واکسن آنفلوانزا کودکان سالانه و در فصل شیوع بیماری برای کودکان شش ماهه و بزرگ تر زده می شود.

دروانا:

کودکان زیر 5 سال خصوصا کودکان زیر دو سال در معرض خطر بالای ابتلا به عواقب آنفلوانزا قرار دارند. واکسن آنفلوانزا بهترین دفاع را در مقابل ابتلا به آنفلوانزا و انتقال آن به دیگران ایجاد می کند. دریافت واکسن ابتلا به بیماری، مراجعه به پزشک، از دست دادن روزهای کاری و مدرسه را کاهش می دهد و از بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از آنفلوانزا در کودکان پیشگیری می نماید. بیماری آنفلوانزا بیش از سرماخوردگی برای کودکان خطرناک است. هر سال، میلیون ها کودک دچار آنفلوانزا فصلی می شوند؛ هزاران کودک بستری شده و برخی از آن ها در اثر بیماری جان خود را از دست می دهند. آنفلوانزاهای فصلی شدت متفاوتی دارند؛ با این حال کودکان هر سال در معرض خطر هستند. کودکان عموما برای آنفلوانزا به مراقبت پزشکی نیاز دارند؛ خصوصا کودکان زیر 5 سال که به بیماری دچار می شوند. عواقب آنفلوانزا برای کودکان در این سنین:

  • پنومونی. بیماری که در آن ریه ها عفونی و ملتهب می شوند.
  • کم آبی بدن. زمانی که بدن کودک آب و نمک زیادی از دست می دهد (مایعات از دست رفته بیش از مایعات دریافتی است).
  • تشدید مشکلات پزشکی مزمن همانند بیماری قلبی یا آسم
  • ناکارآمدی مغز همانند انسفالوپاتی
  • مشکلات سینوسی و عفونت های گوش
  • در موارد نادر، عواقب آنفلوانزا در کودکان موجب مرگ آن ها می گردد.

واکسیناسیون بهترین راه مقابله با آنفلوانزا

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا دریافت واکسن آن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که هر کودک شش ماه و بزرگ تر باید هر سال واکسن آنفلوانزا فصلی را دریافت کند. با این حال، تا زمانی که ویروس های آنفلوانزا در حال گردش هستند، واکسیناسیون باید در سراسر فصل آنفلوانزا ادامه پیدا کند. در نظر داشته باشید که دریافت واکسن آنفلوانزا به طور خاص برای افرادی که در معرض خطر قرار دارند یا در تماس نزدیک با افراد پر خطر هستند، اهمیت دارد. این شامل کودکان در معرض خطر عواقب آنفلوانزا و بزرگسالانی که در تماس نزدیک با این کودکان هستند، می شود. در صورتی که تحقیقات نشان دهنده شیوع بیشتر برخی ویروس های آنفلوانزا در فصل پیش رو باشند، واکسن های آنفلوانزا باید سالانه به روز رسانی شوند. واکسن سال 2018-2019 برای اثرگذاری بهتر بر روی ویروس هایی که شیوع بیشتری دارند، به روز رسانی شده است. ایمنی ناشی از واکسن آنفلوانزا اغلب دو هفته بعد از دریافت آن ایجاد می گردد.

انواع واکسن آنفلوانزا کودکان

کودکان شش ماهه و بزرگ تر باید سالانه یک واکسن آنفلوانزا دریافت کنند. برای فصل آنفلوانزا در 2018-2019، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری واکسیناسیون سالانه را برای کودکان شش ماهه و بزرگ تر با هر واکسن مجاز و مناسب سن آن ها توصیه می کند.

  • واکسن تزریقی آنفلوانزا. واکسن ها به صورت تزریقی دریافت می شوند و از ویروس غیر فعال شده (کشته شده) آنفلوانزا ساخته شده و برای استفاده در کودکان شش ماهه و بزرگ تر تایید شده اند.
  • واکسن اسپری بینی برای استفاده در کودکان دو تا بزرگسالان 49 ساله تایید شده است. با این حال، هشداری در استفاده از اسپری بینی واکسن آنفلوانزا در افراد مبتلا به برخی شرایط خاص پزشکی وجود دارد.

برخی کودکان در این محدوده سنی به دو دوز از واکسن آنفلوانزا نیاز دارند. کودکانی که برای اولین بار واکسن را دریافت می کنند و آن هایی که در گذشته یک دوز از آن را دریافت کرده اند، باید در فصل پیش رو دو دوز از واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند. تمام کودکانی که در گذشته دو دوز از واکسن آنفلوانزا را در هر زمانی دریافت کرده اند در فصل پیش رو تنها به یک دوز آن نیاز دارند. اولین دوز باید در اولین فرصتی که واکسن در دسترس قرار می گیرد، دریافت شود. دومین دوز باید حداقل 28 روز بعد از اولین دوز دریافت شود. اولین دوز واکسن آنفلوانزا سیستم ایمنی را آماده کرده و دوز دوم محافظت ایمنی ایجاد می کند. کودکانی که تنها یک دوز دریافت کرده و به دوز دوم نیاز دارند، محافظت اندکی از تک دوز واکسن آنفلوانزا دریافت می کنند.

دکتر بهاره یحیائی

دکتر بهاره یحیائی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر بهاره يحيائي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دارای بورد تخصصی می باشند. دكتر بهاره یحیایی موفق به اخذ عنوان پزشک نمونه استان سمنان در شهرستان شاهرود در سال 1388 گردیدند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهاره یحیائی
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه