بر طبق بررسی نمودار گذشته نگر، مصرف نوع خاصی از بتا بلاکرها می تواند میزان اثر گذاری ایمنی درمانی در درمان ملانوم بدخیم را افزایش دهد.

دروانا:

منتشر شده در مجله اونکوایمنولوژی- 21 دسامبر 2017

گزارش شده در مد اسکیپ 12 ژانویه 2018

محققین در دانشگاه پن استیت گزارش می دهند بیماران مبتلا به ملانوم بدخیم پوستی که ایمنی درمانی را در مرکز سرطان خود انجام می دهند و در همین حال یک پان بتا بلاکر مانند پروپرانولول مصرف می کنند عمر طولانی تری در مقایسه با افرادی که ایمنی درمانی را به تنهایی و یا در کنار بتا بلاکرهای دیگر دریافت می کنند.

در میان 195 نفر از بیماران مبتلا به ملانوم بدخیم در بین سال های 2000-2015 که ایمنی درمانی (اینترلوکین 2، پروتئین وابسته به لنفوسیت تی کشنده 4، عوامل مرگ برنامه ریزی شده 1)، میزان زنده ماندن 5 ساله حدود 70 درصد در دریافت کنندگان پان بتا بلاکرها در مقایسه با 25 درصد در آن هایی که بلاکرهای انتخابی بتا 1 دریافت کرده اند و یا هرگز بتا بلاکر مصرف نکرده اند، بود.

دکتر تود چل پروفوسور میکروبیولوژی و ایمنی شناسی می گوید بتا بلاکرها ریتم قلبی شما را کند می کنند اما همچنین می توانند سلول های ایمنی را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد ایمنی را بهبود ببخشند. 

این داروهای ارزان، شاید بهترین راه شناخته شده برای پیشگیری از حملات قلبی و کاهش فشار خون باشند. دانشگاه پن استیت بر روی اثرات این داروها کار می کند.

"ما در حال انجام یک کارآزمایی بالینی آینده نگر به طور همزمان بر روی پروپرانولول و پمبرولوزومام برای درمان خط اول در بیماران مبتلا به ملانوم بدخیم پوستی هستیم. ما اکنون بیماران مبتلا به ملانوم بدخیم پوست را که تاکنون بتا بلاکر دریافت کرده اند، به سمت پروپرانولول هدایت می کنیم. من بیمارانی داشته ام که تاکنون بنا به دلایلی بتا بلاکر غیر پان مصرف می کردند و زمانی که ایمنی درمانی را برای درمان ملانوم بدخیم انجام داند مصرف پروپرونولول را جایگزین کردند تا اینکه همان درمان با بتا بلاکرهای غیر پان را ادامه دهند". ایمیل دکتر ژوزف درابیک پروفسور دارویی به اخبار پزشکی مد اسکیپ

محققان یک آزمایش پیگیرانه ای را در این زمینه با موش ها انجام دادند و شاهد نتایجی مشابه آن چه بررسی نمودار گذشته نگر به دست آمد، بودند.

علاوه بر این نویسندگان مطالعه با اشاره به مطالعات مختلف مشاهده ای، ارتباط مثبتی  را میان مصرف بتا بلاکرها و پیامدهایی در سرطان پستان و تخمدان ها نشان دادند. مطالعات پیش بالینی نشان می دهند که تحت شرایطی که استرس فیزیولوژیکی کاهش یافته است، پاسخ ایمنی ضد توموری وابسته به لنفوسیت تی به شدت افزایش پیدا می کند و کارآمدی درمان های سرطانی بهبود می یابند. تحقیق دیگری حاکی از آن است که گیرنده های بتا آدرنرژیک که عامل استرس هستند، پاسخ ایمنی به بدخیمی ها را مهار می کنند.

در مجموع، مطالعه بیان می کند که هدف قرار دادن مسیر سیگنالی گیرنده های بتا آدرنرژیک به منظور پیام استرس، یک رویکرد ابتکاری برای بهبود درمان سرطان فراهم می کند.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه