بر اساس کارآزمایی بالینی بزرگی که در انگلیس انجام شد، آزمایش خون سالانه برای چکاپ خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند می تواند تا 20 درصد به کاهش مرگ ناشی از سرطان تخمدان که سرطانی کشنده است، کمک کند.

در حال حاضر روشی برای چکاپ مطمئن سرطان تخمدان وجود ندارد و این بیماری زمانی تشخیص داده می شود که در مراحل پیشرفته قرار دارد. بر اساس گفته محققین 60 درصد بیماران مبتلا به این نوع سرطان، در طول 5 سال جان خود را از دست می دهند.

با استفاده از نرم افزارهای جدیدی که نتایج تست خون را آنالیز می کند، محققین امیدوارند انجام تست خون روتین بتواند در تشخیص زودهنگام این سرطان موثر باشد و این خود می تواند به کاهش قابل توجه مرگ و میر کمک کند.

دکتر یان جیکوبز (Ian Jacobs) استاد دانشگاه کالج لندن که رهبر این تحقیقات بود گفت این یافته می تواند قدم مهمی در درمان این بیماری محسوب  شود. 

او گفت این نخستین بار است که شواهدی مربوط به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان بواسطه انجام چکاپ و تشخیص به موقع یافت شده است و می تواند دریچه ای جدید برای ما باشد که بتوانیم برنامه های چکاپ ملی همانند آن چه که در مورد سرطان سینه و سرطان سرویکس وجود دارد، ترتیب دهیم.

این یافته ها به صورت آن لاین در تاریخ 17 دسامبر در ژورنال لنست منتشر شده است.

در این کارآزمایی بیش از 200000 خانم در بازه سنی 50 تا 74 سال در سال های 2001 و 2005 ثبت نام کرده بودند. این خانم ها به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، به عبارتی 50 درصد خانم ها چکاپی انجام ندادند و 50 درصد نیز تحت چکاپ قرار گرفتند. در بین 50 درصدی که چکاپ انجام دادند 25 درصد به لحاظ مارکر خونی CA125 مورد بررسی قرار گرفتند هم چنین اولتراسوند نیز انجام دادند، 25 درصد دیگر تنها اولتراسوند انجام دادند. انجام چکاپ ها در دسامبر 2011 متوقف شد.

در این رویکرد جدید به جای آن که تست خون یک بار انجام شود، الگوی CA125 در طول زمان مورد آنالیز قرار می گیرد تا هر گونه افزایش قابل توجه در میزان این مارکر خونی مشخص شود.

در طول پیگیری که 11 سال به طول انجامید، در بین کسانی که هرگز چکاپی انجام نداده بودند، 630 نفر به سرطان تخمدان مبتلا شدند، این آمار در کسانی که تست خون انجام داده بودند 338 نفر و در کسانی که تنها اولتراسوند انجام داده بودند 314 نفر بود.

در نگاه اول به نظر می رسد این رویکرد جدید تاثیرات چندانی نداشته است. اما وقتی محققین خانم هایی که تشخیص سرطان تخمدان در مورد آن ها داده نشده بود را از جمعیت آزمون کنار گذاشتند، دریافتند متوسط کاهش مرگ و میر در حدود 20 درصد بوده است.

بر اساس گفته جیکوب، از بین 641 نفر خانمی که چکاپ انجام داده بودند، یک نفر از مرگ ناشی از تخمدان در امان ماند.

رابرت اسمیت مسئول ارشد کنترل سرطان در انجمن سرطان آمریکا گفت با توجه به طولانی بودن دوره پیگیری، کاهش در میزان مرگ و میر قوی تر رشد خواهد کرد، اما نسبت تعداد افرادی که در اثر چکاپ جان سالم به در برده اند، کوچکتر خواهد شد.

اسمیت گفت در مورد چکاپ سرطان سینه که موثرتر به نظر می رسد، لازم است 1400 خانم مورد چکاپ قرار بگیرند تا جان یک نفر نجات یابد.

اسمیت گفت اگر شما بتوانید با چکاپ 1000 نفر، از مرگ یک نفر جلوگیری کنید، این در بحث سلامت عمومی، اهمیت خواهد داشت.

یافته ها نشان داد در بین خانم هایی که تست خونی شان بررسی می شد 14 نفر از  هر 10000 نفر تحت جراحی غیر ضروری قرار گرفتند تا مشخص شود که تخمدان های نرمالی دارند. در بین این افراد نرخ بروز عوارض عمده پس از جراحی 3 درصد بود.

محققین نسبت به این یافته ها خوش بین هستند.

جیکوب گفت ما با توجه به تحقیقات قبلی که در طول 30 سال انجام شده، می دانستیم این چکاپی مورد قبول برای خانم هاست و نرخ مثبت کاذب آن پایین و نرخ تشخیص در آن بالاست بنابراین می توان سرطان تخمدان را در مراحل اولیه تشخیص داد. ما در حال حاضر شواهدی در دست داریم که نشان می دهد به این ترتیب می توانیم زندگی افراد را نیز نجات دهیم.

او گفت با پیگیری بیشتر اهمیت این تاثیر مشخص می شود، هم چنین پاسخ سوالات مربوط به خطرات در مقایسه با مزایا و یا مقرون به صرفه بودن انجام چکاپ برای سرطان تخمدان نیز روشن خواهد شد.

جیکوب ادامه داد وقتی همه این اطلاعات در دسترس باشد، تصمیم گیری برای پیاده سازی خدمات ملی چکاپ می تواند انجام شود. این گزارش می تواند برای خانم هایی که احتمال سرطان تخمدان در مورد آن ها بررسی می شود و هم چنین افراد متخصصی که به این بیماران توصیه های لازم را ارائه می دهند، مورد توجه قرار گیرد تا در تصمیم گیری شان لحاظ شود.

Rene Verheijen از دپارتمان زنان و زایمان مرکز سرطان UMC Utrecht در نترلند گفت انجام چکاپ و تشخیص به موقع می تواند جایگزینی برای درمان های تهاجمی و پر هزینه باشد اما در بهبود میزان بقای افراد ناموفق است.

او گفت  در مجموع در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. هنوز مشخص نیست که چکاپ همه خانم ها نتایج مشابهی در پی دارد یا خیر.

انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که  تشخیص سرطان تخمدان در مورد بیش از 21000 خانم در ایالات متحده امریکا در سال 2015 انجام شده است و  پیش بینی می شود بیش از 14000 نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

تاریخ انتشار: 1394/09/29
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه