طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد بیماران آمریکایی آلوده شده به عفونت قارچی نادر اما خطرناک به نام عفونت کاندیدا اوریس به سرعت افزایش یافته است.

دروانا:

منتشر شده در 14 فوریه 2018

در سال 2016 تنها 7 مورد عفونت مقاوم به چندین دارو در سطح ملی وجود داشت.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به مرکز مراقبت های بهداشتی آمریکا در سال جاری برای مراقبت از این قارچ ها اخطار داد که در صورت ورود به جریان خون از طریق زخم ها، لوله های تهویه یا کاتترها موجب عواقب بالینی جدی خواهد شد. افراد در معرض خطر مانند افرادی که برای مدت طولانی در بیمارستان ها و مراکز مراقبت درمانی بستری هستند، آسیب پذیرترند.

کاندیدا چیست؟

قارچ کاندیدا به طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها در خانواده مخمرها گفته می شود و برخی فرم های آن می توانند بدون ایجاد آسیب در بدن زندگی کنند. کاندیدا ها موجب بروز در حدود 20 نوع عفونت می شوند –عفونت های خفیف چون قارچ پای ورزشکاران، قارچ ناخن، برفک دهان و عفونت های قارچی واژن. عفونت کاندیدا اوریس موجب نگرانی شده است؛ زیرا در صورت ورود به جریان خون به اندام ها حمله می کند. مقاومت به بسیاری از داروها درمان را مشکل می کند و می تواند سبب مرگ شود.

بیماری کاندیدا اوریس به راحتی از طریق سطوح آلوده و یا تماس فرد به فرد بین بیماران منتقل می شود. این عفونت معمولا به اشتباه تشخیص داده می شود؛ زیرا تشخیص آن مشکل است مگر از تکنولوژی اختصاصی استفاده شود. عملکرد قارچ کاندیدا اوریس بیشتر شبیه به سوپرباگ های باکتریایی است تا گونه های دیگر کاندیدا.

طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود 40 درصد از بیماران آلوده شده با این میکروارگانیسم، جان خود را از دست داده اند. اما از آنجایی که این افراد شرایط پزشکی جدی دیگری نیز داشته اند، تعیین اینکه نقش کاندیدا اوریس در مرگ آن ها چقدر بوده است دشوار است.

بیشتر بیماران آلوده شده، از تجهیزات پزشکی مانند لوله های تنفسی، کاتتر های خط مرکزی که داروها را وارد ورید ها می کنند استفاده می کردند؛ این تجهیزات ارائه دهنده راهی آسان برای ورود قارچ به بدن بیمار هستند.

CDC اقدامات پیشگیرانه و آموزشی را برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و آزمایشگاه هایی که شناسایی C. auris را هدف قرار داده اند، آغاز کرده است. کار بیشتر سازمان ها بر بهبود توانایی آزمایشگاه ها در تشخیص کاندیدا اوریس متمرکز شد.

نانسی لوئیل، مدیر اجرایی بنیاد مراقبت از کیفیت در انجمن خدمات بهداشتی ایالت نیویورک می گوید اقدامات آموزشی توسط مراکز سلامت عمومی سطح آگاهی را بالا برده است.

Anuradha Chowdhary، استاد و میکروبیولوژیست بالینی در دانشگاه دهلی یک تحقیق را اخیرا منتشر کرده است که نشان می دهد یک جهش خاص در آرایش ژنتیکی خاص در قارچ موجب مقاومت گسترده آن به فلوکنازول که یک درمان رایج برای عفونت های کاندیدایی است، گردیده است. یک درمان امیدوار کننده یک دسته دارویی ضد قارچ جدید به نام اکینوکاندینز است.

بیماری کاندیدا اوریس در پنج قاره گرازش شده است اما مشخص کردن منشا آن کار آسانی نیست. دانشمندان می توانند مواردی را که ممکن است اولین ظهور C. auris در سال 1996 در کره جنوبی بوده باشد را ردیابی کنند. اما وقتی نمونه های آرایش ژنتیکی از نواحی مختلف را با هم مقایسه می کنند متوجه می شوند که ژن ها با یکدیگر متفاوت هستند. به نظر می رسد کاندیدا اوریس به طور مستقل در هر مکان رشد کرده است.

دکتر Anuradha Chowdhary در ابتدا فکر می کرد این عفونت قارچی تنها مشکل کشور آنهاست؛ حال اظهار میکند که انتظار گسترش این عفونت قارچی تا این حد را نداشته است.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه