محققین مایو کلینیک دریافتند که بین بیماری پارکینسون و ملانوما ارتباطی وجود دارد، اما هنوز نمی دانند چرا ابتلا به یکی از این بیماری ها ریسک دیگری را افزایش می دهد ولی محققین ادعا می کنند که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون چهار برابر بیشتر مستعد ابتلا به ملانوما هستند.

دروانا:

بر اساس گزارش محققین افراد مبتلا به بیماری پارکینسون چهار برابر بیشتر مستعد ابتلا به ملانوما (نوعی سرطان پوست) هستند، هم چنین عکس این رابطه نیز صادق می باشد. افراد مبتلا به ملانوما چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به پارکینسون قرار دارند.

اگرچه پزشکان در مورد ارتباط بین این بیماری ها اطلاعاتی دارند اما هنوز نمی دانند چرا ابتلا به یکی از این بیماری ها ریسک دیگری را افزایش می دهد.

دکتر لورن دالوین که در کلینیک مایو فعالیت دارد عنوان داشت، در تحقیقات آینده باید به دنبال شناسایی ژن های مشترک، پاسخ های ایمنی و فاکتورهای محیطی باشیم که این دو بیماری را به هم مربوط می کند. او در اخبار مایوکلینیک خاطر نشان کرد اگر ما بتوانیم علت ارتباط بین بیماری پارکینسون و ملانوما را مشخص کنیم بهتر می توانیم به بیماران و خانواده های آنان در مورد خطر ایجاد بیماری دیگر هشدار و مشاوره دهیم.

بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرفته مغزی است. بنا به گفته بنیاد ملی پارکینسون علائم این بیماری عبارت است از لرزش، سفتی و دشواری در راه رفتن.

بنا به گفته انجمن سرطان آمریکا ملانوما نیز نوعی سرطان پوست می باشد که در مقایسه با سایر سرطان های پوستی شیوع کمتری دارد اما می تواند منجر به مرگ شود. ملانوما به صورت لکه ای جدید بر روی پوست ظاهر می شود و یا هنگامی آغاز می شود که یک خال به لحاظ اندازه، شکل و رنگ دچار تغییراتی شود.

تحقیقات قبلی نشان داد داروی لودوپا که برای پارکینسون استفاده می شود در ملانوما نقش دارد اما یافته های این تحقیق جدید از این فرضیه حمایت نمی کند.

در این تحقیق نزدیک به 1000 بیمار مبتلا به پارکینسون با 3000 فردی که فاقد اختلال حرکتی بودند مقایسه شدند. در این تحقیق بیش از 1500 فرد مبتلا به ملانوما نیز حضور داشتند. همه داوطلبین اهل یک کشور بودند.

محققین عنوان کردند از آن جایی که ارتباط قوی بین این دو بیماری وجود دارد پزشکانی که بیماران مبتلا به یکی از این بیماری ها را درمان می کنند باید علائم بیماری دیگر را نیز در نظر داشته باشند. هم چنین محققین توصیه کردند که پزشکان در مورد ریسک این شرایط به بیمار مشاوره دهند.

این تحقیق در ژورنال Mayo Clinic Proceedings منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه