تحقیقات جدید نشان می دهد که هورمون درمانی برای تخفیف علائم یائسگی ریسک خونریزی در روده را افزایش می دهد.

در سال های 1990 میلیون ها آمریکایی برای تخفیف علائم یائسگی به استفاده از هورمون ها روی آوردند. اما نتایج تحقیقاتی به نام برنامه سلامت زنان در سال 2002 نشان داد که مصرف طولانی مدت هرومون ها می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها افزایش دهد همچنین ریسک حملات قلبی و سکته نیز افزایش می یابد. بنابراین مصرف هورمون ها به این منظور افت شدیدی کرد.

محققین می گویند هورمون درمانی که احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد و خطر سکته قلبی را به دنبال دارد به همین دلیل، احتمالا در ایجاد خونریزی در قسمت های تحتانی روده نقش دارد.

به گفته دکتر Prashant Singh از بیمارستان دولتی ماساچوست واقع در بوستون، هورمون درمانی موثر است، اما خطراتی به دنبال دارد.

دکتر Singh افزود، ریسک این که خانم ها در اثر هورمون درمانی دچار خونریزی گوارشی شوند بسیار کم است.

محققین عنوان کردند، خونریزی در بخش تحتانی روده که در اثر هورمون درمانی ایجاد می شود اغلب به دلیل شرایطی است که کولیتیس ایسکمیک نامید می شود. کولیتیس اسکیمیک وقتی اتفاق می افتد که لخته های خونی عروق خونی را در روده بزرگ مسدود می کند و در نتیجه خونرسانی به بخشی از روده قطع می شود. بدون خونرسانی مناسب، این بخش از روده از بین می رود و به بافت مرده ای تبدیل می شود و این زمانی است که خونریزی از آن ناحیه شروع می شود.

نتایج این تحقیق در 18 می در هفته بیماری های گوارشی در واشنگتن دی سی ارائه شد. یافته های ارائه شده در نشست ها عموما در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند تا این که در ژورنال معتبر به چاپ برسند.

در مورد این تحقیق تیم تحقیقاتی دکتر Singh داده هایی 74000 خانم را جمع آوری کردند. این محققین اپیزود خونریزی روده را در بین کسانی که هورمون درمانی میکردند و کسانی که هرگز از هورمون ها استفاده نکرده بودند با هم مورد مقایسه قرار دادند.

آن ها دریافتند در مقایسه با کسانی که از هورمون ها استفاده نمی کنند ریسک خونریزی گوارشی در افرادی که از هورمون ها استفاده می کنند تا 50 درصد بیشتر است. این تحقیق نشان داد ریسک خونریزی گوارشی در بیمارانی که قبلا از هورمون ها استفاده می کرده اند در مقایسه با کسانی که هرگز از هورمون ها استفاده نکرده اند تا 20 درصد بیشتر است.

در خانم هایی که هورمون درمانی می کنند بیش از دو برابر احتمال کولیتیس اسکمیک و خونریزی در بخش پایینی مسیر گوارش وجود دارد. به لحاظ شیوع خونریزی در بخش بالایی روده، بین خانم هایی که از هورمون استفاده می کردند و آن هایی که استفاده نمی کردند، تفاوتی وجود نداشت.

تیم دکتر Singh دریافت که خانمی که هم چنان به هورمون درمانی پایبند است، بیشتر در خطر خونریزی سنگین در ناحیه تحتانی روده قرار دارد. ریسک خونریزی در بخشی تحتانی روده بیشتر از بخش بالایی است زیرا در بخش تحتانی عروق روده کمتر است و این بدان معناست که لخته شدن خون در بخش تحتانی تاثیر بیشتری بر جریان خون دارد.

در این تحقیق محققین سایر فاکتورهای خطر از جمله وزن، سیگار کشیدن، استفاده از کنتراسپتیوهای خوراکی و استفاده از آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را نیز در نظر داشتند.

دکتر جنیفر وو متخصص زنان و زایمان از بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک افزود، هورمون درمانی برای تخفیف علائم یائسگی اعم از گرگرفتگی، تعریق شبانه موثر است اما ریسک عوارض جانبی زیاد است.

او ادامه داد لازم است پزشکان به هنگام درمان علائم یائسگی این عوارض را در نظر داشته باشند. همانند قبل هم چنان توصیه می شود هورمون درمانی در دوران یائسگی باید در کمترین دوز ممکن و در کوتاه ترین دوره درمانی ممکن، باشد.

تاریخ انتشار: 1394/03/04
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه