تحقیقات جدید نشان می دهد نوزادان متولد شده از مادرانی که در اواخر دوره بارداری خود از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، کمی در خطر اختلالات خونی نادر قرار دارند.

اما افزایش احتمال بروز این اختلال(هایپرتنشن ریوی مقاوم در نوزادان یا PPHN) کم است و مقدار آن برابر با نوزادان متولد شده از خانم هایی است که افسردگی خود را درمان نکرده اند.

سرپرست این تحقیقات دکتر Krista Huybrechts استادیار دانشکده پزشکی هاروارد و اپیدیولوژیست  بیمارستان زنان بوستون مطرح نمود که، اگر چه نمی توانیم احتمال افزایش ریسک PPHN را با مصرف داروهای ضد افسردگی SSRI در اواخر بارداری نادیده بگیریم، اما این تحقیق نشان می دهد که قطعیت این ریسک کم است.

قطعیت ریسک اشاره به تعداد واقعی نوزادانی دارد که با این شرایط متولد می شوند.

دکتر Krista Huybrechts افزود اگر بحث افزایش ریسک وجود داشته باشد، به نظر می رسد این افزایش ریسک نسبت به آن چه که در تحقیقات قبلی نشان داده شده است در سطح متوسطی قرار دارد.  

مهم است که توجه داشته باشیم این تحقیق تنها ارتباط بین مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری و ریسک PPHN را نشان می دهد و علت این ارتباط را اثبات نمی کند.

این یافته ها به صورت آن لاین در 2 ژوئن در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا American Medical Association منتشر شد.

بر اساس اطلاعات پیش زمینه ای که در این تحقیق وجود دارد، گردش خون نوزادان بعد از تولد دچار تغییراتی می شود اما در نوزادان مبتلا به PPHN این تغییرات به درستی انجام نمی شود و این می تواند خطرناک باشد.

بر اساس گفته محققین، تحقیقات قبلی نشان داد که مصرف داروهای ضد افسردگی بعد از هفته بیستم بارداری ریسک PPHN را در حد معنی داری افزایش می دهد.

خانم های مبتلا به افسردگی اغلب از داروهایی استفاده می کنند که متعلق به دسته مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRIs است، از جمله این داروهای این دسته می توان بهfluoxetine (Prozac) escitalopram (Lexapro), sertraline (Zoloft), paroxetine (Paxil) و (citalopram (Celexa اشاره کرد.

محققین بیش از 3.7 میلیون خانم را مورد پیگیری قرار دادند این افراد قبل از بارداری و تا یک ماه بعد از زایمان تحت نظر بودند، در این میان تنها 3 درصد خانم ها در طول سه ماهه سوم بارداری حداقل یک نسخه برای داروهای ضد افسردگی دریافت کردند.  

به طور کلی نرخ نوزادان متولد شده با مشکل PPHN در بین خانم هایی که از داروهای ضد افسردگی استفاده نکرده بودند تقریبا 21 مورد در هر 10000 نوازد بود.    

در بین خانم هایی که از SSRI ها استفاده می کردند، نرخ این شرایط 32 مورد در هر 10000 نوزاد بود. این نرخ در مورد خانم هایی که از داروهای ضد افسردگی دیگری غیر از SSRI ها استفاده می کردند 29 مورد در هر 10000 نوزاد متولد شده بود.  

وقتی محققین ریسکPPHN  را بین زنانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کردند و آن هایی که استفاده نمی کردند مورد مقایسه قرار دادند، تفاوت معنی داری نیافتند.  

دکتر David Ghausi متخصص زنان و زایمان در بیمارستان لوس رابلز در Thousand Oaks واقع در کالیفرنیا، گفت بیمار باید در مورد احتمال این خطر و همچنین ریسک ها و مزایای SSRI ها با پزشک خود مشورت نماید. پرشک و بیمار باید تعیین کنند که آیا مزیت های استفاده از این داروها بر خطرات احتمالی که جنین را تهدید می کند، غالب است یا خیر.

دکتر Huybrechts افزود جنین مادرانی که افسردگی درمان نشده در طول بارداری دارند ممکن است بیشتر در خطر مشکلات دیگری قرار داشته باشد. او ادامه داد افسردگی درمان نشده در طول بارداری با اثرات مضری مانند سقط جنین، زایمان زودرس، پره اکلامپسی و تولد نوزادی با وزن کم، همراه است.

افسردگی در دوران بارداری می تواند بر نحوه زندگی و رفتار مادر تاثیر بگذارد. خانم های افسرده بیشتر در خطر مصرف سیگار، نوشیدن الکل و ورزش کم قرار دارند. این خانم ها در دوران بارداری کمتر به دیدن پزشک خود می روند و به درستی ویتامین های پریناتال را مصرف نمی کنند.

دکتر Sheryl Ross متخصص زنان و زایمان در مرکز بهداشت Providence Saint John در Santa Monica  واقع در کالیفرنیا عنوان کرد ریسک افسردگی درمان نشده در طول بارداری می تواند بعد از تولد نوزاد نیز ادامه داشته باشد.

او افزود خانم هایی که داروهای معمول خود را در طول بارداری مصرف نمی کنند بیشتر در خطر عود علائم قرار دارند و این میتواند هم برای مادر و هم برای کودک خطرناک باشد. بیماری روانی درمان نشده در طول بارداری خانم را بیشتر در خطر افسردگی بعد از زایمان قرار می دهد.

ما می دانیم که مصرفSSRI  ها می تواند خطرناک باشد اما در نهایت بحث سر برآورد و مقایسه خطرات در مقابل منافع است. تحقیقات جدید نشان می دهد که این ریسک در مقایسه با منافعی که وجود دارد کم است.

تاریخ انتشار: 1394/03/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه