مثانه بیش فعال در کودکان وضعیتی است که در آن کودک نیاز فوری به دفع ادرار دارد. این حالت با شب ادراری یا ادرار در خواب کودکان متفاوت است. در این جا می خواهیم برخی از علائم مثانه بیش فعال در کودکان و علل آن را بررسی کنیم.

دروانا:

مثانه بیش فعال در کودکان نوع خاصی از بی اختیاری ادرار است که مشکلی شایع در کودکان محسوب شده و به عنوان شرایطی که در آن کودک به طور ناگهانی و غیر قابل کنترل نیاز به دفع ادرار دارد، تعریف می شود. مثانه بیش فعال ممکن است چند بار در روز موجب این نیاز ضروری گردد. والدین نیز بارها از کودک در مورد نیاز او در رفتن به دستشویی می پرسند. در حالی که ممکن است پاسخ او منفی باشد، اما چند دقیقه بعد نیاز فوری به دفع ادرار خواهد داشت. مثانه بیش فعال در کودکان شرایطی مشابه شب ادراری یا ادرار در خواب کودکان نیست. شب ادراری اغلب در کودکان کوچک تر شایع است.

علائم مثانه بیش فعال در کودکان: این مشکلات معمولا در فعالیت های روزانه آن ها اختلال ایجاد می کند. این که با صبر و آرامش با رویدادهای روزانه ناشی از مثانه بیش فعال در کودکان روبه رو شویم، بسیار اهمیت دارد. این رویداد ها اغلب تکامل اجتماعی و احساسی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند. سایر عواقب فیزیکی ناشی از مثانه بیش فعال در کودکان عبارتند از:

  • مشکل در تخلیه کامل مثانه
  • افزایش خطر عفونت های مجاری ادراری
  • افزایش خطر آسیب به کلیه ها

اگر شما به مشکل مثانه بیش فعال در کودک خود مشکوک هستید، با پزشک فوق تخصص کلیه کودکان مشورت کنید. بیماری مثانه بیش فعال معمولا در کودکان با گذر زمان بهبود می یابد و راه هایی برای درمان دارویی و درمان خانگی مثانه بیش فعال در کودکان وجود دارند.

علائم مثانه بیش فعال در کودکان

شایع ترین علائم مثانه بیش فعال در کودکان فوریت بیش از حد در رفتن به توالت است. عادت نرمال در رفتن به توالت حدود چهار تا هفت بار در روز است. در بیماری مثانه بیش فعال در کودکان، مثانه منقبض شده و موجب ایجاد احساس نیاز به دفع ادرار در وضعیتی که هنوز به طور کامل پر نشده است، می گردد. کودک مبتلا به مثانه بیش فعال ممکن است به طور مستقیم نیاز خود به ادرار کردن فوری را بیان نکند. علائمی چون تکان خوردن در صندلی خود، حرکت در اطراف و پریدن از یک پا به پای دیگر را در نظر داشته باشید.

سایر علائم مثانه بیش فعال در کودکان شامل:

  • احساس نیاز به دفع فوری ادرار در حالی که ادراری دفع نمی گردد.
  • عفونت های مکرر مجاری ادراری
  • رویدادهایی در بی اختیاری ادرار در طول روز
    در موارد نادر، مثانه بیش فعال در کودکان موجب نشت ادرار هنگام فعالیت یا عطسه کردن می شود.

شب ادراری در کودکان

شب ادراری در کودکان زمانی اتفاق می افتد که کودک قادر به کنترل ادرار خود در خواب نیست. این نوعی از اختلال عملکرد است که ممکن است با مثانه بیش فعال در کودکان همراه باشد اما اغلب ارتباطی به آن ندارد. شب ادراری در کودکان در کودکان زیر 5 سال اتفاقی طبیعی است.

علت مثانه بیش فعال در کودکان

علل گوناگونی برای مثانه بیش فعال در کودکان وجود دارد. برخی از علل براساس سن کودک متفاوت خواهند بود. برای مثال، در کودکان 4-5 ساله علت مثانه بیش فعال در کودکان ممکن است موارد زیر باشد:

  • تغییر در وضعیت همیشگی زندگی برای مثال مسافرت به شهری جدید یا عوض کردن منزل یا داشتن یک خواهر یا برادر جدید
  • فراموشی در رفتن به توالت به علت مشغولیت زیاد با فعالیت های دیگر
  • بیماری

سایر علل مثانه بیش فعال در کودکان در تمام سنین شامل:

  • اضطراب
  • نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار
  • داشتن مشکلاتی چون یبوست
  • آشفتگی عاطفی
  • عفونت های مکرر مجاری ادراری
  • آسیب یا اختلال عصبی که موجب می شود کودک در تشخیص پری مثانه دچار مشکل شود.
  • آپنه خواب
  • خودداری از تخلیه کامل مثانه هنگامی که در توالت هستند.

در برخی از کودکان مثانه بیش فعال ممکن است تا زمان بلوغ ادامه یابد و در نهایت با افزایش سن از بین برود. اما از آن جایی که انقباضات مثانه به کمک اعصاب کنترل می شوند، احتمال بروز مثانه بیش فعال در کودکان در اثر اختلالات عصبی وجود دارد.

همچنین کودکانی که به طور عمدی ادرار خود را نگه می دارند، ممکن است در تخلیه کامل مثانه خود دچار مشکل شوند. اثرات طولانی مدت این عمل می تواند عفونت های مجاری ادراری، افزایش دفعات دفع ادرار و آسیب کلیوی را به دنبال داشته باشد. اگر نگران مثانه بیش فعال در کودکان هستید، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

چه زمان باید برای مثانه بیش فعال در کودکان به فوق تخصص کلیه کودکان مراجعه کرد؟

اگر کودک شما علائم مثانه بیش فعال در کودکان را دارد، قرار ملاقاتی با پزشک فوق متخصص کلیه اطفال تنظیم کنید. این حالت بیشتر در کودکان 7 ساله و بزرگ تر دیده می شود. بیشتر کودکان در این سنین قادر به کنترل مثانه خود هستند.

پزشک کودک را معاینه و در مورد علائم او سوال می نماید. پزشک همچنین یبوست را در کودک بررسی می کند و انجام یک آزمایش ادرار به منظور بررسی عفونت و سایر ناهنجاری ها را توصیه می نماید. ممکن است انجام تست های دفع نیز ضرورت داشته باشد. این تست ها شامل اندازه گیری حجم ادرار و مقدار ادراری که بعد از دفع در مثانه باقی می ماند با روش سونوگرافی یا نوار مثانه و یا اندازه گیری سرعت جریان یافتن ادرار می باشند. در برخی موارد، پزشک انجام سونوگرافی را برای بررسی مشکلات ساختاری در مثانه به عنوان عاملی برای مثانه بیش فعال در کودکان، توصیه می کند. 

دکتر مصطفی شریفیان

دکتر مصطفی شریفیان

فوق تخصص کلیه کودکان
دكتر مصطفي شريفيان متخصص کودکان و نوزادان و فوق تخصص کلیه کودکان از لندن، دکتر مصطفی شریفیان عضو هیات علمی دانشگاه و پژوهشگر نمونه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مصطفی شریفیان
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه