تحقیقات جدید نشان می دهد داشتن میزان بالای تستوسترون و استروژن در میانسالی ریسک بروز تومورهای خوش خیم به نام فیبروئید رحم را افزایش می دهد.

دکتر جنیفر لی از دانشگاه پزشکی استنفورد در اخبار Endocrine Society گفت یافته های ما بسیار جالب است زیرا پیش از این تستوسترون را به عنوان فاکتوری در ایجاد فیبروئید رحم نمی شناختیم.

در این تحقیق 1400 خانم حضور داشتند که میزان تستوسترون و استروژن در آن ها سالانه به مدت 13 سال چک گردیده بود.

افرادی که میزان تستوسترون در خون آنها بالا بود، در مقایسه با کسانی که میزان این هورمون در آن ها کم بود، 1.3 برابر بیشتر در خطر ابتلا به فیبروئید رحم قرار داشتند. محققین دریافتند این ریسک در کسانی که هم تستوسترون و هم استروژن بالایی داشتند، بسیار بیشتر بوده است.

بر اساس آن چه که به صورت آن لاین در تاریخ 15 دسامبر در ژورنال Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد خانم هایی که مقدار این دو هورمون در آن ها بالا بود، بیشتر احتمال داشت به یک مورد فیبروئید رحمی دچار شوند، اما احتمال این که دوباره به آن دچار شوند در مقایسه با خانم هایی که مقدار این هورمون ها در آن ها کم بوده است، بسیار بعید بود.

محققین توضیح دادند تستوسترون هورمونی مردانه است و خانم ها به طور طبیعی مقدار کمی از آن را در بدن شان تولید می کنند.

جیسون وانگ از دانشگاه پزشکی استنفورد در کالیفرنیا گفت تحقیق ما نشان می دهد خانم هایی که در حالت گذار به سمت یائسگی قرار دارند و مقدار تستوسترون در آن ها بالاست، در خطر ابتلا به فیبروئید رحمی قرار دارند مخصوصا اگر میزان استروژن نیز در آن ها بالا باشد.

بر اساس گفته وانگ سه چهارم خانم ها تا سن 50 سالگی به فیبروئید رحمی دچار می شوند.

لی افزود این تحقیق خط جدیدی را در ارزیابی و معاینه فیبروئید در اختیار قرار می دهد. با توجه به این که هزینه درمان فیبروئید رحم سالانه 34.4 بیلیون دلار تخمین زده می شود، شناسایی راه های جدید برای درمان این شرایط، اهمیت فراوانی دارد.

مشکلات مربوط به فیبروئید رحم عبارت است از خونریزی های نا منظم، درد در ناحیه لگن، ناباروری، از دست دادن بارداری و سایر مشکلاتی که در ناحیه ی تناسلی اتفاق می افتد.

باید توجه داشت در این تحقیق تنها ارتباط بین میزان هورمون ها و افزایش خطر ابتلا به فیبروئید مشاهده شد، اما علت این ارتباط و چگونگی ان اثبات نگردید.

تاریخ انتشار: 1394/09/30
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه