دیابت نوع یک در کودکان نوعی از دیابت است که بدن کودک نمی تواند انسولین تولید کند. در این مقاله راه های درمان دیابت نوع یک در کودکان بررسی خواهد شد.

دروانا:

دیابت نوع یک در کودکان وضعیتی است که در آن بدن کودک قادر به تولید هورمون مهم انسولین نیست. کودک برای ادامه حیات به انسولین نیاز دارد بنابراین عدم وجود انسولین باید جایگزین شود. دیابت نوع یک در کودکان به عنوان دیابت نوجوانی یا دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته می شود. دیابت نوع یک در کودکان به مراقبت مداوم نیاز دارد. اما پیشرفت ها در زمینه بررسی قند خون و تزریق انسولین کنترل روزانه دیابت نوع یک در کودکان را آسان تر ساخته است.

درمان دیابت نوع یک در کودکان

درمان دیابت نوع یک در کودکان در تمام عمر انجام می گیرد و شامل نظارت بر قند خون، انسولین درمانی، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می باشد. همچنان که کودک رشد کرده و تغییر می کند برنامه درمانی دیابت نوع یک نیز برای او تغییر خواهد کرد. شما باید ارتباط نزدیکی با تیم درمان دیابت نوع یک در کودک خود داشته باشید. متخصص اطفال و متخصص تغذیه در حفظ سطح قند خون کودک در محدوده نزدیک به نرمال کمک می کنند.

درمان دیابت نوع یک در کودکان: نظارت بر قند خون

در روند درمان دیابت نوع یک در کودکان، شما باید سطح قند خون کودک را حداقل چهار بار در روز و یا بیشتر اندازه گیری کنید. این کار به چندین بار سوراخ شدن نوک انگشتان نیاز دارد. برخی از دستگاه های اندازه گیری قند خون امکان انجام تست در نواحی به غیر از نوک انگشتان را فراهم می کنند. تست مکرر سطح قند خون در روند درمان دیابت نوع یک در کودکان تنها راه برای اطمینان از قرار داشتن سطح قند خون در محدود نرمال کودک است؛ این محدوده با رشد کودک تغییر می کند. پزشک متخصص اطفال محدوده نرمال قند خون برای کودک شما را تعیین می کند.

درمان دیابت نوع یک در کودکان: نظارت پیوسته بر گلوکز

نظارت پیوسته بر گلوکز جدیدترین راه برای نظارت بر قند خون در روند درمان دیابت نوع یک در کودکان است. این روش بیشتر برای افرادی کمک کننده است که به طور معمول علائم هشدار دهنده هیپوگلایسمی را تجربه نمی کنند. نظارت پیوسته بر گلوکز از یک سوزن بسیار نازک استفاده می کند که دقیقا زیر پوست قرار می گیرد و هر دقیقه سطح قند خون را اندازه گیری می کند. این روش برای درمان دیابت نوع یک در کودکان تاکنون به عنوان یک روش استاندارد و دقیق برای اندازه گیری سطح قند خون مشخص نشده است. این روش یک روش کمکی در درمان دیابت نوع یک در کودکان است اما عموما جایگزین نظارت منظم بر قند خون نمی شود.

درمان دیابت نوع یک در کودکان: انسولین و داروهای دیگر

دریافت انسولین بخش مهم و اصلی درمان دیابت نوع یک در کودکان است. انواع مختلفی از انسولین برای درمان دیابت نوع یک در کودکان موجود است که شامل:

  • انسولین سریع اثر. این نوع از انسولین مانند لیسپرو، آسپارت و گلولیزین کار خود را در 15 دقیقه آغاز می کنند، اثر دارو در یک ساعت به اوج خود می رسد و برای چهار ساعت به طور می انجامد.
  • انسولین کوتاه اثر. این نوع از انسولین برای درمان دیابت نوع یک در کودکان مانند انسولین انسانی باید 20-30 دقیقه قبل از غذا تزریق شود، در طول یک ساعت و نیم تا دو ساعت به اوج اثر خود می رسد و برای چهار تا شش ساعت به طول می انجامد.
  • انسولین متوسط اثر. انسولین هایی چون انسولین NPH برای درمان دیابت نوع یک در کودکان ظرف حدود یک ساعت کار خود را آغاز می کنند، در طول شش ساعت به اوج اثر خود می رسند و اثر دارو برای 12-24 ساعت باقی می ماند.
  • انسولین طولانی اثر. انسولین هایی چون گلارژین و دتمیر برای درمان دیابت نوع یک در کودکان تقریبا اوج اثر ندارند و اثر آن ها برای مدت 20-26 ساعت باقی می ماند.

در درمان دیابت نوع یک در کودکان بسته به سن و نیازهای کودک، پزشک ترکیبی از انواع انسولین را برای مصرف در سراسر روز و شب تجویز می کند.

درمان دیابت نوع یک در کودکان: رژیم غذایی سالم

در روند درمان دیابت نوع یک در کودکان، کودک شما در تمام عمر به رژیم غذایی مخصوص دیابت محدود نمی شود. در عوض، کودک شما به مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات (غذاهایی که مغذی بوده و چربی پایینی دارند) نیاز دارد. در رژیم غذایی درمان دیابت نوع یک در کودکان، مصرف کربوهیدرات باید متعادل گردد.

در رژیم غذایی درمان دیابت نوع یک در کودکان، متخصص اطفال و تغذیه مصرف کمتر فرآورده های حیوانی و شیرینی ها را به کودک توصیه می کند. این برنامه غذایی برای تمام خانواده مفید خواهد بود. تا زمانی که غذاهای شیرین در برنامه غذایی کودک شما گنجانده شوند، مصرف آن ها هر چند وقت یکبار امکان پذیر است.

برخی خوراکی ها مانند آن هایی که شکر یا چربی بالایی دارند، جایگاه کمتری در مقایسه با خوراکی های سالم تر در رژیم غذایی درمان دیابت نوع یک در کودکان دارند. برای مثال، غذاهای پرچرب ممکن است موجب افزایش سطح قند خون چند ساعت بعد از صرف غذا شوند؛ زیرا چربی روند هضم را کند می کند.

متاسفانه فرمول مشخصی برای این که بدن کودک چگونه خوراکی های مختلف را فرآوری می کند وجود ندارد. اما با گذر زمان شما بیشتر با خوراکی هایی که سطح قند خون کودک را تحت تاثیر قرار می دهند آشنا می شوید و سپس می توانید آن ها را در رژیم غذایی درمان دیابت نوع یک در کودکان در نظر بگیرید.

درمان دیابت نوع یک در کودکان: فعالیت فیزیکی

کودکان مبتلا به دیابت نوع یک مانند سایر افراد به انجام ورزش هوازی منظم نیاز دارند. کودک را برای انجام ورزش منظم تشویق کنید و خود نیز با او ورزش کنید. برای کمک به درمان دیابت نوع یک در کودکان، فعالیت فیزیکی را در برنامه روزانه کودک قرار دهید. به خاطر داشته باشید که فعالیت فیزیکی معمولا سطح قند خون را پایین می آورد و سطح قند خون را برای 12 ساعت بعد از ورزش کردن تحت تاثیر قرار می دهد. اگر کودک مبتلا به دیابت نوع یک فعالیت جدیدی را آغاز می کند، قند خون را در دفعات بیشتری اندازه گیری کنید. شما ممکن است برای کنترل اثر فعالیت فیزیکی به تعدیل رژیم غذایی یا دوز انسولین نیاز داشته باشید. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه