تحقیقات جدید نشان داده است که خانم های مبتلا به بیماری های عصبی که عموما از داروهای ضد افسردگی نسخه شده استفاده می کنند به نظر می رسد در طول بارداری و به هنگام زایمان با مشکلات کمتری رو به رو هستند.

اما کودکانی که از این مادران متولد می شوند بیشتر در خطر مشکلاتی اعم از مشکلات تنفسی قرار دارند.

دکتر Alan Brown متخصص روانشناسی و اپیدمیولوژی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک طی اخباری گفت این یافته ها نشان می دهد که مصرف داروهای ضد افسردگی با کاهش ریسک زایمان زودرس و سزارین ارتباط دارد و در راستای تحقیقات قبلی تایید می کند که مصرف این داروها خطراتی را برای نوزاد به همراه دارد.

او گفت با توجه به این که یافته های گوناگونی در ارتباط با مصرف این دسته از داروها در دوران بارداری وجود دارد، بنابراین باید به هنگام نسخه کردن به سوابق پزشکی فرد توجه کرد.

محققین در این تحقیق داده های حاصل از 845000 زایمان تک قلو را در سال های 1996 تا 2010 بررسی کردند. نزدیک به 13000 نفر از این خانم ها در طول بارداری شان حداقل یکی از داروهای دسته SSRI ها را مصرف می کردند(این دسته از داروها را مهار کننده های انتخابی در بازجذب سروتونین می نامند). این دسته از داروها عموما برای درمان افسردگی و اضطراب در طول بارداری استفاده می شود. بین 4 تا 10 درصد خانم های بارداری در ایالات متحده آمریکا و در فنلاند از این داروها استفاده می کنند.

از جمله SSRIهایی که عموما استفاده می شود می توان به سیتالوپرام (Celexa)، escitalopram (Lexapro) و فلوکستین (Prozac) اشاره کرد.

خانم های بارداری که از SSRI ها استفاده می کردند در مقایسه با خانم هایی که از این دسته داروها استفاده نمی کردند، 16 درصد کمتر در خطر زایمان زودرس قرار داشتند و تقریبا 50 درصد کمتر در خطر زایمان خیلی زودرس قرار داشتند. این یافته ها نشان داد ریسک سزارین در خانم های مبتلا به احتلالات روانی که از SSRI ها استفاده نمی کردند 26.5 درصد بود. اما نرخ انجام سزارین در خانم های مبتلا به اختلالات روانی که از SSRI ها استفاده می کردند 17 درصد بود.

مصرف  SSRIها ریسک به دنیا آوردن نوزاد با وزن کم را تغییر نداد. اما استفاده از داروهای ضد افسردگی با افزایش ریسک مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی در نوزادان(که منجر به بستری شدن بیشتر در بیمارستان می شد) ارتباط داشت.

این تحقیق به صورت آن لاین اخیرا در ژورنال روانپزشکی آمریکا منتشر شده است.

او افزود تا آن جا که می دانیم ارتباط بین مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری و کاهش ریسک زایمان زودرس یافته جدیدی است. تا به الان در تحقیقاتی که بر مبنای بیماری های روانی مادران بوده است، اندازه نمونه کوچک بوده و نتایج گزارش شده متناقض بوده است.

تاریخ انتشار: 1394/05/27
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه