پاپ اسمیر سرطان تخمدان:  به ندرت سلول های سرطان تخمدان در طول انجام آزمایش پاپ اسمیر مشخص می گردند. غربالگری مشخصی برای سرطان تخمدان و تشخیص به موقع آن در دست نیست. در مقاله پیش رو به ارتباط سرطان تخمدان و انجام پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 پاپ اسمیر و سرطان تخمدان

تست پاپ اسمیر و یا Papanicolaou test روشی برای غربالگری سرطان دهانه رحم محسوب می شود و به منظور شناسایی ضایعات پیش سرطانی و سرطانی در دهانه رحم به کار می رود. دهانه رحم بخش پایینی رحم است که در بالای واژن قرار دارد. یافته های غیر نرمال حاصل از آزمایش پاپ اسمیر امکان تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم را مشخص می کند. انجام تست پاپ اسمیر با استفاده از اسپکولوم آغاز می شود. اسپکولوم سبب باز شدن دهانه واژن می گردد و پس از آن نمونه برداری از دهانه رحم آغاز می گردد. سلول های جمع آوری شده در نهایت زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا وجود ناهنجاری های احتمالی در نمونه مشخص گردد. هدف از انجام آزمایش پاپ اسمیر آن است که تغییرات پیش سرطانی از جمله نئوپلازی اینترااپیتلیال دهانه رحم مشخص گردد. اینگونه تغییرات سرطانی می تواند در نتیجه ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نیز رخ دهد.

آیا انجام آزمایش پاپ اسمیر می تواند به تشخیص سرطان تخمدان کمک کند؟

پاسخ ساده و روشن به این سوال خیر می باشد. به ندرت سلول های سرطان تخمدان در طول انجام آزمایش پاپ اسمیر مشخص می گردند. اگر سلول های سرطان تخمدان از طریق لوله های فالوپ و رحم به دهانه رحم برسند در آن صورت ممکن است به هنگام نمونه برداری آزمایش پاپ اسمیر رویت شوند. اما چنین رویداری بسیار نادر می باشد و پاپ اسمیر به عنوان تست قابل اعتمادی برای تشخیص سرطان تخمدان محسوب نمی شود.

باید یادآور شد غربالگری مشخصی برای سرطان تخمدان و تشخیص به موقع آن در دست نیست. محققین تا کنون نتوانسته اند شیوه موثری برای غربالگری سرطان تخمدان بیابند که تنها نسبت به سلول های سرطان تخمدان حساس باشد و بتوانند سرطان تخمدان را در مراحل اولیه به درستی تشخیص دهند همچنین دقت لازم را در تمیز سرطان تخمدان از سایر سرطان ها و شرایط پیش سرطانی دارا باشد. پزشکان حتی برای خانم هایی که ریسک سرطان تخمدان در آنها متوسط می باشد انجام تست غربالگری روتین را توصیه نمی کنند.

اینکه آیا خانم هایی که ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در آنها بالا می باشد، از انجام غربالگری بهره می برند، چندان مشخص نیست و در بین پزشکان مورد بحث قرار دارد. پزشکان در مورد دستورالعمل غربالگری سرطان تخمدان و زمان انجام آن و به طور کلی لزوم انجام آن توافقی ندارند.

علائم سرطان تخمدان عبارت است از:

  • نفخ و تورم در ناحیه شکم
  • احساس سیری سریع به هنگام خوردن غذا
  • از دست دادن وزن
  • احساس درد و ناراحتی در نواحی لگن
  • تغییراتی در حرکات روده مانند یبوست
  • نیاز مکرر به ادرار کردن

در صورتی که در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان تخمدان یا سرطان سینه وجود دارد، همچنین اگر علائم مذکور را به مدت طولانی تجربه کرده اید فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

دکتر فاطمه هنر پیشه

دکتر فاطمه هنرپیشه

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فاطمه هنرپیشه جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو انجمن زنان و زایمان شیراز، همچنین عضو انجمن باروری و ناباروری ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه هنر پیشه
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه