واکسن آنفلوانزا برای کودکان یا نوزادان بالای شش ماه مجاز است. دوز واکسن آنفلوانزا برای کودکان یا نوزادان متناسب با سن و نظر پزشک صورت می گیرد. استفاده از واکسن آنفولانزا برای کودکان و همچنین بزرگسالانی که با کودکان در ارتباط هستند توصیه می شود.

دروانا:

واکسن آنفلوانزا برای کودکان

آیا کودک من سالانه به واکسن آنفلوانزا نیاز دارد؟

پاسخ کوتاه به این پرسش در اغلب موارد بله می باشد. واکسن آنفلوانزا برای کودکان بالای شش ماه باید به طور سالانه تزریق شود. در مورد پیگیری سالانه واکسن آنفلوانزا برای کودکان توجه داشته باشید هر سال باید واکسن مورد تایید همان سال را استفاده کنید. واکسن آنفلوانزا برای کودکان به فرم اسپری بینی نیز در بازار وجود دارد که حاوی دوز اندکی از ویروس ضعیف شده آنفلوانزا می باشد. به نظر می رسد در فصول شیوع آنفلوانزا اسپری بینی در مقایسه با واکسن های تزریقی آنفلوانزا برای کودکان اثربخشی بسیار کمتری دارد. بنابراین فرم ارجح واکسن آنفلوانزا همان فرم تزریقی این واکسن می باشد.

زمان تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان

واکسن آنفلوانزا برای نوزادان شش ماه و بالای شش ماه قابل استفاده می باشد. تاثیرات جانبی ناشی از واکسن آنفلوانزا عبارت است از زخم شدن، قرمزی و یا تورم در ناحیه تزریق. همچنین احتمال بروز تب خفیف یا درد ماهیچه ای نیز به دنبال استفاده از واکسن آنفلوانزا وجود دارد. بنابراین بروز این عوارض نگران کننده نمی باشد.

دوز واکسن آنفلوانزا برای کودکان

برای تعیین دوز واکسن آنفولانزا برای کودکان باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. اما در کودکان زیر نه سال استفاده از دو دوز و در کودکان نه سال و بالای نه سال استفاده از یک دوز واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا کافی می باشد. به خاطر داشته باشید پس از تزریق واکسن آنفلوانزا به کودکان، باید از فرزند خود به خوبی محافظت کنید. در صورت وجود مشکلات زیر حتما با متخصص اطفال مشورت کنید:

  • اگر فرزند شما حال خوبی ندارد: در مورد علائمی که طفل تجربه می کند با پزشک مشورت کنید.
  • اگر فرزند شما به تخم مرغ آلرژی دارد: اغلب واکسن های آنفلوانزا حاوی مقادیر اندکی پروتئین تخم مرغ می باشد. اگر کودک شما به تخم مرغ حساسیت اندکی داشته باشد در آن صورت می توانید بدون در نظر گرفتن موارد احتیاطی خاص واکسیناسیون را انجام دهید. اما اگر آلرژی به تخم مرغ بسیار شدید باشد در آن صورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان باید با حضور پزشک و در مراکز مجهز درمانی صورت پذیرد، تا پزشک بتواند علائم آلرژی را به موقع شناسایی کرده و اقدامات درمانی ضروری را انجام دهد تا از بروز واکنش شدید آلرژیک در کودک پیشگیری شود.
  • در صورتیکه طفل نسبت به دوز قبلی واکسن آنفلوانزا واکنش شدیدی نشان داده باشد: افرادی که با دریافت دوز قبلی واکسن آنفلوانزا واکنش های شدیدی را نشان داده اند نمی توانند دوز بعدی را دریافت کنند. این موارد باید توسط پزشک بررسی شود؛ زیرا ممکن است برخی واکنش های ایجاد شده به تزریق و استفاده از واکسن مربوط نباشد.

استفاده سالانه از واکسن آنفلوانزا به افراد بزرگسال نیز توصیه می شود. مخصوصا آن هایی که در تماس با کودکان قرار دارند.

دکتر نسرین بهمن پور

دکتر نسرین بهمن پور

متخصص کودکان و نوزادان
سرکار خانم دکتر نسرین بهمن پور متخصص کودکان و نوزادان، دارای بورد تخصصی بیماری های کودکان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نسرین بهمن پور
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه