طبق تحقیقات اخیر، وجود سطح کافی ویتامین دی در بدن نقش محافظتی در ابتلا به سرطان کولون دارد.

دروانا:

منتشر شده در مجله موسسه ملی سرطان- 14 جون 2018

یک تحقیق جدید نشان می دهد که قرارگیری در معرض نور خورشید می تواند از شما در برابر ابتلا به سرطان کولون محافظت کند.

مارجوری مک کالو مدیر ارشد پژوهشی اپیدمیولوژی انجمن سرطان آمریکا اظهار می دارد که نور خورشید تولید ویتامین دی را تقویت می کند و افرادی که میزان کافی از این ویتامین را دارند 22 درصد کمتر از سایر افراد به سرطان کولون مبتلا می شوند.

این خطر همچنان که میزان ویتامین دی در بدن بالا می رود، کاهش می یابد؛ با این حال این که نور خورشید خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد به اثبات نرسیده است.

محققین دریافتند که احتمال ابتلا به سرطان کولون با افزایش سطح ویتامین دی خون در خانم ها 19 درصد و در آقایان 7 درصد کاهش می یابد.

سرطان کولون سومین سرطان شایع و سومین علت مرگ های ناشی از سرطان در خانم ها و آقایان است. در حدود 1 خانم از هر 24 خانم و یک نفر از هر 22 مرد در طول زندگی خود به سرطان کولون مبتلا می شود.

دکتر لن هورویتز، متخصص داخلی در بیمارستان لنکس هیل در شهر نیویورک معتقد است که کمبود ویتامین دی در کنار استئوپورز و اختلال در سیستم ایمنی عامل مشکلات دیگری نیز هست. این گمان که کمبود ویتامین دی عامل ایجاد سرطان کولون است در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته؛ جایی که کمبود ویتامین دی و سرطان کولورکتال با هم مرتبط هستند.

با این حال، تنها 7 درصد از جمعیت آمریکا تاحدی دچار کمبود ویتامین دی هستند که خطر سرطان کولون در آن ها افزایش یافته است. اگر شما در مناطق آفتابی زندگی می کنید و یا ماه های بهار و تابستان هوای گرم تری دارند خطر ابتلا به سرطان های دیگری در شما افزایش می یابد. ما توصیه ای بر قرارگیری در معرض نور خورشید به منظور افزایش میزان ویتامین دی نمی کنیم؛ زیرا پرتو فرابنفش یک فاکتور خطر مهم در سرطان پوست است.

زمانی که آکادمی پزشکی ملی آمریکا دستور العمل های مربوط به ویتامین دی را منتشر کرد، مشخص شد که شواهد پزشکی مبنی بر فواید ویتامین دی برای سرطان در حدی نیستند که به عنوان یک توصیه ارائه شوند.

برای مشخص کردن این موضوع، محققین اطلاعاتی را از 17 مطالعه مختلف که شامل 5706 نفر مبتلا به سرطان کولون و 7107 شرکت کننده سالم از آمریکا، اروپا و آسیا بودند را مورد بررسی قرار داد.

محققین مجددا نمونه های خونی حدود یک سوم شرکت کنندگان را مورد آنالیز قرار دادند بنابراین می توانستند یک مقایسه مستقیم میان همه 17 مطالعه انجام دهند. آن ها دربافتند که به نظر می رسد ویتامین دی اثر محافظتی برای سرطان کولون خصوصا در خانم ها دارد.

نور خورشید که شما حین پیاده روی در خیابان و حرکت در اتومبیل دریافت می کنید برای تحریک تولید ویتامین دی مناسب در بدن شما کافی است. افراد همچنین می توانند ویتامین دی را از خوراکی های مغذی مانند شیر، آب پرتقال و از ماهی های چرب مانند سالمون، تون، قزل آلا و اره ماهی دریافت کنند.

بنابراین مصرف مکمل ها برای دریافت ویتامین دی کافی توصیه نمی شود. دوز بالا ویتامین می تواند سمی باشد در نتیجه مصرف دوز بالای مکمل ویتامین دی نیز توصیه نمی گردد.

علت این که چرا ویتامین دی میتواند اثر محافظتی برای سرطان کولون داشته باشد مشخص نیست اما محققین گمان می کنند که این ویتامین نقشی در کنترل رشد سلولی و افزایش مرگ برنامه ریزی شده سلول ایفا می کند.

سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به طور کنترل نشده ای رشد می کنند و سلول های غیر طبیعی پراکنده می شوند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند ویتامین دی به محدود کردن پراکندگی سلول های غیر طبیعی کمک می کند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه