست زمانی که کودک می خواهد ادرار کند به صدا در می آید؛ زمانی که کودک را از خواب بیدار می کند، جریان یافتن ادرار را متوقف می کند و کودک به توالت می رود. اگر کودک شما خواب عمیقی داشته باشد، فرد دیگری باید با شنیدن صدای هشدار کودک را از خواب بیدار کند.

اگر شما هشدار دهنده رطوبت را برای درمان شب ادراری کودکان انتخاب کرده اید باید زمانی زیادی بدین منظور صرف نمایید. پاسخ دهی به این روش به یک تا سه ماه زمان و خشک ماندن رختخواب کودک به 16 هفته زمان نیاز دارد. هشدار دهنده رطوبت برای درمان شب ادراری در بسیاری از کودکان موثر است، احتمال بازگشت شب ادراری کودکان و یا بروز عوارض جانبی کم است و در مقایسه با دارو درمانی راه حل طولانی مدت تری برای درمان شب ادراری کودکان محسوب می شود.

درمان شب ادراری کودکان: داروها

به عنوان آخرین گزینه، متخصص اطفال ممکن است داروهای نسخه ای را برای مدت کوتاهی به منظور درمان شب ادراری کودکان تجویز کند. داروهایی که برای درمان شب ادراری کودکان به کار می روند عبارتند از:

کند کردن تولید ادرار در شب. داروی دسموپرسین تولید ادرار در طول شب را کاهش می دهد و بدین ترتیب در درمان شب ادراری کودکان موثر خواهد بود. اما نوشیدن مایعات زیاد به هراه دارو موجب بروز مشکلاتی می گردد. در صورت بروز علائمی چون تب، اسهال یا تهوع مصرف دسموپرسین را متوقف کنید. دارو را طبق دستور پزشک مصرف نمایید. داروی دسموپرسین به صورت قرص خوراکی مصرف شده و تنها برای درمان شب ادراری کودکان بالای 5 سال کاربرد دارد. طبق گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا، اسپری بینی دسموپرسین به علت عوارض جانبی خطرناک برای درمان شب ادراری کودکان توصیه نمی شود.

آرام کردن مثانه. اگر کودک شما مثانه کوچکی دارد، یک داروی آنتی کولینرژیک مانند اکسی بیوتینین ممکن است در کاهش انقباضات مثانه و افزایش ظرفیت آن خصوصا زمانی که شب ادراری کودکان رخ می دهد، کمک کننده باشد. این دارو اغلب در کنار داروهای دیگر برای درمان شب ادراری کودکان مصرف می شود و اغلب زمانی تجویز می گردد که داروهای دیگر موثر واقع نشده اند.

در برخی واقع دارو درمانی ترکیبی در درمان شب ادراری کودکان بسیار موثر خواهد بود. در هر حال قطعیتی برای درمان شب ادراری کودکان به کمک داروها وجود ندارد. شب ادراری کودکان اغلب با قطع دارو مجددا بازمی گردد؛ تا زمانی که این مشکل به خودی خود و در سنی که در میان کودکان مختلف متفاوت است، درمان شود.

دکتر میترا بصیرت نیا

دکتر میترا بصیرت نیا

فوق تخصص کلیه کودکان
دکتر میترا بصیرت نیا متخصص کودکان و نوزادان، فوق تخصص کلیه کودکان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دارای مدرک تکمیلی کلیه کودکان از کانادا، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشند. دکتر میترا بصیرت نیا بعنوان فوق تخصص کلیه کودکان در شیراز مشغول به فعالیت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر میترا بصیرت نیا
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه