تحقیقات جدید نشان داده است که فرم های جدید از قرص های ضد بارداری با نام های تجاریYaz  ، Yasmin و Desogen می تواند خطر لخته خونی را در مقایسه با مدل های قدیمی تر قرص های ضد بارداری افزایش دهد. 

به هر حال محققین این پروژه تاکید کردند که شانس ایجاد لخته خونی در مورد خانم هایی که از این قرص ها استفاده می کنند، کم است همچنین ریسک ایجاد لخته خونی از باردار شدن بسیار کمتر است.

دکتر Mamta Mamik استادیاز زنان و زایمان و متخصص در علوم باروری در دانشگاه پزشکی ایکان در Mount Sinai واقع در نیویورک گفت مهم است که مزایای استفاده از این قرص ها را علیه خطراتی که در پی دارد ارزیابی کنیم، برای مثال بارداری های ناخواسته و خونریزی غیر نرمال رحم همراه با آنمی ناشی از آن.

در این تحقیق تیمی به رهبری دکتر Yana Vinogradova از دانشگاه ناتینگهام انگلیس، دو مورد از بانک داده های موجود در انگلیس را مورد آنالیز قرار دادند. این محققین به دنبال ریسک ایجاد لخته خونی در خانم های 15 تا 49 سال بودند که از قرص های ضد بارداری استفاده می کرده اند.

محققین گزارش کردند خانم هایی که از قرص های ضد بارداری جدید حاوی پروژسترون (اعم از drospirenone, desogestrel, gestodene و سیپروترون-) استفاده می کردند، 1.5 تا 1.8 برابر خانم هایی که از پروژسترون های قدیمی تر (مانند لوونروژسترول، نوراتیسترون و نورجستیمیت) استفاده می کردند در خطر لخته خونی قرار دارند.

این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که رابطه علت و معلولی را اثبات کند. اما در مقایسه با خانم هایی که از قرص های کنترل بارداری استفاده نمی کردند، آن هایی که از فرم جدید تر قرص ها استفاده می کردند، چهار برابر بیشتر در خطر ایجاد لخته خونی قرار داشتند و آن هایی که از مدل های قدیمی تر استفاده می کردند 2.5 برابر بیشتر در خطر ایجاد لخته خونی قرار داشتند.

اما هنوز میزان این ریسک کم است. محققان گفتند در مورد خانم هایی که از قرص ضد بارداری نورجستیمایت و لونورژسترول استفاده می کنند افزایش تعداد لخته های خونی در هر سال به ازای هر 10000 خانم، 6 مورد است، حال آن که در مورد قرص های جدید حاوی desogestrel وcyproterone ، 14 مورد است.

این یافته ها در  تاریخ 26 می در BMJ منتشر شد.

تیم دکتر Vinogradova تاکید کرد که قرص های کنترل بارداری مطمئن هستند و متذکر شدند در حال حاضر افزایش سه برابر ریسک ایجاد لخته خونی در اثر مصرف این قرص ها هنوز کمتر از افزایش 10 برابری ریسک تجربه بارداری است.

متخصص دیگری در ایالات متحده آمریکا موافق بود که داروهای کنترل بارداری همیشه با نکات مثبت و منفی همراه هستند.

دکتر Jennifer Wu متخصص زنان وزایمان در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک افزود خانم ها با استفاده از قرص های ضد بارداری نه تنها می توانند به طور موثری از بارداری محافظت شوند بلکه می توانند از قاعدگی سبک تر و قابل پیش بینی تری برخوردار باشند. او همچنین افزود اما باید خطرات مربوط به این قرص ها را نیز در نظر داشت.

دکتر Jennifer Wu عنوان کرد در این تحقیق قرص هایی که با ریسک بیشتر همراه بوده عبارت است از Yaz, Yasmin و Desogen. او باور داشت که لازم است پزشکان هنگامی که می خواهند قرص ضد بارداری را برای بیمار تجویز کنند این نکته را در نظر بگیرند.   

تاریخ انتشار: 1394/03/12
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه